Tur til Horten 17. Januar

Her kan vi alle legge ut informasjon, spørsmål og svar vedrørende kystfort/bunker aktiviteter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Yngvar wrote:Vi har altid med lommelykt, selv på starnden en sommerdag. Man vet aldri hvor det er et betonghull (ikke sant Tormod)

Mvh
Yngvar

Det er meldt ca 2 cm snø på fredag kveld i Horten men det er vel nok å se på alikevel, ikke sant?
Betonghull må forventes på de rareste steder ja Yngvar :smile:
Snøen kan gjøre det litt vanskeligere å se enkelte ting som de minste fundamentene på MaZa eller KJV, men vi har litt høyde for det på denne turen og ordnet enkelte steder som ligger innendørs fri for snø.
Mvh
Tormod
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Forventet egentlig at de fleste har med lykt på slike turer, men kan være greit med en påminnelse.
Selv må jeg huske å sette magliten til lading i morgen kveld.

Litt snø ovelever vi, de fleste stede har objekter som er såpass store at jeg tviler sterkt på at de klarer å snøigjen i løpet av et døgn.
User avatar
Rottulf
Posts: 117
Joined: 14 Jan 2009 1:56
Location: Holmestrand
Contact:

Jeg glemmer alltid å ta med fotoapparatet PDT_Armataz_01_03
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Ser ut til at det er meldt litt snø ja:
http://www.yr.no/sted/Norge/Vestfold/Horten/Horten/

Vi får ta med snøskuffe og langkost ;-)

Har drysset litt her i Oslo også i dag, men dersom det ikke kommer mer enn det som alt har kommet, så er det jo ikke noe problem.
--
Tommy
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

TommyG wrote:Ser ut til at det er meldt litt snø ja:
http://www.yr.no/sted/Norge/Vestfold/Horten/Horten/

Vi får ta med snøskuffe og langkost ;-)

Har drysset litt her i Oslo også i dag, men dersom det ikke kommer mer enn det som alt har kommet, så er det jo ikke noe problem.

For øyeblikket er det bare et veldig tynt lag, og værmeldingen har jo gått fra snø på formiddagen til (delvis) opphold :)
Mvh
Tormod
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

tror ikke denne snøen som har kommet til nå lager så store utfordringer.

Akuratt nå er det opphold og det ser ut til at det letner litt.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Rottulf wrote:Jeg glemmer alltid å ta med fotoapparatet PDT_Armataz_01_03
Men jeg glemmer aldrig å ta det med på tur PDT_Armataz_01_18
User avatar
Rottulf
Posts: 117
Joined: 14 Jan 2009 1:56
Location: Holmestrand
Contact:

Det er bra PDT_Armataz_01_34
Jeg må skjerpe meg.
kire
Posts: 44
Joined: 14 Aug 2006 23:42
Location: Akershus

Beklageligvis for meg må jeg melde avbud til denne seansen.
Det er vaktuke for meg, og bjellene plinger imorgen.

Håper det blir anledning til å delta på senere samlinger, og ser frem til turrapport.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Må si det ble en hyggelig tur.
Været holdt seg og det lå et tynt snølag som bare fremhevet konturene.
Vi fikk kommet rundt og kikket på de fleste stedene av interesse.

