REISERUTE Trondheim-Austrått Fort

Her kan vi alle legge ut informasjon, spørsmål og svar vedrørende kystfort/bunker aktiviteter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
TAL
Posts: 74
Joined: 24 Jul 2007 4:28
Location: Kopervik

Noen som kan hjelpe meg med reiserute til Austrått fort fra Trondheim city? Trenger jeg bil? Hvor lang tid tar det ca. med turen + omvisning rundt kanonen?
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

TAL wrote:Noen som kan hjelpe meg med reiserute til Austrått fort fra Trondheim city? Trenger jeg bil? Hvor lang tid tar det ca. med turen + omvisning rundt kanonen?
Vil tro det er best å kjøre utover ja. Man kan vel strengt tatt ta hurtigbåten utover til Brekstad, og drosje/ev buss om det går de ca. 6 kilometrene til Austrått, men det er jo en del andre ting rundt omkring på Ørland som kan være verdt å få med seg.
Dersom du kommer fra Trondheim, så har du vel 2 muligheter for å komme deg utover. Enten via Orkanger, og ferje mellom Valset til Brekstad, eller via Flak-Rørvik-ferjen. Når man skal til Ørland, så kommer det vel ca. ut på det samme sånn tidsmessig.
Dersom man kjører via Orkanger og Valset, så har man jo mulighet til å ta en stopp på Stördal og/eller Hambaara når man kjører forbi der.

Trondheim - Austrått, via Flakk-Rørvik

Trondheim - Austrått, via Orkanger og Valset-Brekstad
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6386
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyG wrote:Dersom man kjører via Orkanger og Valset, så har man jo mulighet til å ta en stopp på Stördal og/eller Hambaara når man kjører forbi der.
Valgets kvaler... ;-) Denne ruten gir deg for øvrig også muligheter for å kikke innom Selva og Løkhaug / Stavøy, mens ruten via Flakk, fører deg forbi bla. Sørviknes, Hysnes og Brettingen...
Med fare for å virke pirkete, så bringer disse rutene deg til Austråttborgen (ikke at de rundt 1,5km er noen stor avstand...). Parkeringsplassen for MKB Örland og trippelkanonen finner man her.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Natter wrote:
TommyG wrote:Dersom man kjører via Orkanger og Valset, så har man jo mulighet til å ta en stopp på Stördal og/eller Hambaara når man kjører forbi der.
Valgets kvaler... ;-) Denne ruten gir deg for øvrig også muligheter for å kikke innom Selva og Løkhaug / Stavøy, mens ruten via Flakk, fører deg forbi bla. Sørviknes, Hysnes og Brettingen...
Det er vel en ganske stor omvei i forhold til veien man normalt vil kjøre for å komme til Ørland via Flak-Rørvik. Er vel fort over 1,5 timer ekstra, vil jeg tro.
Natter wrote:
Med fare for å virke pirkete, så bringer disse rutene deg til Austråttborgen (ikke at de rundt 1,5km er noen stor avstand...). Parkeringsplassen for MKB Örland og trippelkanonen finner man her.
Strengt tatt, Austrått hovedgård, men det var det første treffet i listen når jeg søkte på Austrått :-)
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6386
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyG wrote:Det er vel en ganske stor omvei i forhold til veien man normalt vil kjøre for å komme til Ørland via Flak-Rørvik. Er vel fort over 1,5 timer ekstra, vil jeg tro.
Sant nok er det en omvei (ca. 2 mil), men hva er det for en bunkerjeger...? PDT_Armataz_01_18
TommyG wrote:Strengt tatt, Austrått hovedgård, men det var det første treffet i listen når jeg søkte på Austrått :-)
Jepp, blingset litt der (er jo nærmeste nabo dog...) PDT_Armataz_01_05
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Forskjellen i tid mellom de to rutene er ikke vesentlig, faktisk kan man bruke lengre tid via Flakk-Rørvik hvis man skal innom Hysnes/Brettingen. Du kan da ikke kjøre den raskeste ruten som går til høyre etter ferjeleiet mot Vanvikan, for deretter å ta av til høyre oppe på åsen og kjøre langs Storvatnet (mao ikke kjør inn til Rissa).
I tilfelle Brettingen-ruta er det greiest å kjøre via Stadsbygd, Rissa og videre til Hasselvika. Men det er et stykke å kjøre herfra og over til veien som går til Botngård/Ørlandet.
Men obs: Hvis du ikke har sett Brettingen så er det verd turen.
Det kommer an på hvor god tid du har.
Ruten via Orkanger tar ikke spesielt lengre tid (noen sier det går raskere), det kommer av meget god og rett vei mellom Trondheim og Orkanger, og en lite traffikert vei videre utover.
Du passerer forøvrig rett gjennom Åremmen (Størdal batteri) og Hambora på tur utover. Løkhaug er det svært lite igjen av, men Hambora er absolutt verd å se.
Hvorfor ikke bare velg en vei og kjør rundt - ta den andre veien tilbake - så får du med deg alt?
Jeg kjenner denne ruten og disse anleggene svært godt, så bare spør hvis du lurer på noe.
JornN
TAL
Posts: 74
Joined: 24 Jul 2007 4:28
Location: Kopervik

Takker! Får se om tiden strekker til. Skal bare noen dagers tur innom Trondheim. Sikkert mye og se der også :-) Skal iallefall få med meg Dora.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hvis ikke du har bil så er beste tipset å hive seg på hurtigbåten mellom Trondheim og Brekstad. Den tar 1 time. Deretter 10 min med taxi så er du på området austrått fort.

rutetabell

http://www.fosennamsos.no/index.php?c=3 ... SelRoute=3

Mvh
Erik H
Post Reply

Return to “Aktiviteter / Turer / Møter”