Hvordan fjerne gammel maling?

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Heisann... :)

Har en tysk hjelm som er overmalt et par ganger for mye, så det er ingen dekaler på den. Men det ser ut som det er dekaler under malingen og det gjør meg litt nysgjerrig...

Så mitt spørsmål er om noen har vært ute for det samme noengang, og har klart å fjerne malingen? Vi snakker her om både vanlig maling og spraylakk. I den rekkefølgen innenfra...

Alle gode tips mottas med takk PDT_Armataz_01_11



Kai
Attachments
Noen som kan fortelle hvilken type hjelm dette er? Ser nesten ikke forskjell på M40 og M42 jeg, for det er en av de er det ikke?
Noen som kan fortelle hvilken type hjelm dette er? Ser nesten ikke forskjell på M40 og M42 jeg, for det er en av de er det ikke?
hjelm 2.jpg (80.75 KiB) Viewed 302 times
Det ser ut til å  være noe skult bak malingen her? Gjør det ikke? Ser nesten ut som det norske våpenskjoldet og kan jo derfor tyde på at hjelmen har vært brukt i Norge etter krigen...
Det ser ut til å være noe skult bak malingen her? Gjør det ikke? Ser nesten ut som det norske våpenskjoldet og kan jo derfor tyde på at hjelmen har vært brukt i Norge etter krigen...
hjelm 1.jpg (68.46 KiB) Viewed 302 times
Last edited by bactuz on 03 Apr 2009 19:04, edited 1 time in total.
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Bremseveske.
MVH

Stig G
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

M40. Falsa kant. M42 var ikkje falsa. M35 er vel omtrent lik med M40 men den hadde ikkje utstansa luftehol men innsatsar.

Og ja, bremseveske er bra for å fjerne maling, men pass på viss det er dekalar under. Ellers har alle fargehandlar kjemikaliar til å fjerne maling.
Scubasteve
Posts: 49
Joined: 29 Aug 2007 22:11
Location: Ytraland

Det er en norsk løve som titter frem under der.Og vær for all del forsiktig når du skal fjerne malingen så du ikke skader den du vil ha frem.
Scubasteve
Posts: 49
Joined: 29 Aug 2007 22:11
Location: Ytraland

Aceton og twist i moderate mengder og hyppig skylling i vann skal også være bra. Har ikke prøvd det selv enda, men det står på min to do list. Har sett meget bra resultater fra de som har prøvd dette.
Sett gjerne inn bilder når du er ferdig med hjelmen og del med oss andre hvilken metode du brukte.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Takker for tips og informasjon gutter! :)
Skal gjøre et forsøk, selv om det nok er en norsk løve som ligger bak der... Og derfor ikke såååå spennende. Politihjelm?

Vil det da si at denne hjelmen ikke ble brukt under krigen, men etter?
Eller tok forsvaret ibruk beslaglagte brukte hjelmer og ikke bare ubrukt lagervare? Hjelmen ser nemlig ikke spesielt mye brukt ut innvendig heller...
Har sett verre eksemplarer der ute, og tross alt ga jeg bare 100,- kroner for den... hehe. Røverkjøp uanzett..

Skal nok få lagt ut noen bilder om jeg klarer å få til noe malingsfjerning...

PDT_Armataz_01_18



Kai
Attachments
Innvendig grei stand vil jeg tro. Sikkert ikke så veldig mye brukt...
Innvendig grei stand vil jeg tro. Sikkert ikke så veldig mye brukt...
hjelm 3.jpg (492.91 KiB) Viewed 274 times
Scubasteve
Posts: 49
Joined: 29 Aug 2007 22:11
Location: Ytraland

Den er nok brukt av tyskerne under krigen og av hæren etter krigen. 100 kr er et kupp uansett stand. Har selv et par stk av disse og den er verdt å ta vare på.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Den skal nok tas vare på ja, og aldri forlate meg. Som du ser på bildet, så er den vanligvis trygt plassert på hylla og ikke i daglig bruk. Min gode venn Helmut tar seg av selve vaktholdet... n:D

Hva er forresten sjansen for å finne en tysk dekal under den norske? Ikke mulig?
Scubasteve
Posts: 49
Joined: 29 Aug 2007 22:11
Location: Ytraland

Tror nok ikke du skal satse på det. Legg heller litt penger i det å kjøp deg en fin tysker hjelm med dekal.
Ellers så er det jo flere varianter med norsk brukte tysker hjelmer så har du flere helmuter så kan du jo prøve å skaffe deg en komplett samling, vips så har du en samlemani gående.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Nja... Vel....

Tror ikke jeg kommer til å kjøpe flere hjelmer. Har sett prisforlangende på endel hjelmer der ute, og de henger jo ikke helt på greip som regel...

Tror jeg får klare meg med denne her for Helmuts kollega ble knust i et selvmords-luftangrep mot gulvet for en tid tilbake, så Helmut er alene igjen på fortet.

Når det gjelder fargen på hjelmen så lurte jeg på om noen hadde fargekoden på den originale fargen på standard tysk hærhjelm? Er ikke den litt mørkere grønn enn min?
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Er Helmut undercover sidan du har sladda han?
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Knut Ø. wrote:Er Helmut undercover sidan du har sladda han?

hehe... regnet nesten med at noen ville reagere på sladden ja.
Nei, altså. Undercover er han vel kanskje ikke, men som du ser er det noen morsomme mennesker som har sminket ham, og øynene ser rett og slett FOR dumme ut til at jeg kunne legge ut bilde slik han egentlig ser ut...

Men for all del, det høres jo mye bedre ut med undercover da. Joda. Han er nok det... PDT_Armataz_01_14


Kai
lwgf
Posts: 19
Joined: 13 Sep 2008 23:36
Location: sørtrødelag

pakningsfjerner tar lag for lag. har brukt det på wasserkane som var malt opp flere ganger. resultat vart at afrika fargen og skrifta kom fram, det vart et flott objekt etter at malinga ble fjernet
Scubasteve
Posts: 49
Joined: 29 Aug 2007 22:11
Location: Ytraland

RAL 7008 medium grey-green
RAL 7009 light grey-green
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Takker igjen!

PDT_Armataz_01_11

Er jo ikke så langt unna RAL 7009 slik fargen er nå egentlig. Ihvertfall ikke helt skivebom...

Lakkerte den for lenge siden, og da hadde jeg virkelig ikke peiling...

Bildet lyver litt også da, for den er faktisk mer lik enn det som fremkommer av bildet... Hmmm...
Attachments
RAL 7009 vs. dagens tilfeldige farge på hjelmen
RAL 7009 vs. dagens tilfeldige farge på hjelmen
RAL 7009 vs dagens farge.jpg (21.87 KiB) Viewed 221 times
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”