Slemdalsveien 81A

Oslo og omegn var en viktig plass for den tyske administrasjonen i Norge med sine mange staber, leirer og støttepunkter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Trærne mellom denne villaen (rett ved Gaustad stasjon på Holmenkollbanen) og Slemdalsveien er nylig hugget ned. Jeg ser da at kjeller/sokkeletasjen ser ut til å være bygget (om) som tilfluktsrom, med en ståldør mot hagen mot Slemdalsveien. Da dette ser ut som en vanlig villa og ikke en bygning som normalt ville være fopliktet til å ha tilfluktsrom, lurte jeg på om dette kunne være noe fra krigen?
Last edited by lilje on 11 Mar 2010 0:15, edited 3 times in total.
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

Denne listen kommer fra Vinderen historielags hefte 1/2004.
Som du ser står det ingenting om Slemdalsveien 81A, men listen er sikkert ikke fullstendig. En annen ting er at husene i Slemdalsveien kan være omnummerert senere.
Hilsen Jan

I september 1944 sendte Hjemmefronten via Stockholm to meldinger til Forsvarets Overkommando IV, pt. London.
Meldingene inneholdt oversikt over de bygninger som Hjemmefronten hadde funnet var okkupert i Aker kommune. Kilden er oppgitt som ”en pålitelig mann her.”
Her er Hjemmefrontens liste. De fleste husene har ingen tilføyelse:

Bjørnveien 3
Dagaliveien 8 Tyske sikkerhetspoliti
Dagaliveien 12
Dagaliveien 30
Dronningveien 2
Dronningveien 4
Ekornveien 3 Einsatzstab Wegener
Fossheim hotell
Frognerseterveien 27
Frognerseterveien 50
Frognerseterveien 50 B
Frognerseterveien 54
Gressbanen Deutsche Wehrmacht
Gråkamveien 14
Gulleråsveien 3 Luftgau Norwegen
Gulleråsveien 15
Gulleråsveien 18 Deutche Wehrmacht
Holmenkollen Restaurant
Holmenkollen Sanatorium
Holmenkollen skibakke Bauleitung der Luftwaffe
Holmenkollen Turisthotell
Holmenkollveien 103
Holmenkollveien 120 Luftgaukommando
Holmenkollveien 120 B
Holmenkollveien 124
Holmenveien 5
Holmenveien 20
Holmenveien 21
Haakon den Godes vei 1
Kongseter Deutsche Wehrmacht
Lillevannsveien 83
Lysebu, Voksenkollen
Lønnhaugen alle 9 Deutsche Wehrmachr
Måltrostveien 2
Oberst Angells vei 1
Oberst Angells vei 13
Oberst Angells vei 9
Ris Middelskole
Risalleen 6
Risbakken 22
Skogryggveien 1
Skogryggveien 2
Skogryggveien 7
Skogryggveien 10
Slemdalsveien 125
Slemdalsveien 97
Stjerneveien 1
Tennisveien 1 Deutsche Polizei
Vettakollen Turisthotell
Vettaliveien 10
Vinderen skole
Voksenkollen Hospits
Voksenkollveien 5
Voksenkollveien 6 Bauleitung der Luftwaffe
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

lilje wrote:Trærne mellom denne villaen (rett ved Gaustad stasjon på Holmenkollbanen) og Slemdalsveien er nylig hugget ned. Jeg ser da at kjeller/sokkeletasjen ser ut til å være bygget (om) som tilfluktsrom, med en ståldør mot hagen mot Slemdalsveien. Da dette ser ut som en vanlig villa og ikke en bygning som normalt ville være forpliktet til å ha tilfluktsrom, lurte jeg på om dette kunne være noe fra krigen?
Ståldøren er nå erstattet med en vanlig dør, og det ser ut som om dette som må ha vært et eller annet slags tilfluktsrom nå er bygget om til kjellerstue. Men svært uvanlig med tilfluktsrom i en slik vanlig villa, så jeg lurer stadig på om det kan være bygget under krigen.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Det ble en god del år etter krigen bygd vanlige hus med kjellere som tilfluktsrom. Det er ett tilsvarende i Hokksund også, nesten i krysset Vestre Brugate/Skotselvveien, på høyre side inn mot Hokksund. Her er det nå satt inn garasjeport etter at Sivilforsvaret tømte lageret sitt der og "overga det".
Mvh.
Jon-Vegard
Post Reply

Return to “Oslo/Akershus”