Det var også hyggelig å møte andre forumbrukere også, samt at Erik også tok turen fra Trondheim :D
Attachments
Samling på Maza
Samling på Maza
IMG_7874edit.jpg (97.06 KiB) Viewed 281 times
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Hyggelig tur, selv om det var ganske surt til tider :-)
Mye interessant å se på, og mange interessante detaljer og informasjon fra deltakerne på turen. Etterhvert som man ble kaldere og kaldere utover dagen, så ble det tatt færre og færre bilder, men her kommer iallefall noe :)
Attachments
Hortenstangen
Hortenstangen
hortenstangen.png (1.7 MiB) Viewed 279 times
På vei inn til fjellanlegget på Sølvkrona. Var såpass mye fuktighet inne i fjellet at kameraet dugget igjen, men var sikkert noen andre som fikk noen bilder fra der inne :-)
På vei inn til fjellanlegget på Sølvkrona. Var såpass mye fuktighet inne i fjellet at kameraet dugget igjen, men var sikkert noen andre som fikk noen bilder fra der inne :-)
soelvkrona.png (1.51 MiB) Viewed 279 times
Et litt "utbrettet" panoramabilde av Braarudaasen.
Et litt "utbrettet" panoramabilde av Braarudaasen.
braarudaasen2.png (595.3 KiB) Viewed 279 times
Hele gjengen som studerer en lyskasterstilling på Braarudaasen.
Hele gjengen som studerer en lyskasterstilling på Braarudaasen.
_dsc5261.png (1.33 MiB) Viewed 279 times
--
Tommy
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Kan egentlig bare konkludere med det samme selv, det var litt sur vind enkelte steder, men vi fikk likevel sett mye interessant :)

Fine bilder Tommy!
Mvh
Tormod
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Takker og bukker, flott tur!! Ser frem til neste runde i det gode felleskap!! Mvh. Stian
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

En liten rapport fra en deltager på turen til Horten. Jeg slutter ikke å forundre meg over at en gjeng med mennesker i alle aldre møter opp i sterk vind, fuktig og minus to grader for å gå en tur i snølagt område i FEM timer? Jeg kan bare svare for meg selv at jeg lærer mye på disse turene, nye synsvinkler på kjente og ukjente stillinger, byggninger og fjellanlegg.
Og ikke minst så treffer jeg hyggelige mennesker som har den samme interessen som meg. Her er noen bilder fra turen.

Dette var lærerikt, takk til Stian og Tormod.

Mvh
Yngvar
Attachments
20 mm hylser, samt hylser til  håndvåpen fra to århundre
20 mm hylser, samt hylser til håndvåpen fra to århundre
DSC_0073.JPG (446.32 KiB) Viewed 228 times
Et elektrisk tysk lokomotiv for frakting av ammunisjon
Et elektrisk tysk lokomotiv for frakting av ammunisjon
DSC_0064.JPG (500.22 KiB) Viewed 228 times
Eldre festningsanlegg
Eldre festningsanlegg
DSC_0061.JPG (400.63 KiB) Viewed 228 times
Ned i mørket i festningsanlegget som ble laget på slutten av 1800 og gjenbrukt av tyskerne
Ned i mørket i festningsanlegget som ble laget på slutten av 1800 og gjenbrukt av tyskerne
DSC_0040.JPG (352.93 KiB) Viewed 228 times
Fjellanlegget i Sølvkrona blir brukt av pistolklubben
Fjellanlegget i Sølvkrona blir brukt av pistolklubben
DSC_0035.JPG (323.76 KiB) Viewed 228 times
Sølvkronaanlegget var interesant, men her er vi heller ikke sikre på hva det har blitt brukt til. Store fine halle med buet tak, og uferdige tunneler. Kanskje sykehus? Noen som vet noe mer om dette fjellanleget så si ifra
Sølvkronaanlegget var interesant, men her er vi heller ikke sikre på hva det har blitt brukt til. Store fine halle med buet tak, og uferdige tunneler. Kanskje sykehus? Noen som vet noe mer om dette fjellanleget så si ifra
DSC_0034.JPG (365.41 KiB) Viewed 228 times
Som vanlig var det også enkelte stillinger som vi ikke kunne finne ut av
Som vanlig var det også enkelte stillinger som vi ikke kunne finne ut av
DSC_0029.JPG (427.93 KiB) Viewed 228 times
Det var uvanlige store grunnmurer, som alle hadde vannbåren oppvarming fra et stort fyrhus pga eksplosjonsfaren
Det var uvanlige store grunnmurer, som alle hadde vannbåren oppvarming fra et stort fyrhus pga eksplosjonsfaren
DSC_0011.JPG (503.1 KiB) Viewed 228 times
Vi startet med en tur til det store området som var leiren MAZA. Her fikk vi se restene av de mange (50) store husene som ble brukt til produksjon av ammunisjon etc
Vi startet med en tur til det store området som var leiren MAZA. Her fikk vi se restene av de mange (50) store husene som ble brukt til produksjon av ammunisjon etc
DSC_0004.JPG (510.29 KiB) Viewed 228 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei dere, trygd tilbake i Trondheim. Rakk å komme meg ut av østfold før det ble is og trafikk-kaos på søndagen. Takk til alle for en fin tur. Takk til Stutzpunkt for en flott agenda og takk til Festningsverk for å lede oss gjennom Horten med mange fine byggverk. mye nytt kom fra fra denne turen og ser nå Horten med nye øyne.
Været var ok, det var jo litt vind i åpen terreng, men iallefall ikke nedbør og ok lys. Synd det er helt greit at allversjakka blir brukt til nettopp slike turer. Helt til slutt ble det også tid til pizza. Vi var vel 8-9 der? fikk jo snakka litt om andre ting også og slike møter er ganske viktige da nye kontakter knyttes mellom folk. En fin tur og håper det blir flere slike rundt oslofjorden til våren.

