Stort filmarkiv under digitalisering

Egen kategori for originale kilder. Har du liggende dokumenter, bilder, tegninger osv. som samler støv i ditt arkiv så er dette plassen for deg som ønsker å dele disse med andre. Husk: "Information not shared is lost"

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Kelly
Posts: 9
Joined: 20 Feb 2007 1:48
Location: Drøbak

Hei. Sitter her i Drøbak med influensa og er hjemme fra jobben noen dager,- en gylden mulighet til å sjekke opp nyheter på kystfort-fronten. I går kveld ble jeg meget positivt overrasket den fine nettsiden "Kystfort". Det første som slo meg er at nettsiden er lettlest og lett navigerbar, noe som er pri hvis en skal orke å fatte interesse. Helt topp. Jeg er 33 år gammel, heter Geir Kelly og kommer fra Hasselvika. Jeg bor nå i Drøbak etter å ha flyttet fra hjembygda i 1994. Jeg har jobbet i forsvaret i ni år og tjenestegjorde bla som NK Kyststormpioner i den aller siste kontigenten på Hysnes 2000/2001. Sluttet i forsvaret i 2003 etter å ha jobbet som informasjonsoffiser for Kystjegerkommandoen og hadde da hovedsete på Oscarsborg. Primæroppgaven da var å lage rekrutteringsfremmende informasjon og reklamefilmer.

Jeg var og er fremdeles sterkt interessert i norske/eks-tyske kystfort i Norge. Jeg vokste opp som nærmeste nabo til Sørviknes Torpedobatteri og kjenner bla det anlegget meget godt. Var bla der og filmet i 1998 rett etter demonteringen (mens det fremdeles var lys der inne). 10.5 Ko museumet på hysnes med Magnar Sivertsvik i spissen fikk bla. fire bæreposer med dokumenter fra meg i fjor sommer som kom fra Sørviknes. Disse inneholdt skisser, kart, tabeller og personlig informasjon helt tilbake på tidlig 60 tallet samt noen bilder. Disse dokumentene var kastet rundt omkring inne på koplass i torpedohallen og jeg skjønte at dette måtte en ta vare på. Høsten 2001, da jeg begynte som POI på Oscarsborg hadde jeg den ære av å treffe daværende museumsbestyrer Jan Egil Fjørtoft. Fikk bla en omvisning på lageret av snadder som de hadde på Oscarsborg og kunne da raskt bevitne at de satt på en gullgruve av informasjonsmateriell og utstyr. Det var da jeg første gang ble presentert for et film/videoarkiv som lå inne på et mørkt rom på borgen. Jeg ble fortalt at dette arkivet inneholdt materiale så langt tilbake som fra tidlig 1950 tallet. Filminteressert som jeg var beit jeg meg merke i dette. Først i fjor høst fikk jeg kloa i dette fantastiske arkivet. Min hensikt var å få digitalisert alt dette materialet, - en KJEEMPE jobb !! Over 500 U-Matic kassetter, 30 videospoler fra 1970, diverse 16mm filmruller og et utall andre formater. Søkte Oscarsborg Festnings Venner om støtte til digitaliseringsprosjektet i fjor og fikk tildelt 70000 kroner for å gjøre jobben. Dette er riktignok mest materiale fra den kalde krigens periode men en gylden mulighet for å ta vare på alt video/filmmateriale som ble tatt opp på de forskjellige anleggene rundt omkring i Norge på den tiden. Et unikt materiale som det ikke finnes kopier av fra de mange ekstyske kystfortene i Kongeriket.

Digitaliseringsprosjektet forventes ferdigstilt i løpet av 2009 og det er snakk om i overkant av 200 timer film. (Eks.Fant bla sorthvitt film fra skyting med kanonene på Brettingen fra 1975, - utrolig interessant!!) Håper dette vekker nye interesser blant interesserte i kystfort-kretser. Dette arbeidet gjør jeg av egeninteresse og forhåpentligvis vil andre få glede og nytte av det i fremtiden. Jeg tenkte at forumet kunne være til hjelp for å få dette kjent og dessuten så kanskje dette kunne bli en egen spalte på nettstedet en gang i fremtiden. Det er mye bilder og informasjon fra perioden etter krigen som var hemmelig eller konfidensiell men som nå er lovlig å publisere. Informasjon om det arbeidet jeg gjør vil bli presentert i bla lokalavisen her i Follo/Drøbak i løpet av året. Håper det ligger noe basis i dette som gjør at det er mulig å opparbeide en spalte som også omfatter ekstyske kystfort i den kalde krigens periode. Gi meg gjerne henvendinger på ideer den enkelte måtte ha i forbindelse med dette. Denne mailen er sendt til Erik også og han er åpen for en fremtidig løsning. Hvis ønskelig så er det bare å maile meg angående filmarkivet som jeg jobber med. Det er mye som er relatert til forumets hovedinteresser som befinner seg i disse opptakene.

