Hei!
Hvordan skal man tolke de forskjellige kodene på tyske fly.?
Tenker da på fly med 4 koder (bokstaver og tall) ,samt på lette fly typer der det ofte er kun ett tall.
Mvh
John Fredrik
Luftwaffe flykoder
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Hei
Først skal man være oppmerksom på forskjellen mellom Stammkennzeichen og de vanlige gruppemerkingene. Stammkennzeichen var fabrikkoder og hadde 4 bokstaver (ikke kombinasjon med tall), og for en oversikt over kjente koder kan du prøve denne siden:
http://www.luftwaffe-experten.org/stammkennzeichen.html
Siden er hverken komplett eller 100% korrekt, men stadig under utbedring.
Skvadroner med 1-motors jagerfly hadde sine egne kodinger hvor tallet bare angir flynr. i svadronen, mens chevrons, bølgelinjer, linjer og sirkler angir ledere av forskjellig slag. Eks. <<+ er gruppekommandør, <+ er gruppeadjutant, <<-+- er geschwader kommandør osv.
Videre: + er I. gruppe, +- er II. gruppe, + bølgelinje el +| er III. gruppe og +~ el +o er IV. gruppe. 8+- er da 8. fly i 2. gruppe.
Videre så angav fargen på tallet hvilken staffel flyet tilhørte, men her må man være oppmerksom på om det er før eller etter utvidelsen fra 3 til 4 staffeln i hver gruppe i 1944. Hvit vil alltid tilhøre den staffelen i hver gruppe som har det laveste nummeret, deretter sort/rød, deretter gult, og etter utvidelsen - deretter blått. Mao vil da 8+- eller sort 8+-, bli sort 8 i 5. staffel, 2. gruppe. Annet eks: Hvit 11+~ ville være 4. gruppe, 10. staffel, eller 13. staffel etter sommeren 1944. Eks: Blå 4+o ville være 16. staffel i 4. gruppe, og gul 10+ ville være 3. staffel i 1. gruppe.
<+~ ville være gruppeadjutant i 4. gruppe.
Forøvrig:
De 2 tegnene før korset angir hvilken geschwader (el gruppe) flyet tilhørte. Det første etter korset angir flyets kode og det siste angir staffelen (i gitte tilfeller - gruppe).
Bruker her eksemplet Bf 110 G, 3U+AE fra Zerstörergeschwader 26 (ZG 26).
3U+ er koden for ZG 26, A er flyets kode (gruppekommandør i dette tilfellet), og E er koden for 4. (IV.) gruppe. Altså gruppekommandør for 4. gruppe.
Hadde det i tenkt tilfelle stått 3U+DH, så ville det fortsatt ha vært ZG 26, men 4. fly (D) i 1. staffel (H). Dette kommer av at bokstavene fra A til F angir stab og grupper, mens bokstavene H til Z angir staffeln. Derfor ser man at E ikke er staffelkode men gruppekode og A muligens angir stab (eller bare flyets kode), mens i det andre tilfellet ser man at H er første bokstav for angivelse av staffelkoder.
Vit at ikke alle bokstaver ble brukt i gruppe- og staffel-kodene for Maschinenkennungen, det gjelder G, I, J, O og Q. Disse kan likevel dukke opp som flyets kode.
H = 1. staffel, K = 2. staffel, L = 3. staffel, M = 4. staffel, N = 5. staffel, P = 6. staffel osv.
1. staffel vil tilhøre I. gruppe, tilsvarende vil 5. staffel tilhøre II. gruppe, da en geschwader gjerne bestod av stab + 3-4 grupper og hver gruppe bestod av stab + 3-4 staffeln.
Gruppenr. skrives med romertall og staffelnr. skrives med arabiske tall.
Slik at forskjellen 4./ZG 26 og IV./ZG 26 er vesentlig.
I første tilfelle betyr den 4. staffel - altså II. gruppe, og i det andre tilfellet betyr den 4. (IV.) gruppe. Altså 10. - 12. staffel.
I -44 ble det også foretatt en utvidelse av gruppene i (i hvert fall) jagerflyskvadronene fra 3 til 4 staffeln.
I. gruppe: 1.-3. staffel (1.-4. staffel)
II. gruppe: 4.-6. staffel (5.-8. staffel)
III. gruppe: 7.-9. staffel (9.-12. staffel)
IV. gruppe: 10.-12. staffel (13.-16. staffel)
Slett ikke alle grupperinger var så store som en geschwader, eller til og med en gruppe eller staffel.
