Hysnes

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Da vi var på Hysnes i sommer var dessverre alt låst.....
Utallige e-poster og telefoner både før og etter vi var der har ikke ført fram, det virker rett og slett som det er umulig å få tak i folka på museet der! Har prøvd å få kontaktinfo gjennom både forsvarsbygg og Rustkammeret. Ringt til folk som bor i nærheten osv.

Siden jeg egentlig bare har ett spørsmål er det vel verdt å prøve her og!

Kommandobunkeren på Hysnes ser tysk ut fra utsiden, men ifølge folk jeg har vært i kontakt med som har tjenestegjordt der så er det snakk om en norsk etterkrigsbunker!
Lurer på om noen kan bekrefte dette?
Siden kanonstillingene er av etterkrigsmodell ser jeg ikke bort ifra at kommandobunkeren også er det......

Mvh
Erik E
Kelly
Posts: 9
Joined: 20 Feb 2007 1:48
Location: Drøbak

Hei.

Jeg er fra Hasselvika og Kjenner museumsbestyreren på 10.5 Koplass som du referer til. Så vidt meg bekjent så er dette en etterkrigsbunker. Ring Oscarsborg Festningsmuseum og spør etter Kjell Glosli, Bjørnar Granheim Tor Hovland (tidligere fortssjef på Hysnes). De kan helt sikkert hjelpe deg med dateringen av bunkeren eller finne tak i noen som kan hjelpe deg. . Du finner nummeret til OFM på http://www.nasjonalefestningsverk.no/os ... 7986438.44

Mvh Geir Kelly
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Museet på Hasselvika er vel egentlig bare en samling strengt talt, og drives av kun en mann (og litt kone) på privat basis med velvilje fra flere hold. Han hadde sikkert tatt seg en liten ferie da du var der, og da er det ingen andre til å drive.
Navnet på gjeldende person er Magnar Sivertsvik, og han har arbeidet på fortet i mange år før det ble lagt ned.
Når det gjelder KO-bunkeren, så er den egentlig et lappverk, norsk 1897 - tysk 1940-45 - og endelig norsk 1968, som resten av anlegget.
Mannskapsbunkeren under 10,5 stillingen hvor kanonen står utstilt, er kun av nyere dato - altså 1968. Dette er hva jeg kan huske av hva MS refererte.
S/Hv-bildet jeg har lagt ved er et bilde jeg har avfotografert med tillatelse fra MS, og som henger på veggen i fortet. Det viser det opprinnelige utseendet på KO-bunkeren.
Fargebildene til sammenlikning.

JørnN
Attachments
IMG_4932 A.jpg
IMG_4932 A.jpg (258.51 KiB) Viewed 275 times
IMG_4951A.jpg
IMG_4951A.jpg (176.53 KiB) Viewed 275 times
IMG_6484 A.jpg
IMG_6484 A.jpg (264.31 KiB) Viewed 275 times
IMG_5464 B.jpg
IMG_5464 B.jpg (236.13 KiB) Viewed 275 times
JornN
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”