In early 1943, Albert Speer cancelled both projects. P 1000 turret ended up at coastal defence battery (Batterie Oerlander) near Trondheim, Norway.
Ifølge denne linken så havnet kanonen fra denne stridsvognen på Ørlandet?
Totalt feil informasjon eller, eller noen misforståelser ute å tusler?
http://www.achtungpanzer.com/p-10001500-pzkpfw-ixx.htm
Edit: etter litt lesing, så lurer jeg litt på om det kan være kanonene på Tarva?
P-1000 Ratte
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Christian B
- Posts: 320
- Joined: 24 Dec 2007 17:55
- Location: Trondheim
Ja da er det nok detAYF wrote:kanonene på Tarva var bygd under 1 verdenskrig,dette må være en misforståelse
Fredrick Krupp er nevnt som produsent, både for kanonene på Tarva og for P-1000, så er nok begått en glipp der
Mye mulig tårnet til P-1000 aldri ble bygget, selv om det hadde vært morro og kunne vist til at deler av ett slikt ekstremt prosjekt hadde havnet i Norge
forsto det slik at kanonene skulle være de samme som de jernbanekanonene? altså da uten vogna selvfølgelig "dora" eller noe slikt.
leste feil, jeg tenkte på p 1500 monster, p 1000 skulle vel ha 2x 280 mm 54.5 SK C/34 (wikipedia)
leste feil, jeg tenkte på p 1500 monster, p 1000 skulle vel ha 2x 280 mm 54.5 SK C/34 (wikipedia)
MVH
Roar Handberg
_________________
Roar Handberg
_________________
- Christian B
- Posts: 320
- Joined: 24 Dec 2007 17:55
- Location: Trondheim
Finnes det noen 2x 280 mm 54.5 SK C/34 i det heletatt i norge? er ikke så bevandret innom kanoner, så like greit å spørrerhandber wrote:
leste feil, jeg tenkte på p 1500 monster, p 1000 skulle vel ha 2x 280 mm 54.5 SK C/34 (wikipedia)
Uansett så er disse maskinene vitne til en viss galskap, og etter å ha lest endel om diverse prototyper, og planlagte våpen under krigen,og i etterkant, så var ikke tyskerne alene
Men alikevel så blir man litt undrende, med tanke på at slike monstermaskiner faktisk var planlagt, og muligens kom så langt at det ble påbegynt prototyper PDT_Armataz_01_09
hehe, ja det var mange syke ideer de hadde på begge sider vil jeg tro. Den største stridsvogna som det visstnok ble bygd to eksemplarer av og hvorav den ene så kamp, var denne:
http://en.wikipedia.org/wiki/Panzer_VIII_Maus
stor nok den også spør du meg
kan ikke svare på kanonspørsmålet, sikkert mindre bevandret på det området enn deg
http://en.wikipedia.org/wiki/Panzer_VIII_Maus
stor nok den også spør du meg
kan ikke svare på kanonspørsmålet, sikkert mindre bevandret på det området enn deg
MVH
Roar Handberg
_________________
Roar Handberg
_________________
- Christian B
- Posts: 320
- Joined: 24 Dec 2007 17:55
- Location: Trondheim
Ja har lest om Musa Sykt nok at de 2 ble bygget, når man tenker på at nåværende (60 år etter) beste stridsvogn(er) kun veier ca 65 tonnrhandber wrote:Den største stridsvogna som det visstnok ble bygd to eksemplarer av og hvorav den ene så kamp, var denne:
Men hadde vært morro om tårnet til P-1000 hadde stått her i Norge
Vel,
det er ofte stor avstand mellom et prosjekt og hva som reelt blir produsert.
Den kjøretøybaserte greia var et prosjekt i en tidlig designfase, som så for seg å benytte ledige kanoner fra Gneisenau/Scharnhorst (28 cm SKC/34) når disse fartøyene etterhvert muligens ville bli modernisert med 38 cm kanoner (som ikke var klare da disse to fartøyene ble bygget).
Å si at kanonene havnet på Ørlandet er jo i og for seg ikke helt galt, men å dra en slik kobling denne teksten gjør blir temmelig villedende.
det er ofte stor avstand mellom et prosjekt og hva som reelt blir produsert.
Den kjøretøybaserte greia var et prosjekt i en tidlig designfase, som så for seg å benytte ledige kanoner fra Gneisenau/Scharnhorst (28 cm SKC/34) når disse fartøyene etterhvert muligens ville bli modernisert med 38 cm kanoner (som ikke var klare da disse to fartøyene ble bygget).
Å si at kanonene havnet på Ørlandet er jo i og for seg ikke helt galt, men å dra en slik kobling denne teksten gjør blir temmelig villedende.
JEF