Engelsk Flak?

Alle spørsmål om kystfort kanoner og andre våpen legges her. Når nok interesse rundt ett våpen er nådd vil den legges under på kanoner/våpen

Moderators: Stutzpunkt, KOS

RasmusTerne

Hei.
Dette fotoett, tatt i Harstad våren 1940 mener jeg må være en av skytset til LV-batteriet som engelskmennene hadde med seg til Norge i 1940, 9,4 cm Flak(e). Kan jeg ha rett?
Batteriet ble satt opp på Trondenes, (var ingen militære installasjoner der fra før), og etterlatt da de trakk seg ut i juni.
Ser jo ganske imponerende ut, men er det noen som har data for denne typen? Hvor bra var det i forhold til den tyske 88mm Flak?
Hilsen Sigfred R.
Attachments
Foto: TDM7Bertung.
Foto: TDM7Bertung.
ScreenHunter_028.jpg (84.51 KiB) Viewed 705 times
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Ordnance, Q.F. 3,7 in on Mounting Mark III
Standard britisk luftvernkanon. Brakt til Norge i 1940 (bildet). Mesteparten av materiellet uskadeliggjort under uttrekkingen, men ett batteri overlatt norske styrker samt "siste utlastingssikring" batterier i slik stand at tyskerne kunne ta de i bruk. Brukt på Grøtsund, Kråkenes og Vardø. En del skyts senere omdisponert til Jarfjord og Forra. Sistnevnte senere via Stokmarknes (Flatset) til Svolvær.

Målt mot 8,8?
Kaliber 88 mm mot 94 mm
Løpslengde L/56 mot L/50
Utgangshastighet 820 m/sek mot 793 m/sek
Max vertikal effektiv rekkevidde 8000 meter mot 9760 meter
Granatvekt 9,24 kg mot 12,96 kg

Mekanisk var 8,8 cm meget enkel og fungerte bra, 9,4 cm litt mer komplisert.

Kanonene er vel bortimot jevnbyrdige, men driftsikkerheten til tysk 8,8 gjør nok at den "vinner", selv om 9,4 cm er mer effektiv på papiret.
JEF
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Ifølge en utgave av "Marine-Rundschau", hvor forresten dette omtales som "Beutebatterie Trondenes" [4 x 9,4 cm Flak(e)] fremgår det at all optikk på kanonene var fjernet da man fant kanonene og de allierte hadde heller ikke etterlatt instrumenter for avstandsmåling.
Batteriet på Trondenes ble derfor utrustet med "Behelfsmässiger optik" for bekjempelse av sjømål. Er også to bilder av kanonene på Trondenes, men av så dårlig kvalitet at det ikke er verdt å legge det ut her engang.... :-(
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Fra en utgått ebay-auksjon. Harstad?
Attachments
9,4cmHarstad1940 (1).jpg
9,4cmHarstad1940 (1).jpg (63.99 KiB) Viewed 528 times
9,4cmHarstad1940 (2).jpg
9,4cmHarstad1940 (2).jpg (70.5 KiB) Viewed 528 times
Mvh
Tormod
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Jeg finner ingenting på bildene som stemmer med Harstad-området.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Men kan det være fra lengre oppover, ved Trondenes?

http://lokalhistoriewiki.no/index.php/Harstad_1940-1945
20. april: Britiske krigsskip senket den tyske ubåten U-49 utenfor Harstad. 40 av mqnnskapet ble reddet. ' engelsk luftvernbatteri ble etablert ved prestegården på Trondenes.
Mvh
Tormod
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Stutzpunkt wrote:Men kan det være fra lengre oppover, ved Trondenes?

http://lokalhistoriewiki.no/index.php/Harstad_1940-1945
20. april: Britiske krigsskip senket den tyske ubåten U-49 utenfor Harstad. 40 av mqnnskapet ble reddet. ' engelsk luftvernbatteri ble etablert ved prestegården på Trondenes.
Jeg har saumfart kart rundt hele Trondeneshalvøya, men finner ikke noe som gir sikker plassering. Jeg skal sjekke med en lokal ekspert.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Jeg har saumfart kart rundt hele Trondeneshalvøya, men finner ikke noe som gir sikker plassering. Jeg skal sjekke med en lokal ekspert.
Men hvilken andre steder ble det satt opp 9,4 cm skyts av engelskmennene under felttoget i Norge? Eller ser vi på skyts som har blitt flyttet av tyskerne til noen veldig feltmessige stillinger?
Mvh
Tormod
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Jeg har spurt den fremste eksperten på krigshistorien i Sør-Troms, Harald Isachsen, som svarer:

"Artig å bli spurt, i vertfall når man kan svare. De tunge engelske luftvernbatteriene var plassert både nord, syd og vest for Harstad. Det ene bildet (kanonen fra siden) er tatt i Kanebogen og det andre er tatt på Trondenes. For meg ser det ut som det er på Kråkenes, nordligste pynt på Trondeneshalvøya. Tyskerne bygde senere dekningsbatteriet for Adolfkanonbatteriet der."

Og jeg må ta meg sammen...
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Og jeg må ta meg sammen...
Heller tenke at man lærer noe nytt så lenge man lever :-) Bra at du fikk stedfestet bildene.
Mvh
Tormod
learg
Posts: 39
Joined: 20 May 2008 18:27
Location: Tromsø
Contact:

Utplassering av engelsk luftvern på Tromsøya. Foto viser en 9.4cm med tysk artillerist i område Røstbakken. Kanonene var satt opp og stridsklare i nesten to uker før HMS Devonshires avgang 7/6-40. Lokalt heter det at engelskmennene dumpet sluttstykkene i sjøen, men at tyskerne raskt fikk laget nye i Kongsberg. Tre av dem ble utplassert ved fyrlykten på Grøtsund utpå sommeren -40. I følge Fjørtoft overtatt av marineartilleriet desember og boret opp og satt istand i løpet av -41. En fjerde kanon ble satt opp(Betongen er fremdeles synlig). Sto til årsskiftet 44/45 da de ble utskiftet med fire 10.5cm SKC/32 i ubåtlavetter. Disse ble overtatt av KA og sto til slutten av 60-tallet.
Kommandøkaptein Peter Bredsdorff var sjef for Tromsø Marinestasjon fra ca 20. mai til demobliseringen var avsluttet. Han kom seg over til England noe senere i krigen og var militærguvernør på Svalbard fra sommeren -43. Han ble tatt til fange under det tyske angrepet i Longyearbyen 6/9-43 og tilbrakte resten av krigen sammen med de norske offiserene i Polen.
Attachments
Røstbakken 001.jpg
Røstbakken 001.jpg (301.53 KiB) Viewed 358 times
Røstbakken 002.jpg
Røstbakken 002.jpg (396.43 KiB) Viewed 358 times
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Her er en 40mm Bofors fra en annen utgått Ebay-auksjon, også fra området rundt Harstad?
Attachments
engelskAA.jpg
engelskAA.jpg (44.1 KiB) Viewed 284 times
Mvh
Tormod
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Stutzpunkt wrote:Her er en 40mm Bofors fra en annen utgått Ebay-auksjon, også fra området rundt Harstad?
Neppe i nærheten av Harstad. Kjenner ikke igjen noe av bakgrunnen på bildet.
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Mitt forslag er Setnesmoen, Åndalsnes.
Attachments
Åndalsnes.jpg
Åndalsnes.jpg (110.99 KiB) Viewed 206 times
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Ingen tvil, det er Romsdalshorn i bakgrunnen.
Post Reply

Return to “KYSTFORT - KANONER OG ANDRE VÅPEN”