Skattøra sjøflyhavn

Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Stian H
Posts: 48
Joined: 16 Aug 2006 2:49
Location: Tromsø

Legger inn et par bilder av noen arbeidsrapporter fra skattøra sjøflyhamn:
Image

Image

Stian
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Flotte papirer! Pene stemplet å det hele :)
Skulle gjerne ha funnet det sjøflyet som mudringsprammen hadde oppe i overflaten da småbåt havnen på Skattøra marina. Han som var gravemaskin fører, som fikk opp flyet dumpet det igjen. Fordi han var "redd" for at det var bomber ombord.... PDT_Armataz_01_05
Har hatt et dykkersøk der, men uten å finne noe.
-Thomas-
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
Stian H
Posts: 48
Joined: 16 Aug 2006 2:49
Location: Tromsø

Jeg vet personlig at dette flyet du snakker om ble stående igjen på skattøra sjøflyhavn etter krigen.
Det var et kanibalisert utplukket vrak, uten bomber, våpen, olje, ammunisjon eller noen form for farlige ting. PDT_Armataz_01_14
Dette sier jo sitt om hvor lite peiling folk generelt har, tenker da på gravemaskinføreren, synd det ble dumpet igjen.
Dette er en sjelden verdifull maskin, finnes ingen slike i verden idag såvidt jeg vet, maskinen heter "blohm unt voss bv 138"
bygget av båtfirmaet "blohm unt voss" derav navnet! Det var et 3 motors sjøfly med dieselmotorer!! Var hypermderne
på denne tiden. Styrtet en slik under takeoff fra skattøra på sørsjetten. dette var en av de få gangene Tromsø sentrum
fikk bombeskader under krigen, da bombene ombord eksploderte.
Flyet ble dratt ut og dumpet på nærmeste sted, altså ca 100-200 meter rett ut av muren som enda står uendret på skattøra sjøflyhavn.

Bilde av blohm und voss bv 138b:
Image
bilde hentet fra: http://encycl.opentopia.com/

Stian
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

På byggelister fra Skattøra fremkommer det en interessant bunker, nemlig en L 424A kommandobunker for luftvern...
I tillegg ser man det er oppført en R 621 samt tre stk Rs58 MG stillinger.

Har noen av dere i Tromsø noensinne sett noe av dette i nærheten av Skattøra? Så langt tyder alt på at disse aldri ble bygget :-(

Mvh
Erik E
Attachments
Byggeliste skattøra.JPG
Byggeliste skattøra.JPG (52.94 KiB) Viewed 1011 times
Stian H
Posts: 48
Joined: 16 Aug 2006 2:49
Location: Tromsø

Jeg vet ikke av noen kommandobunker for luftvern, men er nok ikke helt utenkelig at det har vært en i forbindelse med
Skattøra sjøflyhavn, var mye luftvern i området, ikke bare på tromsøya, men tromsdalen kan også nevnes. ovenfor
grøtsund var det en god del luftvern. Du har ikke en skisse/tegning av en L 424A, ikke helt sikker på hvordan den ser ut.
Så derfor litt vanskelig å svare, må få kjøpt meg noen bøker. Men må nevnes tilslutt, mye som er revet og begravd
av bunkere i det området.

Stian
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Dårlig kopi dette, men det beste jeg fant i farta.......
På taket er det en "brønn" for avstandsmåler som til forvekling er meget lik en vanlig Flak stilling.

Erik
Attachments
L424a Kopi40.JPG
L424a Kopi40.JPG (149.17 KiB) Viewed 1006 times
Stian H
Posts: 48
Joined: 16 Aug 2006 2:49
Location: Tromsø

Hei, dritinteressant tegning PDT_Armataz_01_13 Har en nedgravd bunker som ligner ganske mye ut ifra det vi har fått fram.
Skal ikke se bort ifra at vi har funnet den bunkeren, kan være en litt modifisert utgave, men da har
vi en liten oppgave å gjøre. :D Den bunkeren skal vi prøve å komme oss inn i. Når vi har tegningene klarer vi å regne oss
ut hvor inngangen befinner seg hen. I tillegg er det mange bunkere i området på nordøya i tromsø, men alle er doset ned
av forsvaret! Om vi kommer oss inn loves det bilder :)

