Ferie 2009-2022 (Kreta)

Her kan vi alle legge ut informasjon, spørsmål og svar vedrørende kystfort/bunker aktiviteter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Vedr. selve stillingen - så ser det ikke ut som den (i hvert fall ved krigens slutt) var benyttet som tiltenk når en ser den dekningen som er murt opp midt i stillings-sirkelen.
20140612_025_1.jpg
20140612_025_1.jpg (511.54 KiB) Viewed 228 times
Utrullings-stopp for kanon, sett rett på fra 'garasjen'.
Utrullings-stopp for kanon, sett rett på fra 'garasjen'.
20140612_027_1.jpg (512.82 KiB) Viewed 228 times
Utrullings-stopp for kanon, sett på skrått
Utrullings-stopp for kanon, sett på skrått
20140612_028_1.jpg (545.24 KiB) Viewed 228 times
Hulesystemet videre inn fra 'garasjen' kan utgjøre rundt regnet 50m samlet lengde, men i noe mer krevende bergart enn den store hulen på toppen.
Hulen rett inn fra garasjen ledet til en 'T' - forbindelse.<br />Venstre løp ledet opp trapp for rask adkomst ovenfra som tidligere nevnt.
Hulen rett inn fra garasjen ledet til en 'T' - forbindelse.
Venstre løp ledet opp trapp for rask adkomst ovenfra som tidligere nevnt.
20140612_051_1.jpg (341.73 KiB) Viewed 228 times
Noen meter langs forgreining til høyre i 'T'en...
Noen meter langs forgreining til høyre i 'T'en...
20140612_052_1.jpg (354.97 KiB) Viewed 228 times
Rundt hjørnet, og ned litt - så kommer en til...
Rundt hjørnet, og ned litt - så kommer en til...
20140612_053_1.jpg (351.5 KiB) Viewed 228 times
Inngangen det var vanskelig å se inn i utenfra som nevnt i forrige post. (Men vi gikk ut via denne til slutt)
Inngangen det var vanskelig å se inn i utenfra som nevnt i forrige post. (Men vi gikk ut via denne til slutt)
20140612_055_1.jpg (464.54 KiB) Viewed 228 times
Videre til venstre, ørlite ned igjen til siste utgang (4) til høyre i enden.
Videre til venstre, ørlite ned igjen til siste utgang (4) til høyre i enden.
20140612_057_1.jpg (378.72 KiB) Viewed 228 times
Denne var litt 'uggen' mht. spiders og spindelvev. Kommer vel ikke så godt med på foto, men det er like godt ;)
Denne var litt 'uggen' mht. spiders og spindelvev. Kommer vel ikke så godt med på foto, men det er like godt ;)
20140612_056_1.jpg (439.88 KiB) Viewed 228 times
Siden den siste utgangen var befengt med mye spindelvev fikk jeg ikke hodet ut for å se hvor den var. Utenfra så jeg den heller ikke - eller kom ikke opp til i buskene like ovenfor gangbroen. Et annet år ;-)
Vi forlot hulen gjennom den nest siste utgangen,
ettersom vi ikke hadde noe mer usnakket med de to uteliggerene som residerte i garasjen med sine to rom. :sjef:
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Flott gjennomgang av anlegget :) Skjønner ikke helt den steinhaugen midt i stillingen, men jeg formoder at det er etterkrigs..?
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Takk! Vel, jeg kan ikke se noe motiv som kunne få Kreterene til å mure opp en slik stein-brystning oppi der ... eller i det hele tatt flytte noe som ikke trenger å flyttes :-D Kanskje en må forholde seg til utsagnet om at det var plassert en AntiAircraftGun der (også dugende mot bakkemål eventuelt) - uansett hvor rart det høres, og ser, ut ?

KOS
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jo, alt er vel i utgangspunktet mulig - kanskje flyangrep ble en større trussel enn landgangsforsøk på tampen av krigen og man ordnet seg med en "feltmessig" løsning for dette.

