Ammunisjon

Denne kategorien omhandler de tyske uniformer,hjelmer, utmerkelser, feltutrustning og andre militære/personlige effekter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Var ute en liten time idag med detektoren, fant en liten stabel med ammo, koselig å se at de var hele. Håper jeg er på sporet av mer snadder.

Alle er merket med R.A og 1943.

Noen som vet hva de er laget for? Utskytning av geværgranat er det eneste jeg kan komme på, men jeg er ikke skriftlærd så hvis noen vet noe mer så hadde jeg vært glad for informasjon.
Attachments
patroner1943-001.jpg
patroner1943-001.jpg (282.65 KiB) Viewed 791 times
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

bilde2
Attachments
patroner1943-002.jpg
patroner1943-002.jpg (212.33 KiB) Viewed 790 times
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

bilde 3
Attachments
patroner1943-003.jpg
patroner1943-003.jpg (183.28 KiB) Viewed 789 times
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Fett!

Funnet på Karmøy eller, lov å spørre om det?

Ellers da? Funnet noe annet spennende i det fine været?
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Er litt på tynn is her men dette kan være øvingsammo (lausammo). Meiner at patronene som vart brukt til geværgranater hadde ei filtpropp, og ikkje var "sammensnørt" i halsen.

R.A. er iallefall Raufoss om nokon skulle lure.
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Fikk litt hjelp på et annet forum, klipper inn hva de skrev der:
----------------

To av bildene var veldig uklare, så vanskelig å se hvordan tuppen på patronene ser ut. Ser ut som det er en stjernebrettet tupp, og da er det i tilfellet en drivpatron til utskytning av geværgranater for Krag Jørgensen geværet.

Da skal kaliberet være 6,5 mm og det stemmer at tyskerne produserte slike under 2. Verdenskrig på Raufoss Ammunisjonsfabrikker (RA). Jeg har bare sett disse på bilder, har ingen slik selv, og vet ikke om de er uvanlige. Men det kan jeg sikkert ganske greit finne ut av.

Patronene ser jo ut til å ha holdt seg godt i bakken, har sikkert ligget i leire eller noe annet som ikke har sluppet til for mye oksygen.

-------


Så da vet vi nesten at det er til krag. Spennende å finne slikt. :)
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

bactuz wrote:Fett!

Funnet på Karmøy eller, lov å spørre om det?

Ellers da? Funnet noe annet spennende i det fine været?
Var kun ute en liten tur idag, har kun funnet disse patronene til nå men det er et utfordrende område å jobbe på.

Håper morgendagen er like fruktbar.
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
lwgf
Posts: 19
Joined: 13 Sep 2008 23:36
Location: sørtrødelag

granatutkasteren er same som til mauser k98. enaste forskjell er at til kragern er det frest et spor til bajonetfeste.
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Fant et par patroner av dette merket idag også, men beholdt bare en selv. Grunneieren fikk en patron i fin tilstand siden han er glad i slike gamle ting.

Ellers så ble det en del tomhylser av div fabrikat, og noen store tomhylser til signalpistol. Den peneste er merket med skrift. "fallschirmrauchpatrone" og "Blau."

Ellers ingen koselige ting som jeg fant idag.


Imorgen finner jeg noe snadder håper jeg. PDT_Armataz_01_18
Attachments
patroner.jpg
patroner.jpg (209.12 KiB) Viewed 676 times
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
tertiten2
Posts: 9
Joined: 25 Dec 2008 13:41
Location: Møre og Romsdal

hei stemmer det at det er en drivpatron til 6.5krag. disse ble ble prod på Ra. Patronene ble levert i pakker på 70 stk og jeg mener de ble produsert i 3 års lotter. patonene har stjernebrett og forseglet med voks.

dette ble ikke noe populært våpen, da ombyggingen av granat adapteret førte til at festet ble litt for spinkelt til utstrakt bruk.

så vidt meg bekjent er kun 1944 loten kjent fra før.
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

tertiten2 wrote:hei stemmer det at det er en drivpatron til 6.5krag. disse ble ble prod på Ra. Patronene ble levert i pakker på 70 stk og jeg mener de ble produsert i 3 års lotter. patonene har stjernebrett og forseglet med voks.

dette ble ikke noe populært våpen, da ombyggingen av granat adapteret førte til at festet ble litt for spinkelt til utstrakt bruk.

så vidt meg bekjent er kun 1944 loten kjent fra før.
Takk for infoen.

Alltid koselig når gamle ting er i kjempeflott tilstand. :)
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Dagens ekspedisjon var fruktbar. Fant ikke flere av de skjeldne patronene- men et par andre ble det alikevel på meg.

Alt i alt en fin solrik dag.
Attachments
16-05-2009-010.jpg
16-05-2009-010.jpg (339.72 KiB) Viewed 580 times
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Imponerende!
Scubasteve
Posts: 49
Joined: 29 Aug 2007 22:11
Location: Ytraland

Stiligt. Hvilket kaliber er det. Ser ut som 6,5 på bildet, men kan vel like godt være 30.06 eller 7,92. Legg gjerne ut bilde av bunnmerking også hvis du har.
Har enda til gode å se deg på NVS møte?
tertiten2
Posts: 9
Joined: 25 Dec 2008 13:41
Location: Møre og Romsdal

6.5 drivpatron til geværgranat i eske.
Attachments
Doc1.doc
(729.5 KiB) Downloaded 41 times
Post Reply

Return to “Tyske uniformer og personlig utstyr”