Mvh Geir Kelly Rundtomveien 15 1440 Drøbak mob: 92808550
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei, og velkommen til forumet og kystfort-sidene! Jeg er sikker på at den informasjonen du sitter på er meget interessant for alle som er interessert i kystfort i Norges. Det er absolutt plass til dokumentasjon om kystfortene etter 1945 og vi skal se hvordan denne delen av kystfort-historien kan passe inn på kystfortsidene.

Lykke til videre med prosjektet og husk å sende noen smakbiter som jeg kan legge ut på kystfort-sidene.

Erik hårberg
Birger
Posts: 2
Joined: 23 Jul 2008 23:20

Mitt navn er Sverre Hansen. født 4.april 1940 på Korsnes i Tysfjord. Flyttet derfra da jeg var 20 år, og bor nå i Drammen.

Under krigen 1940 - 45 bygde tyskerne et fort der. Det var 4 Boforskanoner og i alle fall 4 luftvernkanoner, og 600 mann var stasjonert der.
Da krigen var slutt var dette min lekeplass og jeg kjenner derfor hver krik og krok av alle alle bunkerne.

Jeg har tenkt å lage en dokumentarfilm om hva tyskerne fikk til på 4 år på Korsnes. I brakkene var det elektrisk lys, og delvis telefon.
og det ble også lagd veier.
Finnes det noe materiale fra krigen og spesielt fra Korsnes i deres arkiver? Kart, bilder eventuelt film.
Hvis ikke, kan jeg få et hint om hvor jeg skal lete?

På forhånd takk.

Hilsen
Sverre Hansen
G.Wriedtsgt 8
3023 Drammen

Email: sverre.roald.hansen@ebnett.no

Tlf: 906 61 786
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

Kelly wrote: Jeg ble fortalt at dette arkivet inneholdt materiale så langt tilbake som fra tidlig 1950 tallet. Filminteressert som jeg var beit jeg meg merke i dette. Først i fjor høst fikk jeg kloa i dette fantastiske arkivet. Min hensikt var å få digitalisert alt dette materialet, - en KJEEMPE jobb !! Over 500 U-Matic kassetter, 30 videospoler fra 1970, diverse 16mm filmruller og et utall andre formater. Søkte Oscarsborg Festnings Venner om støtte til digitaliseringsprosjektet i fjor og fikk tildelt 70000 kroner for å gjøre jobben. Dette er riktignok mest materiale fra den kalde krigens periode men en gylden mulighet for å ta vare på alt video/filmmateriale som ble tatt opp på de forskjellige anleggene rundt omkring i Norge på den tiden. Et unikt materiale som det ikke finnes kopier av fra de mange ekstyske kystfortene i Kongeriket.

Digitaliseringsprosjektet forventes ferdigstilt i løpet av 2009 og det er snakk om i overkant av 200 timer film. (Eks.Fant bla sorthvitt film fra skyting med kanonene på Brettingen fra 1975, - utrolig interessant!!) Håper dette vekker nye interesser blant interesserte i kystfort-kretser. Dette arbeidet gjør jeg av egeninteresse og forhåpentligvis vil andre få glede og nytte av det i fremtiden.


PDT_Armataz_01_11 Mildt sagt meget interessant, noen av oss er mer interissert i KA i etterkrigstiden enn under krigen. Noen tanker om tilgjengelighet på digitalisert materiale? Fantastisk initiativ! Kan jeg hjelpe til på noe vis?
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Vel, den er jo skrevet for over ett år siden og han er inne med 3 innlegg. vet ikke hvor ofte han sjekker forumet, men har har iallefall lagt igjen et telefonnummer som det går ann å ringe.