Stian
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Hallo. Hva er status for Skattøra for tiden? Vet at Luftfartshistorisk Forening der oppe arbeidet mye for å få bevart anlegget tidligere, men har ikke hørt noe på lenge nå. Meget spennende sjøflyhavn i og med at den har vært i militært bruk både før, under og etter krigen. Blir splintmuren der ute bevart? Hvordan går det med byggesøknaden til bedriften som skulle bygge rett innenfor splintmuren? Var snakk om at kommunen skulle inngå et makeskifte, men jeg vet ikke om det ble noe av. Sist jeg var der oppe var man i full gang med å bryte opp betongdekket fra krigen.


Inge S
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Har en nedgravd bunker som ligner ganske mye ut ifra det vi har fått fram.
Ville vært en liten sensasjon :-)
Fra før er det kun kjent to stk (Lista & Bardufoss), men begge er delvis ombygget etter krigen. En tredje som ihvertfall er bekreftet bygget ble sprengt på Banak i 1944.
Utover dette var det planlagt ytterligere 8 stk, men hvor mange av disse som faktisk ble bygget har nok ingen oversikt over.....
Det som gjør saken enda mer spesiell er at denne typen visstnok kun er bygget i Norge!

Kort sagt kan det være en sjeldenhet dere har der hvis tegningen passer :-)

Erik E
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Vedlagt ett bilde, samt ett forstørret utsnitt. Er en bunker der.
Vet ikke om dette er Skattøra. Er ett PK bilde, skal være fra Nord-Norge.
mvh
Paul S.
Stian H
Posts: 48
Joined: 16 Aug 2006 2:49
Location: Tromsø

Først angående splintmuren, der fikk firmaet en frist på seg til å begynne riving av området de gravde opp den fine platformen i front, og nå står muren der, men den fine spesielle platforman i front er maltraktert... Mulig splintmuren blir bevart er usikker på dette.

For det andre er ikke helt sikker på om det er akkurat den samme bunkeren, men kan være en bunker som er spesialmodifisert for å passe der. får se til våren og sommeren... :)
Kurto
Posts: 9
Joined: 06 Jan 2007 2:46

hei. ang disse komando bunkerne d snakkes om, vet jeg ikke om .. men når d skal sies er d ned gravd opp til 4-5 noen ganske store bunkere,på nord enden av troms øya. man må vite at disse er dær ,for de er godt hjemt. i skog og grund. disse ble garantert ikke byget om av normenn,etter krigen. for de ble ganske raskt fyldt ned. og di ligger passe nær skattøra .slik at di kunne brukes til forsvar av sjø flybåt havna. kurt o.
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Her ligger bilder av den tredje (og inntakte) L424-bunkeren i Norge, på Fosslia i Stjørdal (Nord-Trøndelag):
http://www.kystfort.com/forum/topic429-15.html
Bildene ble lagt ut 11. august 2007, så det er etter Erik E sin kommentar om kun 2 andre kjente.
Dere kan da sammenlikne og se om dere får det til å stemme.
Attachments
L 424a.jpg
L 424a.jpg (108.01 KiB) Viewed 899 times
JornN
Stian H
Posts: 48
Joined: 16 Aug 2006 2:49
Location: Tromsø

Hei.
den bunkeren jeg tenkte på er nok ikke en L424. PDT_Armataz_01_16 Men som Kurt sier er det minst 4-5 nedgravde bunkere...
Men disse er det ikke så alt for lett å få identifisert.

Mvh

Stian H
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Enig Stian, takk på de er flat og ikke påbygd. Det er noen siden jeg var inn i en av dem men husker at de er ganske like en L424. 2 ingangs dører osv.

Jeg ser at noen har gjort ett dårlig forsøk å kommer seg gjennom betong vegen til en av dem. PDT_Armataz_01_17
Post Reply

Return to “Flyplasser / Flyplassforsvar/ Luftwaffe”