Bunkeranlegg på Heistadmoen?

I det indre østland var det flere større garnisonsområder og hovedkvarterer som Kongsberg, Dombås og Lillehammer. Seksjonen dekker fylkene Buskerud, Hedmark og Oppland

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Dersom noen har motforestillinger til at disse bildene legges ut, så si fra. Dette er ikke hemmelig materiale eller bunkere, mer historiske. Men, har noen motforestillinger evt. fordi de ligger inne i en militærleir, skal jeg vurdere å fjerne dem!
Mvh.
Jon-Vegard
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Jon-Vegard wrote:Dersom noen har motforestillinger til at disse bildene legges ut, så si fra. Dette er ikke hemmelig materiale eller bunkere, mer historiske. Men, har noen motforestillinger evt. fordi de ligger inne i en militærleir, skal jeg vurdere å fjerne dem!
Flotte bilder dette, Jon-Vegard. Der kunne jeg også godt tenkt meg å vært.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jon-Vegard wrote:Dersom noen har motforestillinger til at disse bildene legges ut, så si fra. Dette er ikke hemmelig materiale eller bunkere, mer historiske. Men, har noen motforestillinger evt. fordi de ligger inne i en militærleir, skal jeg vurdere å fjerne dem!
Nå er vel forummedlemmenes meninger ganske irrelevant i denne forbindelse... (neppe mange som sier "nei takk" her... PDT_Armataz_01_18 )?
Det er vel heller et spørsmål om evt. brudd på lokale fotobestemmelser i den aktuelle leir/ base. Så vidt jeg vet hersker det normalt generelt fotoforbud på et hvert militært område, og det vil i så fall være snakk om evt. brudd på slike bestemmelser - selv om man ikke avslører gradert informasjon. For å være på den sikre siden (for sin egen del), bør en nok sørge for å ha tillatelse til både fotografering og offentliggjøring.
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

molich wrote:
Jon-Vegard wrote:Dersom noen har motforestillinger til at disse bildene legges ut, så si fra. Dette er ikke hemmelig materiale eller bunkere, mer historiske. Men, har noen motforestillinger evt. fordi de ligger inne i en militærleir, skal jeg vurdere å fjerne dem!
Flotte bilder dette, Jon-Vegard. Der kunne jeg også godt tenkt meg å vært.

MVH Morten C.
Heistadmoen er også blandt det skifte skal avhende. Så det er ikke så mye aktivitet av militær art, bortsett fra HV-03 adm og øvingsfeltene samt FLO base Viken som har depot det.
Det stemmer nok at det er mer under leiren enn det som har kommet fram i denne tråden, blandt annet var det en nedgang som ble fjernet den gang porten og innkjøringen ble flyttet. Den var under eller like bak vaktbua i dag, trygt under asfalt eller betong.
ervold
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Etter hva jeg erfarer var det muligens 2 små tilfluktsrum i nærhet til hverandre. Som sagt tidligere besto disse av 1-2 rom hver. Hovednedgang ved porten er borte, den andre er også stengt. Disse rommene var visstnok også i dårlig forfatning. Når det gjelder tunnellen ved fossen, så er dette som det er sagt et annet sted også, en gammel tømmerrenne som ble utvidet noe. Er nå ikke trygg å gå ned i.
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Litt innover i bunker nr. 2.
Attachments
Heistadmoen  014.jpg
Heistadmoen 014.jpg (45.29 KiB) Viewed 307 times
Heistadmoen  013.jpg
Heistadmoen 013.jpg (49.53 KiB) Viewed 307 times
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Utgangen.
Attachments
Heistadmoen  021.jpg
Heistadmoen 021.jpg (188.28 KiB) Viewed 277 times
Heistadmoen  020.jpg
Heistadmoen 020.jpg (121.73 KiB) Viewed 277 times
Heistadmoen 016.jpg
Heistadmoen 016.jpg (55.57 KiB) Viewed 277 times
Mvh.
Jon-Vegard
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Jon-Vegard wrote:Litt innover i bunker nr. 2.
Flotte bilder, Jon-Vegard!

MVH Morten C.
MVH Morten C.
cepe
Posts: 147
Joined: 11 May 2006 19:21
Location: Oslo
Contact:

Litt info om bunkeren på Heistadmoen.
Info om bunker på Heistadmoen
Info om bunker på Heistadmoen
IMAG0196.jpg (1.28 MiB) Viewed 138 times
--cepe
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

AKP står for Armee-Kraftfahr-park, og ikke et infanteriregiment.
Mvh
Tormod
Post Reply

Return to “INNLANDET”