Henry Rinnan

Her kan man poste spørsmål og fakta rundt personlighetene som deltok under annen verdenskrig, både allierte og tyske såvel som sivile
Post Reply
Spectre
Posts: 45
Joined: 27 May 2009 16:17

Har lest en del om Sonderabteilung Lola agenten Henry Rinnan og hans aktiviteter under krigen. Finnes det noe "rykter", "historier" eller noe myter rundt han som ikke faller under den offisielle historien? Tenker da spessielt på utover det som Wikipedia skriver om han http://no.wikipedia.org/wiki/Henry_Rinnan
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Lars Borke er en svensk journalist som har skrevet en dokumentar om Henry Rinnan. Boka er en kronologisk gjennomgang av Rinnan på over 300 sider, og kan regnes som et meget innholdsrikt oppslagsverk. Dessverre så er den ikke å få kjøpt i bokhandelen, men enkelte bibloteker har den. Den kan også kjøpes av forfatteren i Sverige. Kan anbefale denne varmt for de som ønsker å gjøre et studium av Henry Rinnan. Jeg betalte kr. 300.- pluss porto for boka, hvis boka er aktuell for noen så si i fra, kan sende forfatterens epost på PM.
Spectre
Posts: 45
Joined: 27 May 2009 16:17

festningsverk wrote:Lars Borke er en svensk journalist som har skrevet en dokumentar om Henry Rinnan. Boka er en kronologisk gjennomgang av Rinnan på over 300 sider, og kan regnes som et meget innholdsrikt oppslagsverk. Dessverre så er den ikke å få kjøpt i bokhandelen, men enkelte bibloteker har den. Den kan også kjøpes av forfatteren i Sverige. Kan anbefale denne varmt for de som ønsker å gjøre et studium av Henry Rinnan. Jeg betalte kr. 300.- pluss porto for boka, hvis boka er aktuell for noen så si i fra, kan sende forfatterens epost på PM.
Har faktisk tittet en del i den ja og lest en del avisutklipp i forbindelse med Rinnan, litt av noen historier.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Hadde kontakt med Lars Borke for en stund siden, han holder på med en ny bok så vidt jeg vet, ang Arkivet i Kristiansand og det som skjedde der.

Har boken om Rinnan og kan anbefales for den som er interesert i historien rundt Rinnan.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Spectre
Posts: 45
Joined: 27 May 2009 16:17

werner wernersen wrote:Hei

Hadde kontakt med Lars Borke for en stund siden, han holder på med en ny bok så vidt jeg vet, ang Arkivet i Kristiansand og det som skjedde der.

Har boken om Rinnan og kan anbefales for den som er interesert i historien rundt Rinnan.

Werner
Ja boken som heter:
Henry Rinnan – fattigungen som tog hämnd och blev tysk mästeragent i ockuperat Norge”

Har ISBN:
91-631-7438-3

Sinnsyk bok ja, "kjempebra" på historisk nivå, er jo en stor tragedie hele greia men utrolig hva han fikk til...

Om noen er interessert så kan man kontakte Lars Borke på:
Tlf: 0046 302-120 06 eller
mail: anita.borke@swipnet.se.

Pris er 225 + 80 for boken (svenske kroner) ferdig levert.
Kan sterkt anbefales for de som er "interessert" i Henry Rinnan.
Post Reply

Return to “Biografi”