Noe betong å se rundt Granåsen området i Trondheim?

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Hei! Jeg har blitt innkalt til et RADIAC Patrulje-ett-eller-annet, PDT_Armataz_01_07 5 dagerskurs ved Sivilforsvarets trening og kurssenter ved Granåsen i Trondheim, den 30 Mars denne måneden. Personlig så skulle jeg ønske jeg slapp, ettersom jeg egentlig ikke har tid, men men. Er kurs og teori mellom 8 og 16 hver dag når jeg er der, men etter kl. 16 er det jo fritid, og lurte derfor på om det var noe av interesse i området, som bunkere, stillinger osv. så jeg kunne gått meg en tur og tatt med kamera før det blir for mørkt, for å se om det er noe interessant der.

På forhånd, takk! :)
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Kystadhaugen er ikke såå langt unna, men det er vel noen kilometer fra granåsen. med en sykkel så går det kjapt.

http://www.kystfort.com/forum/topic414. ... ght=kystad

Erik H
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Takker, Erik! :D Orker ikke drasse med meg sykkel på flyet opp til Trondheim, men kan høre med noen som er ansatt ved leiren/treningssenteret om de har en sykkel jeg kan låne eller noe. Når det er betong i nærheten så er det ikke vits å sitte å sløve å se på tv i leiren på ettermiddagen. :)
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Schwere MarineFlakBatterie 5/702 Leira, 10,5 cm SKC/32 ligger kanskje også innen rekkevidde?
--
Tommy
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Aller nærmest er Søremsåsen, hvor det stod en 150 cm lyskaster. Men det er ingen betong der hvis du ikke regner med brakkesokkelen som står igjen.
Det er lite betong i akkurat denne delen av Trondheim og det er også relativt høyt i terrenget slik at det er den delen av byen hvor snøen går sist.
Ellers i brukbar nærhet:
Gerätelager Saupstad (v. kirka - ingen betong her)
Schaltbock Heimdal, Radiostasjon Tiller (stor bunker ved forbrenningsanlegget)
Sambandsanlegg Kystad (fjellanlegg)
Torpedolagerbunkere og verkstedbygg, Munkvold
FMZ Bock Solberg (Sambandsbygg - et stykke dit)
Flugsicherung-zentrale Lian (ligger høyt oppe)

Det kan være like lurt å satse på buss/tilsv. og dra til Fagerlia, byen (Nyhavna), Lade, Persaune osv
JornN
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”