Ny omvisning på HKB 6/980 Torgauten ( Fredrikstad)

Her kan vi alle legge ut informasjon, spørsmål og svar vedrørende kystfort/bunker aktiviteter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

molich

Det er igjen klart for omvisning på Torgauten fort, søndag den 10. mai.

Omvisningen tar ca. 2,5 time, og starter kl. 11.00 med oppmøte ved hovedporten.

Legger også ved noen bilder så man får et lite inntrykk av hva man kan forvente å se, likeledes et lite kart slik at det blir lettere å se beliggenheten.

Alle er velkommen, og vi håper å ha værgudene med oss.

MVH Morten Christiansen
Attachments
Torgauten.jpg
Torgauten.jpg (123.99 KiB) Viewed 2063 times
Torgauten (1).jpg
Torgauten (1).jpg (84.01 KiB) Viewed 2062 times
Torgauten (2).JPG
Torgauten (2).JPG (140.48 KiB) Viewed 2060 times
Torgauten (3).JPG
Torgauten (3).JPG (101.21 KiB) Viewed 2059 times
Torgauten (4).jpg
Torgauten (4).jpg (132.57 KiB) Viewed 2058 times
Torgauten (5).jpg
Torgauten (5).jpg (123.34 KiB) Viewed 2057 times
Last edited by molich on 29 Apr 2009 13:00, edited 2 times in total.
MVH Morten C.
KOS
Moderator

molich wrote:bilder så man får et lite inntrykk av hva man kan forvente å se
Det var da en usedvanligt godt bevart kanon !! Hvilken kanon er dette ? - Finnes den i http://www.kystfort.com/forum/kanoner-kystfort-f17.html (Kanoner: KYSTFORT) ?

mvh
KOS
molich

Vet ikke om jeg kan gi deg noe godt svar på det, de hadde hvertfall denne kanonen stående der ute, sist jeg var på omvisning. Utifra hva jeg husker, er dette den eneste i sitt slag i Norge.

Skulle vært plassert fire stk. 10cm K 17/04 kanoner med skuddvidde på 14.000 m.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
Erik Dreyer

KOS wrote:
molich wrote:bilder så man får et lite inntrykk av hva man kan forvente å se
Det var da en usedvanligt godt bevart kanon !! Hvilken kanon er dette ? - Finnes den i http://www.kystfort.com/forum/kanoner-kystfort-f17.html (Kanoner: KYSTFORT) ?

mvh
KOS
Ang. den kanonen så blir den godt pakket inn om vinteren, og den ble malt opp for et par år siden med vår HMK grønnmaling.
ED
ErikD
TommyG
Site Admin

Samboeren var på hundeutstilling i Moss i dag, så da tenkte jeg at jeg skulle benytte anledningen til å rase en tur nedover til Fredrikstad, og kikke litt på Torgauten og Kjøkøy fort. Med litt bedre planlegging, så hadde jeg kanskje fått med meg at de hadde omvisning der i dag, og klart å fått med meg den :)
Men men, får vel heller kjøre meg en tur nedover en helg senere i sommer. Legger ved oversikt over omvisningene som hang på porten der, slik at andre som ev. ønsker å ta seg en tur, vet når det er.
Attachments
Sommerens omvisninger på Torgauten
Sommerens omvisninger på Torgauten
omvisninger.jpeg (99.82 KiB) Viewed 1931 times
--
Tommy
molich

Hei Tommy G.

Du får gi meg et hint når du skal nedover, så kan jeg bli med deg på omvisningen. Dessuten har jeg noenlunde oversikt over andre installasjoner i distriktet også.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
TommyG
Site Admin

molich wrote:Hei Tommy G.

Du får gi meg et hint når du skal nedover, så kan jeg bli med deg på omvisningen. Dessuten har jeg noenlunde oversikt over andre installasjoner i distriktet også.
Det skal jeg gjøre :-) Regner med det blir en av de datoene i Juni. Får se an værmeldingen litt.
--
Tommy
molich

Den er grei, da prøver vi å få til noe.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
TommyG
Site Admin

Ser ut til at det blir en tur nedover på førstkommende Søndag, med et lite forbehold om at det ikke høljregner :-) Helgen 21.06 når neste omvisning er, hadde vist samboeren lagt planer for oss.
--
Tommy
molich

Hei igjen.

Den datoen er litt usikker for meg, dessverre. skal allikevel prøve å få det til. Vi får holde kontakten.

Ser ut på værmeldingen at det skal komme noen regnbyger den dagen ( yr.no) Vi får krysse fingra.

Er det noe spes. du kunne tenkt å se i samme slengen?

MVH Morten C.
MVH Morten C.
TommyG
Site Admin

Det eneste jeg kjenner til der nede, er Torgauten og Kjøkøy, samt den bunkeren i kirkesvingen på vei ut til Kjøkøy, så det må vel nesten heller bli dersom du har noe å anbefale :-)

Jeg satser på at http://pent.no/Fredrikstad er de som har riktig værvarsel denne gangen :-)
--
Tommy
molich

Da stoler vi på oppholdsvær, så tar vi utgangspunkt i omvisningen på Torgauten, så skal jeg se om jeg kan lure fram noe snadder etterhvert.

MVH Morten
MVH Morten C.
molich

Hei Tommy.

Da ser det dessverre ut til at du må klare deg på egenhånd til søndag. Jeg blir opptatt med noe annet, men skulle gjerne ha tatt en runde sammen med deg. Allikevel kan jeg anbefale deg Greåker fort. Den er lett å finne ved at du følger Rv. 109 mot Sarpsborg, kjører over Rolvsøybrua (fortet er synlig fra brua) og tar til venstre opp Opstadvn.

P.S. delvis merket siste biten.

Ha en flott helg.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
TommyG
Site Admin

Det får bli en annen gang da :-) Får få med meg en tur innom Greåker fort.
--
Tommy
molich

Ja, det er bare å beklage....atter en gang, jeg hadde gledet meg litt. Hvis du allikevel er på Greåker finnes det en bunker med skyterskår mot Rolvsøysundet. Den finner du lett ved avkjøringen ved brua. Første del av Visterveien er det en stor gressplen, der ligger bunkeren. Den er delvis nedgrav.

MVH Morten C.

Koordinater:

59* 16` 13.9” N
11* 01` 31.5” E
MVH Morten C.
Post Reply

Return to “Aktiviteter / Turer / Møter”