Tilstelninger ved Austrått Fort - Idedugnad

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Noen som har gode ideer til tilstelninger man kan ha på Austrått Fort? Pr. idag så er det egentlig bare to ting man kan gjøre på kanonen, Dette er guidet tour og museet (til gjengjeld tar turen tre kvartet!). Jeg har reist litt rundt og sett på andre kystfort hvor de har alt fra tur med ammuni-sjonstog, filmer og skuespill++

Lurer på om dere har sett noe som kunne være aktuelt på Austrått Fort fra andre steder? Vi må selvsagt holde dialogen innenfor de estiske normer da man ikke skal glemme de krigsfangene som arbeidet der og hvor mange døde. Dette er jo alltid et dilemma, men siden andre museer klarer å vise hverdagen til tyskerne kan man tenke seg å gjøre noe lignende også på Austrått Fort.

Noen forslag :?:
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 14 Jan 2019 19:26, edited 1 time in total.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

jo, film er kanskje det beste og rimeligste "showet" man kan vise. Har ikke noen oversikt over hva som er på markedet, men det er vel neppe noe fra Ørland som jeg vet om.

Å vise slike filmer er jo en fin måte å fortelle hvordan hverdagen til soldatene var uten at det skal være noe ideologi bak det. Skaper jo litt liv i bunkeren hvis man viser litt film, bilder og lyd.

På Hanstholm i Danmark har de jo klart det meget bra, men der har de jo brukt milioner på et museum. Austrått har neppe råd til slikt. Så det blir vel film i et av rommene. Det er jo 8-10 mannskapsrom som man kunne spille av lyd. Kanskje en projector som viser diverse daglige gjøremål?
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 14 Jan 2019 19:27, edited 1 time in total.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

a, det hadde vært fint hvis du kunne det. jeg har ingenting av video, men den dagen jeg vinner i lotto så vil jeg kjøpe alt jeg kommer over :P
regner med at slike videoer er for salg? er det amazon som er tingen, eller er det andre plasser man får kjøpt film fra krigen?
Martin
Posts: 2
Joined: 07 Jul 2006 12:27

Vi har to DVD-skiver med en Gneisenau-dokumentar liggende på fortet.

Utenom det, kunne man ha forbedret fortet og museet, ved å rydde litt, resturere flere rom og fikse noen smådetaljer. Jeg har mange forslag ang det : )
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Vet ikke om det er aktuelt lenger, men jeg tar opp denne tråden igjen likevel jeg.

Ørlandsområdet er jo et område med en veldig lang og interessant krigshistorie. Bygdeborg fra jernalderen like ved, Kong Øysteins middelalderskanse på Agdenes, borgen, kanonen og flyplassen som jo er i bruk i dag. Hvorfor ikke lage et bidlespill med bilder, filmsnutter og kanskje noen av dine fantastiske tegninger Erik H? Windows Moviemaker er jo fint til det. Bare et forslag altså. Ikke sikkert det er lurt å blande noe som tematisk ikke dreier seg om siste verdenskrig inn, men det må dere vurdere.

Inge S
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Det er alltid noe å vurdere og Ørland har jo en ganske så lang historie når det gjelder forsvar (da er det desto værre å ødelegge bunkere på dette området! PDT_Armataz_01_19 .. men jeg skal la den ligge).

Har tenkt å sysle litt med media utover vinteren så jeg skal tenke litt på saken! Takk for tipset

Erik H
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”