Det er jo påfallende lite dokumentasjon ift den tyske okkupasjonen som er gjort tilgjengelig, så man blir jo generelt henfallen til en del spekulasjon... (har en dialog med en kar som nettopp er ferdig med doktorgraden sin i Athen, og som ble fra seg av lykke over en kopi av T78 R630 hvor det er noen sider med relevant dokumentasjon for Kreta - jeg ble behørig kreditert i avhandlingen hans... :D ).

Nå har jeg også en ny "ladning" med mikrofilmruller på vei fra Tyskland - inkl noen som skal ha noe relatert Kreta, så vi får se om det kan dukke opp mer etter hvert.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Ja, det gjelder å holde mulighetene åpne :) Skal se litt på den evalueringen som ble gjort av Batterie Platanias 2./834 Juli'44 ... Den forklarer grovt plasseringen av batteriet, og problemer rundt det ... Rart om det skulle være helt uten spor...

For øvrig, først, et par huler til...

Denne her er muligens 'renovert og resirkulert', men avlåst. Ligger helt oppe på toppen i 'gamlebyen', ørlite tilbaketrukket med en fantastisk utsikt !
N35.51540 E23.91198
N35.51540 E23.91198
20140612_034_1.jpg (455.75 KiB) Viewed 189 times
Attachments
Ikke noe å si på utsikten herfra !
Ikke noe å si på utsikten herfra !
20140612_035wide_low.JPG (613.26 KiB) Viewed 189 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Og, så var det denne da. Fotografert fra veikanten på veien ned fra gamlebyen på toppen.
Den ligger altså på venstre side av veien når en går nedover, og vi befinner oss nå ca. 105m i luftlinje fra 'Hauptleitstand' på toppen.
Dette er altså ikke umulig at denne hulen har vært i tilknytning til en av 6 x 155mm K 418(f) kanonene... som jeg kommer tilbake til når jeg får oversatt litt evaluering :roll:
Attachments
Fotografert fra N35.51460 E23.91108 - mot vestlig retn.
Fotografert fra N35.51460 E23.91108 - mot vestlig retn.
20140618_076_2.jpg (267.27 KiB) Viewed 184 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Så, hvordan var kanonene plassert i batteriet ? Topografien, og rapporten under, tyder på at stillingene lå vendt noe mot nord-vestlig retning i vestskråningen opp mot den gamle bydelen. Altså ikke rett nord og ut mot havet som en kan komme til å tro av kystens retning og utforming. I så fall vil kirken, og det store tunnelanlegget, ha lagt i høyre flanke og litt bakenfor kanonlinjen. Dette indikeres også av leitstand sin orientering.
Så da kan en kanskje tegne opp et areal det kan være spennende å gå litt fotturer i 2015 :)

Hva sier du Natter ?
KÜSTENVERTEIDIGUNG VON KRETA, wrote:Befaringsrapport fra kyst-batteriene på Middelhavsøyen Kreta.
Gjennomført av offiserer fra Marinefestningspionerer i tiden fra 19.07.1944 til 30.07.1944.

Batterie Platanias
Einheit...............: 2./634
Hauptbewaffnung: 6 x 155mm K 418(f)
Reichweite.........: ca. 19.500 Meter

Kanonene er lineært plassert, to av dem så dypt at de i regnfulle perioder står under vann med sine fundamenter. For å forbedre den lineære installasjon er det foreslått at IV. og i tilfellet også III. kanon, settes opp på høyre-fløyen slik at en minimumsavstand på 70m mellom skytsene oppnås ved en trappeformet, kanskje også en trapesformet, formasjon.
Derved vil hovedkommandobunkeren, som ligger 210m bak stillingene, komme i senter av batteriet.
Ettersom en må kunne forvente store mengder støv under ildgivning vil en måtte undersøke hvorvidt en langvarig ildgivning kan hindre sikten fra hovedkommandobunker.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

KOS wrote:Så da kan en kanskje tegne opp et areal det kan være spennende å gå litt fotturer i 2015 :)
Plutselig betydelig skarpere satellitt-bilder på Kreta - i forhold til i går :sjef:
Attachments
Tur2015.jpg
Tur2015.jpg (354.66 KiB) Viewed 134 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Huleste... hvor finner du disse bildene (hos meg er det ingen forskjell på Google Maps etc)..?

