Tyske installasjoner og leirer i Grenlandsområdet (Telemark)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 12 Jan 2019 10:28, edited 1 time in total.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Ja..heldigvis begynner man å forstå at minner fra den mørke, men dog viktige tidsperioden mås ta vare på..

Det var en "close shave" for b.la Vallermyrene leir, men det ser heldigvis bedre ut nå...

http://www.forsvarsbygg.no/spesial/vern ... myrene.pdf


Stutzpunkt.
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 12 Jan 2019 10:29, edited 1 time in total.
Guest

Brevik hadde en relativt stor utskipningshavn ved Norcem sementfabrikk, denne ble brukt kraftig under krigen, og som en av utskipningshavnene etter krigen for hjemsendelse av de tyske soldatene, b.la var Lager Rohrbrunn i Brevik (dagens skole) en av oppsamlingsleirene. http://www.porsgrunn.folkebibl.no/krige ... ort-1.html


De "tyske" hestene derimot ble igjen her på bjerget, og ble delt ut til de lokale bønder som erstatning for hester DE hadde mistet til Wehrmacht, har hørt historier om bønder som måtte lære seg tysk for å kunne kommandere hesten! Kjenner til en stall på Stathelle, men denne ble nedlagt allerede under krigen, denne stallen hadde en bemanning på 3-4 soldater under en gefreiter.

Stützpunkt.
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 12 Jan 2019 10:29, edited 1 time in total.
User avatar
Andreas N
Posts: 37
Joined: 12 Mar 2009 10:47
Location: Skien

Har forsøkt å lage en oversikt for meg selv den siste tiden over hva som finnes av tyske leire i Grenlandsområdet. (Her definert som Skien, Siljan, Porsgrunn og Bamble kommuner). I den forbindelse dukker det jo opp en masse spørsmål. Håper kanskje noen av dere med mer kjennskap har anledning til å hjelpe til med å korrigere eventuell feilinformasjon og fylle ut opplysninger. Har følgende (helt sikkert mangelfulle) oversikt så langt:

Truppenlager
Lager Thüringen (Skien, Stevneplassen)
Lager Schwarzenborn (Skien, Klosterjordet)
Lager Franken (Porsgrunn, Hovenga)
Lager Miltenberg (Porsgrunn, Vestsida)
Lager Spessart (Porsgrunn, Brevik, Norcem)
Lager Rohrbrunn (Porsgrunn, Brevik, Åsen)
Lager Vallermyrene (Porsgrunn, Vallermyrene) *1
Lager Prestemoen (Porsgrunn, Moheim) *2
Lager Heistad (Porsgrunn, Heistad Skole) *3

Forsyningsleire
Lager Dusseldorf (Porsgrunn, Osebakken)

Organisasjon Todt
Lager ? (Porsgrunn, Hovenga) *4

Fangeleire
Stalag 16./188 Valebö (Skien, Valebø)
Stalag 48./303 Skien (Skien, ?) *5
Stalag ?? Prestmoen (Porsgrunn, Moheim) *6

Så over til spørsmålene som gjenstår for min del.
*1 Hva var det tyske navnet på denne leiren? Var det "Lager Vallermyrene"?
*2 Jeg har tidligere antatt at dette var en troppeleir, men ser at den står nevnt i følgende dokument som en stalag. Kanskje den bør flyttes ned under Fangeleire. http://www.norgesdokumentasjon.no/rappo ... IGFANG.PDF
I dette dokumentet kalles leiren forøvrig "Prestmoen", hvilket forøvrig kan vise seg å kun være en bokstavglipp. Noen som har mer informasjon?
*3 Jeg var ikke bevisst på denne før jeg leste annen tråd her på forumet der den er nevnt. Var denne betegnet som en "Truppenlager"?
*4 I tråden om bomberaid mot Porsgrunn Mek. & Menstad Havn, nevner Rock'n Roll denne leiren som lå i Dr.Munks gate. Hadde disse lagrene/leirene til Organisasjon Todt egne navn, slik som truppenlagerene?
*5 Nevnt i dokumentet (Se lenke over) Noen som vet hvor denne eventuelt skal ha ligget?
*6 Igjen "Lager Prestemoen" nevnt i samme dokument (se lenke). Noen som har navn/evt. nr. på denne?

