Kystfort i Harstad/Vågsfjordområdet

Mange av kystfortene i fylket er gruppert rundt Trømsø by og spesielt Lyngen som ble den nye tyske forsvarslinjen mot de russiske styrker.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Stadig noe rester der ute. Jeg hadde ikke særlig god tid, så det ble ikke noe leting. At området var befestet av aggressive måker som bokstavlig talt "bombet" med ekskrementer, gjorde ikke saken noe bedre (nesten til pass for de som bor der, når man raserer et gammelt batteri... PDT_Armataz_01_18 ).
Attachments
IMG_8184.jpg
IMG_8184.jpg (500.21 KiB) Viewed 612 times
IMG_8185.jpg
IMG_8185.jpg (460.37 KiB) Viewed 612 times
Stilling gjenbrukt som grillplass...
Stilling gjenbrukt som grillplass...
IMG_8193.jpg (372.74 KiB) Viewed 612 times
F34
Posts: 71
Joined: 19 Sep 2009 17:24

Hei det var fine bilder...

Arnøya, går de under basen som lå på stangnes før i tidn da?
Det finnes jo en del stillinger på arnøy også da. Ikke så mange bunkere, så vidt jeg husker.. men noen er det...
Det enkle er ofte det beste!!
RasmusTerne

F34 wrote:Hei det var fine bilder...

Arnøya, går de under basen som lå på stangnes før i tidn da?
Det finnes jo en del stillinger på arnøy også da. Ikke så mange bunkere, så vidt jeg husker.. men noen er det...
Arnøya er "fritt fram", men båt er nødvendig. Øya er vel påtenkt som industriområde, med molo over til Stangnes.Det ser ut til å være en del LV-stillinger der. Tror ikke de ble benyttet av KA etter krigen.
Fortet på Stangnes er fremdeles militært område.
Sigfred R.
Attachments
LV-stillinger på Arnøya.
LV-stillinger på Arnøya.
ScreenHunter_006.jpg (55.88 KiB) Viewed 543 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

F34 wrote:Arnøya, går de under basen som lå på stangnes før i tidn da?
Det finnes jo en del stillinger på arnøy også da. Ikke så mange bunkere, så vidt jeg husker.. men noen er det...
Ikke vet jeg hva som har vært der, et Flak-batteri kanskje..?

Det er vel planer om å bygge ut øya (egen "protestgruppe" på Facebook)
Attachments
Arnøya.jpg
Arnøya.jpg (119.04 KiB) Viewed 543 times
Rth
Posts: 10
Joined: 06 Apr 2010 13:01

RasmusTerne wrote:Hei.
Ja, det var nok restene av Sollia I som gikk fløyten i grustaket.
Sollia I og II (2x4 sFH414(f) ) ble som nevnt flyttet hit i 1944 for å kunne forsvare Harstadområdet mot inntrengning over land fra Kvæfjorden.
Ble flyttet fra Breivika og Stornes.
Hilsen Sigfred R.
Etter at jeg hadde snakket med Harald Isachsen sier han at det som lå i Åsegarden sansynlig IKKE er Sollia I da han mener dette bare er restene av støttepunktene rundt harstad.
Men etter en tur jeg hadde på Kvæfjordeidet nå i sommer oppdaget jeg i alle fall 2 "sirkler" som jeg mener er kanonstillinger, samt noen sammenfalte jordbunkere, men hadde ikke tid da til å undersøke dette nermere.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Rth wrote:Men etter en tur jeg hadde på Kvæfjordeidet nå i sommer oppdaget jeg i alle fall 2 "sirkler" som jeg mener er kanonstillinger, samt noen sammenfalte jordbunkere, men hadde ikke tid da til å undersøke dette nermere.
Har du posisjoner på disse (f.eks. fra Opplysningen1881)?
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Kom over denne mineplanen for 7./973 Breivik.
Vet ikke om den ligger her noen annen plass :)

Thomas L
Attachments
Breivik.jpg
Breivik.jpg (377.43 KiB) Viewed 377 times
lind
Posts: 12
Joined: 13 Aug 2013 23:05
Location: harstad

Noen som har noe info om dette området?
Attachments
RA.gif
RA.gif (506.55 KiB) Viewed 323 times
image.jpg
image.jpg (1.07 MiB) Viewed 102 times
image.jpg
image.jpg (1.32 MiB) Viewed 102 times
Last edited by lind on 13 Oct 2015 22:57, edited 2 times in total.
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Mener å ha hørt at det ble satt opp noen kanoner feltmessig i området. Om det har noen sammenheng med Sollia I eller II vet jeg ikke. Harald Isachsen vet antagelig det meste om dette.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

lind wrote:Noen som har noe info om dette området?
Interressant, og mer omfattende enn jeg var klar over. Ser frem til at du legger ut bilder av disse installasjonene...
Ole wrote:Mener å ha hørt at det ble satt opp noen kanoner feltmessig i området. Om det har noen sammenheng med Sollia I eller II vet jeg ikke. Harald Isachsen vet antagelig det meste om dette.
"Kystbatteriene" Sollia I og II er jo nå lokalisert til hhv Drøsshågen og Tennvassåsen - ca 8km i luftlinje fra Ervik, så dette er vel - tilsv det som var etablert i området ved Åsegarden - deler av befestningsanlegg knyttet til "Festung Harstad" (ref også installasjonene og minesperringene i Gåra)?

ARN har også vært en tur i området (2002?) og fant bla et par PAK-bunkere, men jeg mener de var lokalisert nede i Ervik, nær sjøen.

Isachsen har et kart i heftet om Adolfkanonene (side 23 i den reviderte utgaven fra 2014) som viser en del avdelinger i området. Skulle vært interessant og sett evt detaljkart for områdene nord/vest for byen. Rart om ikke slikt skulle finnes, når man ser hva folk klarer å grave frem andre steder.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
lind
Posts: 12
Joined: 13 Aug 2013 23:05
Location: harstad

Skal etter som jeg fikk høre i går av grunneier, skulle det bygges sykehus inne i fjellet.
Noen som vet hva som var "vanlig" å bygge av forsvarsverk rundt et slik sykehus ???
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

lind wrote:Skal etter som jeg fikk høre i går av grunneier, skulle det bygges sykehus inne i fjellet.
Noen som vet hva som var "vanlig" å bygge av forsvarsverk rundt et slik sykehus ???
Det spørs om det finnes noe svar på det. Det ble neppe bygget fjellanlegg for et slikt formål uten at det hadde sammenheng med stridsanlegg i samme område. Jeg vet om et større fjellanlegg som hevdes å være bygget som lasarett, men nærmere undersøkelse viste at det ikke kunne være riktig. Så man skal ikke uten videre ta grunneierens ord for god fisk.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ser på et kart fra mars 1945 (ligger i NARA RG242, T-312 Roll 1074) at det er tre batterier angitt under Artilleriegruppe Harstad: Sollia I og Sollia II + et tredje uten navn/nummer (hva er 22cm polsk Mörser 12 ??).
Last edited by Natter on 08 Mar 2021 17:50, edited 2 times in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
lind
Posts: 12
Joined: 13 Aug 2013 23:05
Location: harstad

Noen her som vet noe om fest. Batt. 646????
Ervik,harstad,Troms
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

lind wrote:Noen her som vet noe om fest. Batt. 646????
Ervik,harstad,Troms
Dette er vel "festungsbataljon 646"? Har sett den nevnt andre steder - formodentlig infanteri for nærforsvar av installasjonene i området rundt Trondenes/Harstad?
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “TROMS”