Erik H
Attachments
jeg kom bort i fra gruppen.. og møtte disse. på den andre siden er det vel noen tyske brakker?
jeg kom bort i fra gruppen.. og møtte disse. på den andre siden er det vel noen tyske brakker?
2009_horten_6.jpg (173.18 KiB) Viewed 486 times
man trenger ikke metalldetektor når ting kommer opp av bakken frivillig..
man trenger ikke metalldetektor når ting kommer opp av bakken frivillig..
2009_horten_3b.jpg (138.68 KiB) Viewed 486 times
Her ble det konstruktert tyske sjøfly,, eller var det servicehall for disse? En av de største byggene på området.
Her ble det konstruktert tyske sjøfly,, eller var det servicehall for disse? En av de største byggene på området.
2009_horten_4.jpg (100.2 KiB) Viewed 486 times
Her ligger noen kanonrør fra det tyske hangarskibet, graf zeppelin, og slenger. mye utstyr har forsvunnet de siste årene..
Her ligger noen kanonrør fra det tyske hangarskibet, graf zeppelin, og slenger. mye utstyr har forsvunnet de siste årene..
2009_horten_3.jpg (133.05 KiB) Viewed 486 times
her i bygget var det samlingslokale under krigen. festningsverk viser bilde av hvordan de så ut inne. på utsiden ser det nesten ut som det har hengt en tysk ørn på sirkelen?
her i bygget var det samlingslokale under krigen. festningsverk viser bilde av hvordan de så ut inne. på utsiden ser det nesten ut som det har hengt en tysk ørn på sirkelen?
2009_horten_5.jpg (132.67 KiB) Viewed 486 times
litt dokumentasjon ved en av stillingene.
litt dokumentasjon ved en av stillingene.
2009_horten_4b.jpg (121.46 KiB) Viewed 486 times
Gruppenbilde ved Horten alarm batteri.
Gruppenbilde ved Horten alarm batteri.
2009_horten_1.jpg (185.25 KiB) Viewed 486 times
høyest punkt i Horten? god utsikt, men tårnet svingte bittelitt.
høyest punkt i Horten? god utsikt, men tårnet svingte bittelitt.
2009_horten_2.jpg (85.15 KiB) Viewed 486 times
hull.. gutten ble hivd ned for å sjekke ut bygget.. nye krefter tar over der gamle rygger ikke strekker til.
hull.. gutten ble hivd ned for å sjekke ut bygget.. nye krefter tar over der gamle rygger ikke strekker til.
2009_horten_1b.jpg (196.21 KiB) Viewed 486 times
Post Reply

Return to “Aktiviteter / Turer / Møter”