Tyskerne hadde jo utskipningshavn og etter hva jeg forstår ganske stor aktivitet på Menstad i Skien. Var slike steder også betegnet som en form for "Lager" og hadde disse eventuelt navn og/eller nummer?

Listen mangler foreløpig fullstendig leire/lager i Siljan og Bamble, noen som har oversikt over dette, dersom det i det hele tatt var noen?

Ble mye spørsmål her gitt, men hadde vært interessant å få til en fullstendig oversikt over alle typer lager/leire i Grenland. (Bamble, Porsgrunn, Siljan, Skien) Jeg ser Stützpunkt har startet arbeidet med en landsdekkende liste i en annen tråd, men lager en lokal en her likevel. Håper det er noen her som sitter på utfyllende informasjon/korrigeringer. På forhånd tusen takk for all informasjon!

Mvh.
Andreas N.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Det var en grei oversikt som du hadde utarbeidet angående forlegningene i området, du har fått med deg det meste her.

Merkelig nok fikk Vallermyrene aldri et navn i den sør-tyske ”leirføljetongen” i Telemark og Vestfold, selv om forlegningen ble etablert samtidig med andre leirer som Miltenberg, jeg har kun kommer over betegnelsene ”Lager Vallermyrene” eller ”Truppen-Lager Vallermyrene”. Det samme er tilfelle med ”Lager Prestmoen/Prestemoen” på Moheim. Tyskerne var ikke alltid like konsekvente med enkelte av bokstavene.

OT-leiren på Barthe-tomta/Hovenga ble svært ofte bare kalt ”OT-Lager Porsgrunn”.

Når det gjelder krigsfanger, så var det i en veldig kort periode av krigen stasjonert krigsfanger i Solum for å ta ut tømmer, det gjelder også fangene på Prestemoen som var innkvartert i leiren.

I Siljan var det ingen troppeleire, kun kortvarige rekvisisjoner, i Bamble var aktiviteten konsentrert rundt de to kystfortene og forlegningene der. Steder for utskipning ble bare igjen rekvirert etter tyskernes behov for kortere perioder og fikk aldri tildelt noen faste navn.

Må nesten spørre, er dette i forbindelse med krigsminneåret for arbeidsgiveren din? :-)
Mvh
Tormod
User avatar
Andreas N
Posts: 37
Joined: 12 Mar 2009 10:47
Location: Skien

Tusen takk for oppklarende og utfyllende informasjon Stutzpunkt. Da kan jeg oppdatere listen litt. :-)
Bare for å være sikker på at jeg forstod det rett, er det da slik å forstå at Lager Prestemoen var en regulær troppeforlegning gjennom krigen, men at de i en kortere periode også hadde krigsfanger der? Har du eventuelt også noen nærmere kjennskap til hvor i Solum disse fangene var stasjonert? Har også lest om ammunisjonslager på Moflata i Skien, vet du om slike ammunisjonslager var organisatorisk underlagt nærmeste truppenlager, eller var disse lagrene organisert på annen måte?

Nei, ingen arbeidsgiver inne i bildet her gitt..kun personlig interesse og egen fritid som ligger til grunn. :wink:

Da er oppdatert oversikt som følger:

Truppenlager
Lager Thüringen (Skien, Stevneplassen)
Lager Schwarzenborn (Skien, Klosterjordet)
Lager Franken (Porsgrunn, Hovenga)
Lager Miltenberg (Porsgrunn, Vestsida)
Lager Spessart (Porsgrunn, Brevik, Norcem)
Lager Rohrbrunn (Porsgrunn, Brevik, Åsen)
Lager Vallermyrene (Porsgrunn, Vallermyrene)
Lager Prestemoen (Porsgrunn, Moheim) *2
Lager Heistad (Porsgrunn, Heistad Skole) *3

Forsyningsleire
Lager Dusseldorf (Porsgrunn, Osebakken)

Organisasjon Todt
OT-Lager Porsgrunn (Porsgrunn, Hovenga)

Fangeleire
Stalag 16./188 Valebö (Skien, Valebø)
Stalag 48./303 Skien (Skien, Solum ?) *5
Stalag ?? Prestmoen (Porsgrunn, Moheim) *6


Mvh.
Andreas N.
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”