Eks: Küstenfliegergruppe 406 eller 906, Transportgruppe 20, osv. Eller Wekusta 5 (Wettererkundungsstaffel) og Aradokette Hommelvik - som bare var 1/3 staffel. Mange var på gruppe-nivå.
Forvirret - eller avklaret?
Først skal man være oppmerksom på forskjellen mellom Stammkennzeichen og de vanlige gruppemerkingene. Stammkennzeichen var fabrikkoder og hadde 4 bokstaver (ikke kombinasjon med tall), og for en oversikt over kjente koder kan du prøve denne siden:
http://www.luftwaffe-experten.org/stammkennzeichen.html
Siden er hverken komplett eller 100% korrekt, men stadig under utbedring.
Skvadroner med 1-motors jagerfly hadde sine egne kodinger hvor tallet bare angir flynr. i svadronen, mens chevrons, bølgelinjer, linjer og sirkler angir ledere av forskjellig slag. Eks. <<+ er gruppekommandør, <+ er gruppeadjutant, <<-+- er geschwader kommandør osv.
Videre: + er I. gruppe, +- er II. gruppe, + bølgelinje el +| er III. gruppe og +~ el +o er IV. gruppe. 8+- er da 8. fly i 2. gruppe.
Videre så angav fargen på tallet hvilken staffel flyet tilhørte, men her må man være oppmerksom på om det er før eller etter utvidelsen fra 3 til 4 staffeln i hver gruppe i 1944. Hvit vil alltid tilhøre den staffelen i hver gruppe som har det laveste nummeret, deretter sort/rød, deretter gult, og etter utvidelsen - deretter blått. Mao vil da 8+- eller sort 8+-, bli sort 8 i 5. staffel, 2. gruppe. Annet eks: Hvit 11+~ ville være 4. gruppe, 10. staffel, eller 13. staffel etter sommeren 1944. Eks: Blå 4+o ville være 16. staffel i 4. gruppe, og gul 10+ ville være 3. staffel i 1. gruppe.
<+~ ville være gruppeadjutant i 4. gruppe.
Forøvrig:
De 2 tegnene før korset angir hvilken geschwader (el gruppe) flyet tilhørte. Det første etter korset angir flyets kode og det siste angir staffelen (i gitte tilfeller - gruppe).
Bruker her eksemplet Bf 110 G, 3U+AE fra Zerstörergeschwader 26 (ZG 26).
3U+ er koden for ZG 26, A er flyets kode (gruppekommandør i dette tilfellet), og E er koden for 4. (IV.) gruppe. Altså gruppekommandør for 4. gruppe.
Hadde det i tenkt tilfelle stått 3U+DH, så ville det fortsatt ha vært ZG 26, men 4. fly (D) i 1. staffel (H). Dette kommer av at bokstavene fra A til F angir stab og grupper, mens bokstavene H til Z angir staffeln. Derfor ser man at E ikke er staffelkode men gruppekode og A muligens angir stab (eller bare flyets kode), mens i det andre tilfellet ser man at H er første bokstav for angivelse av staffelkoder.
Vit at ikke alle bokstaver ble brukt i gruppe- og staffel-kodene for Maschinenkennungen, det gjelder G, I, J, O og Q. Disse kan likevel dukke opp som flyets kode.
H = 1. staffel, K = 2. staffel, L = 3. staffel, M = 4. staffel, N = 5. staffel, P = 6. staffel osv.
1. staffel vil tilhøre I. gruppe, tilsvarende vil 5. staffel tilhøre II. gruppe, da en geschwader gjerne bestod av stab + 3-4 grupper og hver gruppe bestod av stab + 3-4 staffeln.
Gruppenr. skrives med romertall og staffelnr. skrives med arabiske tall.
Slik at forskjellen 4./ZG 26 og IV./ZG 26 er vesentlig.
I første tilfelle betyr den 4. staffel - altså II. gruppe, og i det andre tilfellet betyr den 4. (IV.) gruppe. Altså 10. - 12. staffel.
I -44 ble det også foretatt en utvidelse av gruppene i (i hvert fall) jagerflyskvadronene fra 3 til 4 staffeln.