Lurer på om det er gamle eller nye bilder: Jeg var nede og kikket der du har markert den øverste mulige stillingen (dvs nærmest leitstand), og jeg kunne ikke se annet enn gress (nylig slått, så det var flatt og oversiktlig).

De fleste av disse burde det være mulig å sjekke ut, selv om terrenget er mye brattere/kupert enn det ser ut på bildet og det er mange gjerder (med piggtråd noen steder).
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Skjermklipp fra Google Earth. Bildedato oppgis til 4/11/2013 . Men, som sagt ble de plutselig mye bedre enn de var dagen før, da Google Maps og GE viste like (dårlige) bilder.

Ja, selv om GE til en viss grad viser topografi - så er det veldig lett å 'gå skoene av seg' bokstavelig talt. Bratt, gjenggrodd med 'rivende busker' og piggtråd :shock:
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

KOS wrote:Skjermklipp fra Google Earth. Bildedato oppgis til 4/11/2013 . Men, som sagt ble de plutselig mye bedre enn de var dagen før, da Google Maps og GE viste like (dårlige) bilder.
Ja, ser det nå. Dessverre ser det ikke ut til å gjelde resten av Kreta, selv om de fleste bildene ser ut til å være omtrent like gamle...

Har finmyst litt på området rundt batteriet, og det er minst 13-14 slike runde (tilsynelatende) betongplattinger, så det spørs om det er kanonstillinger - kanskje noe "agrikultur-relatert"..? Jeg gikk en tur oppover veien forbi fjellanlegget i olivenlunden i Maleme for å se om det var andre WW2-rester der, og så flere flate betongkonstruksjoner (riktignok ingen runde, men det kan jo være lokale varianter?).

Ser at jeg antagelig ikke var helt bortom det øverste objektet (typisk...) - anslår at vedlagte foto ble tatt ca halveis mellom slutten på vegen og objektet :x


Uansett håper jeg noen tar med bildet ditt og sjekker ved første anledning, og gir tilbakemelding her.
Attachments
IMG_3898.jpg
IMG_3898.jpg (141.22 KiB) Viewed 124 times
IMG_3899.jpg
IMG_3899.jpg (177.98 KiB) Viewed 124 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Natter wrote:Har finmyst litt på området rundt batteriet, og det er minst 13-14 slike runde (tilsynelatende) betongplattinger, så det spørs om det er kanonstillinger - kanskje noe "agrikultur-relatert"..?
Helt klart et alternativ jeg er er mentalt forberedt på :-D
Natter wrote:Ser at jeg antagelig ikke var helt bortom det øverste objektet (typisk...) - anslår at vedlagte foto ble tatt ca halveis mellom slutten på vegen og objektet :x
Been there, done that ... Veien tok slutt, stien tok slutt og buksene var for korte... Så, like langt omtrent :-D Forventet ikke å finne noe der heller, da...

Det er jo litt kortere en til antatt skytslinje, og ikke store sakene, men FLAK kanskje ? - eller rett og slett noe landbruksgreier PDT_Armataz_01_14

For øvrig er det noe lovende med den ved strek-krysset, merket '!' - Så der må en være forberedt på større skuffelse :sjef:
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:Har sjekket pa nettet etterpa, og den eneste giftige slangen pa Kreta er ekstremt sjelden, og lignet overhodet ikke pa de jeg traff. Dog ser jeg na at det er mye skorpioner og flere giftige edderkopparter her... :?
Hmm... slanger blir nok satt litt i skyggen av disse :?
http://www.aftenposten.no/incoming/Krok ... xtor=RSS-3
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Etter at treerbanden (KOS, Vevang og Natter) har gjort rent bord på øya er det lite igjen for oss andre. Men her er en Bofors (?) som passer på badegjestene i Soughia på sørvestkysten.
Attachments
Kreta 025.JPG
Kreta 025.JPG (198.66 KiB) Viewed 77 times
Post Reply

Return to “Aktiviteter / Turer / Møter”