Ammunisjon

Denne kategorien omhandler de tyske uniformer,hjelmer, utmerkelser, feltutrustning og andre militære/personlige effekter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Kan ikke åpne den linken din tertiten2. Har du den i et annet format?
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
tertiten2
Posts: 9
Joined: 25 Dec 2008 13:41
Location: Møre og Romsdal

prøver igjen
Attachments
bilder des.2008gr 052.jpg
bilder des.2008gr 052.jpg (24.58 KiB) Viewed 480 times
nyfiken
Posts: 2
Joined: 09 May 2009 4:26
Location: Sunnmøre

Utrolig artig bilde av en sjelden pakke med drivpatroner. Denne etiketten har jeg aldri sett før. Har du en bevart etikett i samlingen din? Eskene gikk vell i oppløsning siden det ser ut som de ligger i vann.

TrondK: På det siste bilde ditt ser det ut som en patron som har en sort trepropp. Er denne virkelig sort eller er det gjørma som gjør det?
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

nyfiken wrote: TrondK: På det siste bilde ditt ser det ut som en patron som har en sort trepropp. Er denne virkelig sort eller er det gjørma som gjør det?
Jeg vet ikke hvordan den ser ut nå, jeg har gitt de bort til en jeg kjenner som samler på slikt. Men endel gjenstander tar til seg farge fra grunnen over lengre tid, så jeg kan ikke gi deg et fornuftig svar desverre.
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Tipper den mørke treproppen er løsammo. til Madsen MG.
tertiten2
Posts: 9
Joined: 25 Dec 2008 13:41
Location: Møre og Romsdal

noen av eskene gikk ann å skille fra hverandre men ble ikke mer enn 2-3 esker som ble "brukbare". (av 30). men uansett følelsen av å sette fingerene i noe som ingen noen andre har sett før er: lett fortalt : spennende. PDT_Armataz_01_11 PDT_Armataz_01_11 PDT_Armataz_01_11 PDT_Armataz_01_11 PDT_Armataz_01_11 PDT_Armataz_01_11 PDT_Armataz_01_11 PDT_Armataz_01_11 PDT_Armataz_01_11 PDT_Armataz_01_11 PDT_Armataz_01_11 PDT_Armataz_01_11
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

tertiten2 wrote:men uansett følelsen av å sette fingerene i noe som ingen noen andre har sett før er: lett fortalt : spennende. PDT_Armataz_01_11 PDT_Armataz_01_11 PDT_Armataz_01_11 PDT_Armataz_01_11 PDT_Armataz_01_11 PDT_Armataz_01_11 PDT_Armataz_01_11 PDT_Armataz_01_11 PDT_Armataz_01_11 PDT_Armataz_01_11 PDT_Armataz_01_11 PDT_Armataz_01_11

Det er derfor jeg går med detektor overalt også, gleden over å sette fingrene i noe som kanskje ingen har sett før er ubeskrivelig.



+ at jeg er grisfeit og trimmen har jeg godt av. PDT_Armataz_01_14
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
nyfiken
Posts: 2
Joined: 09 May 2009 4:26
Location: Sunnmøre

Ja er nok moro å finne slike godbiter :D Disse er det nok ikke mange igjen av lenger. Slike drivpatroner ble forøvrig produsert på Raufoss med bunnmerker ifra 42. 43 og 44.
Nicht
Posts: 1
Joined: 01 Oct 2010 20:56

Hei, kaster meg inn litt her, beklager.

Men idag fant jeg noe interessant, ikke under jorden, men over, egentlig inni kjelleren til den avdøde morfaren min.
Han levde fra 1918-2009 og det har vært 4 generasjoner i huset, men tilbake til saken..
Jeg fant en hel boks med ammo, en uoriginal pakke han sikkert har samlet disse oppi. Ingen i familien har noen gang hatt våpen, det er jeg 99% sikker på, derfor tror jeg dette er ammo de har funnet under og etter krigen.
Ca. 30-40 rifle-ammo, merket R.A (raufoss) under og årstall som 1942,44.
Disse så ut som vanlige 6,5, uten at jeg har så alt for mye greie på det. Jeg fant også noen som var merket fra 1917. Helt like.
Også fant jeg et skudd, som ikke hadde en lang spiss tupp, men var litt mindre og helt butt i toppen, denne var fra 1937, og var den eneste av den sorten. Er dette virkelig fra krigen??
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Stemmer at de er fra krigen ja. Er forholdsvis vanlige disse, så affeksjonserdien er nok høyere for deg enn du får i penger...
Legger du ut et bilde av den siste, så finner vi nok ut hva du har ;-)
Vanskelig å si utifra en beskrivelse...
Post Reply

Return to “Tyske uniformer og personlig utstyr”