Schwere Flakbatterie Nesoddtangen, Oslo

Oslo og omegn var en viktig plass for den tyske administrasjonen i Norge med sine mange staber, leirer og støttepunkter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Arrakiss
Posts: 2
Joined: 22 Nov 2011 22:34

Har sendt deg en privat melding om Varden ervold, håper på svar!
Nussbaum
Posts: 2
Joined: 16 Oct 2012 17:20

Fant en ingang som er delvis sprengt i dag på sørsiden av Varden. Var såvidt inne 7-8 meter. Gangen går videre til høyre 7-8 meter, før den bryter mot venstre igjen. 2 meter høyt under taket, 2 meter bredt. Fant den etter beskrivelse fra lokal. I følge ham har det aldri vært noen hemlighet hvor ingangen er, og at Tyskerne jobbet med å bygge et større anlegg inne i fjellet under Varden leir mot sluten av krigen. Ingangen ble opprinnelig sprengt igjen, men det er et lite hull mellom steinene ovenfra hvor man kan komme seg inn hvis man åler seg inn... Ikke bunkers, men utgravd fjell. Går visst ganske langt inn og til et større rom. Turte ikke gå lengre inn i dag men prøver igjen snart (med "backup")... fikk ikke lastet opp bildene av inngangen fordi de var for store (?)
-Aleksander
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Diverse bilder som viser tilstanden i 1945 fra gruppen "Militærbilens venner" (https://www.facebook.com/groups/hmkadmin/)
Attachments
Nesodden_Flak (1).jpg
Nesodden_Flak (1).jpg (93.06 KiB) Viewed 171 times
Nesodden_Flak (2).jpg
Nesodden_Flak (2).jpg (75.94 KiB) Viewed 171 times
Nesodden_Flak (4).jpg
Nesodden_Flak (4).jpg (85.2 KiB) Viewed 171 times
Flak_Nesodden (5).jpg
Flak_Nesodden (5).jpg (86.97 KiB) Viewed 171 times
Nesodden_Flak (6).jpg
Nesodden_Flak (6).jpg (81.57 KiB) Viewed 171 times
Mvh
Tormod
Maglite
Posts: 96
Joined: 14 Feb 2009 9:43
Location: Karmøy

ervold wrote:
ervold wrote:
ervold wrote:
Paul S. wrote:
Horchgerätet bestod av 4 store trakter som skulle ta inn lyd fra fly, Scheinwerfer richtgerät optischer zielgerät var en stor boks med fire kikkertrør på toppen (betjent av to mann) så var det to FuMG Würzburg 39T alt dette var koblet til et kommandogerät med en 4 meter avstandsmåler. Videre gikk det kabler til allle kanonene for sentral styring Det er riktig at et var Luftwaffe som hadde dette anlegget, i likhet med radaranleggene og de andre batteriene rundt Oslo. Jeg har nok ikke uttrykt meg klart nok hvis det er forstått som noe var montert sammen. alt var selvstendig plassert, men innen et område på ca 150 x 150 meter. Jeg har flyfoto fra 1946 av batteriet men det med bilder da.
Takker for svar.
Usikkerheten går på begrepene,det ulike oppsettet mellom f.eks Luftwaffe og Kriegsmarine, ikke så mye utstyret som er brukt selv om det er mangelfullt der også..
I Bergen ble også Horchgerät brukt, deriblant de med 4 "trakter", men også noen franske tatt i bytte. Som du ser på utklippet på bilde to
(kilde e-bay) så var det noe slikt jeg tenkte på når du nevnte scheinwerfer richtgerät. Når du nevner at utstyret står innnfor ett område på ca 150 X 150 m så er det også en forskjell på oppsettet. I Bergen var f.eks radaren i utkanten ved selve flakbatteriet. To "leuchtgrupper" var tilknyttet batteriet i god avstand fra flakbatteriet. Her var der da en lyskaster, ett horchgerät og ett leitrichgerät. Stillingene er som avbildet for lyskaster, horchgerät, og leitrichgerät og som man ser på kabelgatene var disse koblet sammen og det ene fulgte det andre for å følge målet.(kortversjon) Er ikke virkemåten som diskuteres her, det kan taes i andre diskusjoner
Om du kunne postet flyfotoet så hadde det var kjekt, der vil man også se forskjellene på LW og KM selv om målet var det samme :-)
mvh
Paul S.
Kikkerten ved lyskasteren din er lik, men på richtgerätet på Varden er det to par ved siden av hverandre og de står på en "kasse" og svinger på en svingskive, og står et stykke vekk fra lyskasteren.
Jeg takker for info om å legge ut bilder, skal forsøke å få de små grå til å gjennomføre dette. Trenger kansje litt tid, men så snart jeg har funnet ut av det skal jeg legge ut bilder.
ervold

http://www.hanstholmregistreringen.dk/l ... fotos.html
Maglite
Posts: 96
Joined: 14 Feb 2009 9:43
Location: Karmøy

ervold wrote: Som jeg har skrevet før har jeg problemer med å legge ut bilder på forumet, men jeg kan prøve å forklare: Horchgerätet bestod av 4 store trakter som skulle ta inn lyd fra fly, Scheinwerfer richtgerät optischer zielgerät var en stor boks med fire kikkertrør på toppen (betjent av to mann) så var det to FuMG Würzburg 39T alt dette var koblet til et kommandogerät med en 4 meter avstandsmåler. Videre gikk det kabler til allle kanonene for sentral styring Det er riktig at et var Luftwaffe som hadde dette anlegget, i likhet med radaranleggene og de andre batteriene rundt Oslo. Jeg har nok ikke uttrykt meg klart nok hvis det er forstått som noe var montert sammen. alt var selvstendig plassert, men innen et område på ca 150 x 150 meter. Jeg har flyfoto fra 1946 av batteriet men det med bilder da.
ervold
4 Kikkertrør er 2 stk kikkerter KM 10 eller 18x80 - 20°
User avatar
Andreas N
Posts: 37
Joined: 12 Mar 2009 10:47
Location: Skien

Noen som vet hvilket navn tyskerne hadde på dette batteriet og hvilken avdeling som holdt til her?

-Andreas-
Post Reply

Return to “Oslo/Akershus”