Banak flyplass

Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

eivind kosnes wrote:For endel år tilbake fikk jeg tilbud om endel utstyr fra Fort Banak.Veldig mye spennende.Har bla.den originale tyske vindmåleren fra flytårnet,merket på tysk.Den fungerer ennå!Hilsen Eivind.
Det hørtes unektelig ganske tøft ut =)

Var der igjen i januar, men da er naturlig nok det meste dekket av snø...
Sindre
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Du må nok finne deg en vennligere årstid å dra dit på :) Sjekk også området Skoganvarre der overkommandoen til Bergjegerne holdt til.Mye rart i skogen der.
Dolmen.
Last edited by dolmen on 30 Dec 2012 16:19, edited 1 time in total.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

eivind kosnes wrote:Du må nok finne deg en vennligere årstid å dra dit på :) Sjekk også området Skoganvarre der overkommandoen til Bergjegerne holdt til.Mye rart i skogen der.Øst for Garnisonen i Porsanger står det en stridsvogn.Hilsen Eivind.
Har vært der både sommer og vinter, men mitt vertskap er av en eller annen grunn ikke alltid like begeistret for å lete etter gammel betong og rustent metall. Kan du forstå det?

Den gamle stridsvognen hørtes meget interessant ut - mer nøyaktig hvor ligger denne? (Utilgjengelig eller?) Beste hadde vært en kartreferanse, for eksempel :)
Sindre
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Ingen interesse for rustent metall?Da har du valgt feil kjentfolk,eller de vil ikke vise deg de beste plassene....?Stridsvognen ligger på militært område.Men i Skoganvarre står enda kommandovognen til Dietl,samt endel brakker på en privat tomt som ikke ble brendt.
Dolmen.
Last edited by dolmen on 30 Dec 2012 16:20, edited 1 time in total.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

eivind kosnes wrote:Ingen interesse for rustent metall?Da har du valgt feil kjentfolk,eller de vil ikke vise deg de beste plassene....?Stridsvognen ligger på militært område.Men i Skoganvarre står enda kommandovognen til Dietl,samt endel brakker på en privat tomt som ikke ble brendt.Hilsen Eivind.
Høres meget interessant ut.. må nok sjekkes ut en dag jeg igjen er i området, på sommerstid. Takk for tips.
Sindre
Feldwache Widderstein II
Posts: 10
Joined: 16 Feb 2008 13:33
Location: Busenberg

Ate = Alfred Teves
Asbjørn² wrote:Lockheed er et hydraulisk bremsesystem som ble oppfunnet i 1926 av det tyske firmaet Ate.
Den nederste setningen seier "Bruk original Ate-bremsevæske".

Det er nok restene av en lastebil vi ser, sikkert torpedoveggen.
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Her et utklipp av dagens avisa Nordland, nå blir det opprydding på Banak flyplass!
Attachments
Miljøopprydding Banak AN 260408.jpg
Miljøopprydding Banak AN 260408.jpg (141.07 KiB) Viewed 527 times
E.E.Ø.
Posts: 141
Joined: 21 Oct 2007 11:58
Location: Haugesund

Hei
Jeg har selv tråkket noe på Banak og synest det er noe fattigere når all historie blir revet.
Det gjelder overalt, og da tenker jeg på salg av pz tårnene på Kjevik også.
Disse plassene er ikke hva det var på grunn at forsvaret og kommuner ikke kan forvalte og ta vare på krigsminner i stål og betong.

Når det brukes ressurser på å fylle opp en lyskaster stilling med betong så kan en lure på om man ikke kunne bruke ressursene på å kjøpe inn parkbenker og skilter med plansjer/bilder over stillingene på fortet.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Her et utklipp av dagens avisa Nordland, nå blir det opprydding på Banak flyplass!
Hm...
Her burde vi samlet en gjeng og reist opp for å dokumentere dette før det forsvinner! Banak var sikkert en av Norges best utbygde flyplasser under krigen med tanke på nærforsvar!
Virkelig trist hvis restene av dette forsvinner før noen får det ned på blokka!

Noen som blir med!?

Mvh
Erik E
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3491
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Jau, dette kunne da absolutt være av interesse. Vi snakker vel her om ganske snart? er det ikke snø der ennå? har du vært der før? Kan vi kombinere turen med annet besøk i området?

uff så mange spørsmål

Erik
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Erik H wrote:Jau, dette kunne da absolutt være av interesse. Vi snakker vel her om ganske snart? er det ikke snø der ennå? har du vært der før? Kan vi kombinere turen med annet besøk i området?

uff så mange spørsmål

Erik
Snø og søle og vann = ja
Sindre
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

er det ikke snø der ennå? har du vært der før? Kan vi kombinere turen med annet besøk i området?
Kan ikke akkurat si jeg var der, bare passerte i fjor....
Går fint å kombinere hvis man har bil, men da bør man ha noen dager ekstra kanskje?
Spørs om riving begynner før snøen er borte?

Erik
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Mulig jeg tar feil, men fase II er vel ikke noe å kaste vekk tiden på ?.
Det er jo bare opprydningen og sortering etter jobben er blitt gjort.
Fase I er vel sprengning og demontering. Noen som vet når de begynner med fase I ?
Paul S.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Meg bekjent ble alt tyskbygget sprengt allerede i 1944, men om fjerning av dette kun blir definert fase II er sannelig et godt spørsmål....
Nå er det nok bygget mye etter krigen også, mulig destruering av dette er fase I?

Erik
Odd
Posts: 3
Joined: 15 May 2008 0:20
Location: Lakselv

Apropo Banak, Porsanger var under 2ww en tysk festning. Porsanger var egentlig hospital område.Flyplassen (Banak) var bare en underavdeling av kirkenes. ja eller under Rovanjemi i begynelsen. Banak var en del Billefjord var en annen men Porsanger var hovedsaklig underlagt Skoganvarre hospital område. Banak hadde som hoved oppgave og bombe konvoier til Murmansk, men også bombe Murmask og litza fronten. jobber med historien om porsanger og tilbaketrekningen fra Litza fronten til den 6 bergbrigaden fra tyskland. Det tar tid for jeg jobber 150% for tiden. Hvis spesielt intereserte vil kan jeg til høste vise Billefjord festingsområde litt rundt, og fortelle det jeg vet. det var ca 3000 fanger og ca 3000 soldater i området.
Det er forhold nu til og se mangt i området for tiden


Odd
Post Reply

Return to “Flyplasser / Flyplassforsvar/ Luftwaffe”