ErikH
Kelly
Posts: 9
Joined: 20 Feb 2007 1:48
Location: Drøbak

Hei folkens. Nå er det lenge siden jeg har lagt inn noe på nettsiden men nå kommer det noen videosnutter fra den kalde krigens dager. Hittil så har jeg digitalisert ca halvparten av video/filmarkivet til BSKA/Kystartilleriet. Når jeg er ferdig (om ca et års tid fra nå + +) skal jeg legge ut en fullstendig oversikt over de filmene som er digitalisert (ca 100 titler av flere hundre som er av interesse vil jeg tro). Innhold er alt fra det daglige livet på fortene til kanoner, torpedoer, luftvern, droner, bombekastere, idrett, felttjeneste og myyye mer. Videoene vil bli tilgjengelige via Oscarsborg Festningsmuseum da det er framtidige planer om å opprette et eget audiovisuelt rom som forhåpentligvis blir "selvbetjent" med flere skjermer og videoer oppdelt etter tiår (1960-2003).

Masse arbeid dette og UMATIC-spilleren min har for øyeblikket tatt kvelden. Må skaffe nye drivbelter for mekanikken da maskinen tross alt er fra før 1980 en gang. NRK og/eller Riksarkivet samt Mediafirmaet VIDEO4 er behjelpelige med å skaffe utstyr som kan realisere digitaliseringen av videobåndene (på ruller) som er fra begynnelsen av 1970 tallet.

Skal legge ut flere korte klipp etter hvert fra andre avdelinger i Norge.

Hvis dere lurer på noe så bare ring meg eller send en mail.

God fornøyelse så lenge. Mvh Geir Kelly

http://www.youtube.com/user/hasselvika
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei og velkommen tilbake! Tusen takk for de flotte filmene! håper å se flere.. dette er jo virkelig gull!

Erik H
Kelly
Posts: 9
Joined: 20 Feb 2007 1:48
Location: Drøbak

Nok en "ny" gammel film lagt ut på Youtube. Denne er 10 minutter lang og viser en god del aktivitet fra tidlig 80-tallet, bla: torpedo, kanon, TAK, 20 og 40mm luftvern og mye mer. Mvh Geir

http://www.youtube.com/user/hasselvika
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Kelly wrote:Nok en "ny" gammel film lagt ut på Youtube. Denne er 10 minutter lang og viser en god del aktivitet fra tidlig 80-tallet, bla: torpedo, kanon, TAK, 20 og 40mm luftvern og mye mer. Mvh Geir
http://www.youtube.com/user/hasselvika
Gikk noe feil under opplasting...?
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Mulig jeg ikke helt forstår gangen i dette, men hvorfor youtube ?
Hvis dette er fra video/filmarkivet til BSKA/Kystartilleriet så skjønner jeg ikke hvorfor disse bruker youtube som formidlingskanal.
mvh
Paul S.
User avatar
BSKA77
Posts: 42
Joined: 20 Jul 2009 0:23
Location: Trøgstad

Hyggelig gjensyn med en del kjente ansikter og mange kjente aktiviteter/steder!

Kelly: Keep up the good work.
PS: Jeg sitter forresten på en del VHS-opptak og enkle kavalkader fra Odderøya på siste havldel av 80-tallet!
PARATUS AD PROELIUM
Klar til strid
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Paul S. wrote:Mulig jeg ikke helt forstår gangen i dette, men hvorfor youtube ?
Hvis dette er fra video/filmarkivet til BSKA/Kystartilleriet så skjønner jeg ikke hvorfor disse bruker youtube som formidlingskanal.
mvh
Paul S.
Hva er problemet med å bruke YouTube som formidlingskanal?
Edit: virker jo greit for å gi noen smakebiter av materialet som er ferdig på en enkel måte.
Last edited by EspenS on 25 Aug 2009 13:35, edited 1 time in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Går ut fra at YouTube kun benyttes for å gi noen smakebiter..? Tar for gitt at bildekvaliteten er bedre på kildematerialet.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hva er problemet med å bruke YouTube som formidlingskanal?
Har ikke nevnt problemer el jeg. Er bare en uvanlig formidlingskanal siden det tydeligvis er ett "offentlig" anliggende.
Jeg trodde dette ville bli formidlet via de vanlige websider osv.
Men fikk jo svar på spørsmålet, smakebiter er jo kjekt.
mvh
Paul S.
User avatar
BSKA77
Posts: 42
Joined: 20 Jul 2009 0:23
Location: Trøgstad

..... dette var så "godt" at jeg vil gjerne ha mye mer enn bare "smakebiter"!
PARATUS AD PROELIUM
Klar til strid
Post Reply

Return to “Arkiv- og dokumentasjonskategori”