Bunkere og Byggninger som ønskes bevart fra 1940-1945.

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
T.L
Posts: 57
Joined: 07 Apr 2007 12:10
Location: Trondheim

Lager denne tråden for å få kartlagt hvilke bunkere og bygg som vi synes burde bevares. Ikke diskutere på denne tråden, bare skriv hva som DERE synes burde fredes/bevares og en lite begrunnelse.

Det er også fint om noen melder seg frivillig til å representere sin region/Kommune med hensyn til å ta kontakt med de rette innstansener.

Håper dette er greit for alle og moderatorene for Kystfort.com/forum.
Synes det er bedre å samle alle ønsker om bevaring på en plass så man har noe å jobbe med, i stedet for å lete gjennom hele forumet.

Det er også greit å skrive inn det som alleredet er fredet/Bevart.
Eller om det foreligger en komunal plan for et området.
Vi er ganske mange her som kan komme med innspill i kommunen i disse spørsmålene.
Bestandig i farten
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Hei, Flora Krigshistorielag tek hand om det som er i Flora Kommune. Men eg lurar på kva som er fomålet ditt med ei slik liste?
Flora krigshistorielag
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3500
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Kan ikke vi starte med de som ER fredet?

Når det gjelder å frede en bunker.. så har jeg heller lyst til å diskutere hva som skal til for å få en bunker fredet. vi begynner i feil ende hvis vi lister opp våre "beste" bunkere etc, hvis vi ikke vet hva vi kan gjøre for å bevare disse.

Kommandobunkeren S446 På Lerberen i Ørland er jo fredet.. men den ble jo nesten fylt over av en ivrig entreprenør. Det er andre bunkere som ikke er fredet, men har ikke lyst til å lage en slik liste da det er mange ivrige folk i landet som har det som jobb å knuse disse for a few dollars.

my 2 cent

Erik H
T.L
Posts: 57
Joined: 07 Apr 2007 12:10
Location: Trondheim

Det er bare å begynne en plass, håper denne tråden er ok for alle.
Bestandig i farten
T.L
Posts: 57
Joined: 07 Apr 2007 12:10
Location: Trondheim

KGJ wrote:Hei, Flora Krigshistorielag tek hand om det som er i Flora Kommune. Men eg lurar på kva som er fomålet ditt med ei slik liste?
Meningen er å være litt mere forbredt vist noe skal skje en plass, det vil si riving av annlegg++. Man kan jo kanskje komme med innspill på hvordan kommunen eller forsvaret skal sikre en bunker mm, slik at de ikke forsvinner helt, det er jo interressen vår å bevare mest mulig tror jeg. Med flest mulig underskrifter fra oss i forumet vil det sikkert bli tatt litt seriøst enn at kun enkeltmennesker skal begynne å blande seg.

Vist det ikke høres greit ut dette er det bare å slette denne tråden, blir ikke sur for det jeg. Kommer bare med ideer jeg.
Bestandig i farten
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Tanken er god den, eg berre lurte på kva som låg bak ;)
Flora krigshistorielag
T.L
Posts: 57
Joined: 07 Apr 2007 12:10
Location: Trondheim

Var vist ikke noen suksess dette, men tanken var jo god.
Bestandig i farten
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Jeg personlig ønsker jo at alt fredes og bevares da... PDT_Armataz_01_18

Må jeg nevne ett spesielt sted så må det bli HKB 3./978 Syre, Karmøy, Rogaland. Urørt fort og urørte omgivelser. En klar kandidat til fredning og bevaring spør du meg.


Kai
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”