I. gruppe: 1.-3. staffel (1.-4. staffel)
II. gruppe: 4.-6. staffel (5.-8. staffel)
III. gruppe: 7.-9. staffel (9.-12. staffel)
IV. gruppe: 10.-12. staffel (13.-16. staffel)
Slett ikke alle grupperinger var så store som en geschwader, eller til og med en gruppe eller staffel.
Eks: Küstenfliegergruppe 406 eller 906, Transportgruppe 20, osv. Eller Wekusta 5 (Wettererkundungsstaffel) og Aradokette Hommelvik - som bare var 1/3 staffel. Mange var på gruppe-nivå.
Forvirret - eller avklaret?
JornN
Hei!
Har prøvd den nevnte nettside uten resultat.
Kom over et bilde på nett av en JU87 i Hattfjelldal, med kjennemerkene 45+BH, Kan ikke se at den er gått ned i Norge, men interessant å kunne vite mer om fly, besetning og stasjonering - om det er mulig. Noen som kan vise meg en vei eller har tilgang på informasjonen?
Mvh
Bjørn Rasmussen.
Har prøvd den nevnte nettside uten resultat.
Kom over et bilde på nett av en JU87 i Hattfjelldal, med kjennemerkene 45+BH, Kan ikke se at den er gått ned i Norge, men interessant å kunne vite mer om fly, besetning og stasjonering - om det er mulig. Noen som kan vise meg en vei eller har tilgang på informasjonen?
Mvh
Bjørn Rasmussen.
Hei
De har endret litt på nettsiden. Prøv denne adressen:
https://web.archive.org/web/20140508114 ... ichen.html
Men vær oppmerksom på at dette er en base på "Stammkennzeichen", dvs fabrikk-koder som ble brukt på en del transport- øvelses- og sambandsfly.
Skvadronene som oppererte i en større gruppe ut fra hver sine flyplasser, hadde skvadronkoder.
Tall, chevron, strek for enmotors jagerfly, og ett tall + 3 bokstaver for de fleste andre.
Det bildet du har sier nok helst A5+BH og ikke 45+BH.
Den koden tilhørte I./StG 1 (StürtzkampfGechwader I) og H = 1. Staffel (skvadron).
Så koden kan også skrives 1./StG 1 eller 1./I./StG 1 (1. skvadron/1. gruppe/StürtzkampfGechwader 1). Gruppeinitial skrives med romertall I.
Skvadronen var den samme enheten som startet på Jonsvannet ved Trondheim i april 1940, og var stasjonert en tid på Værnes underveis i kampene. Tror enheten i Hattfjelldal var en fremskutt enhet.
Info om skvadronen her: http://ww2.dk/air/attack/stg1.htm
Se også: https://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/axis-2.html
2 andre fly fra samme gruppe:
https://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/fiplingvatn.html
https://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/beisfjord.html
Kan ikke ellers si i farten at jeg har kommet over info på besetning osv på akkurat dette flyet.
Det blir å grave.
De har endret litt på nettsiden. Prøv denne adressen:
https://web.archive.org/web/20140508114 ... ichen.html
Men vær oppmerksom på at dette er en base på "Stammkennzeichen", dvs fabrikk-koder som ble brukt på en del transport- øvelses- og sambandsfly.
Skvadronene som oppererte i en større gruppe ut fra hver sine flyplasser, hadde skvadronkoder.
Tall, chevron, strek for enmotors jagerfly, og ett tall + 3 bokstaver for de fleste andre.
Det bildet du har sier nok helst A5+BH og ikke 45+BH.
Den koden tilhørte I./StG 1 (StürtzkampfGechwader I) og H = 1. Staffel (skvadron).
Så koden kan også skrives 1./StG 1 eller 1./I./StG 1 (1. skvadron/1. gruppe/StürtzkampfGechwader 1). Gruppeinitial skrives med romertall I.
Skvadronen var den samme enheten som startet på Jonsvannet ved Trondheim i april 1940, og var stasjonert en tid på Værnes underveis i kampene. Tror enheten i Hattfjelldal var en fremskutt enhet.
Info om skvadronen her: http://ww2.dk/air/attack/stg1.htm
Se også: https://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/axis-2.html
2 andre fly fra samme gruppe:
https://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/fiplingvatn.html
https://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/beisfjord.html
Kan ikke ellers si i farten at jeg har kommet over info på besetning osv på akkurat dette flyet.
Det blir å grave.
JornN