Tysk ubåt på grunn

Kategorien "Krigsmarine" er en fremstilling av de oppgaver den Tyske marine hadde i Norge. Her vil man etterhvert få en oversikt over de større og mindre krigsskip med baser i Norge.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Bismarck
Posts: 71
Joined: 08 Oct 2008 16:16
Location: Tromsø

Har fått i hende et bilde av en tysk ubåt(VIIC) som har gått på grund på Bjarkøyskjæret, bildet er tatt i 1941.

Er det noen som kjenner til denne hendelsen eller vet om andre som gjør det, sånn at jeg kan få identifisert ubåten?

All hjelp mottas med takk.
Attachments
ubåt.JPG
ubåt.JPG (37.42 KiB) Viewed 756 times
Trond
User avatar
Bismarck
Posts: 71
Joined: 08 Oct 2008 16:16
Location: Tromsø

Ingen??? Image
Trond
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Prøv "seilbåtklubben.no"
RasmusTerne

Hei.
Mulig du kan finne noe informasjon i denne boken omtalt her. http://www.kystfort.com/forum/topic1638.html
Har den dessverre ikke for hånden nå.
Hilsen Sigfred R.
User avatar
Bismarck
Posts: 71
Joined: 08 Oct 2008 16:16
Location: Tromsø

Takk for tipset.

Dette var nok en ganske ubetydelig hendelse(historisk sett) og jeg tror nok veien å gå er å prøve å få kontakt med den eldre garde blant lokal-befolkningen på Bjarkøy.
Hadde i grunnen håpet at man kunne streife borti noen her, eller i det minste noen som var i fra området.
Trond
RasmusTerne

Hei.
Dersom det refereres til Bjarkøy i Sør-Troms har jeg dessverre ingen info om denne hendelsen.
Vet at en tysk U-båt grunnstøtte på Vaskinnkviga i Toppsundet,men det blir jo på andre siden av Grytøya.
Ville likevel sjekket den boka. Der er stort sett tatt med alt som skjedde med tyske U-båter som var stasjonert i Norge under krigen, selv mindre hendelser.
Hilsen Sigfred R.
User avatar
Bismarck
Posts: 71
Joined: 08 Oct 2008 16:16
Location: Tromsø

Er nok den øya det siktes til ja.
Finnes det mer enn èn Bjarkøy i Norge? På Google er det i alle fall bare den som popper opp.
Trond
User avatar
Bismarck
Posts: 71
Joined: 08 Oct 2008 16:16
Location: Tromsø

Fikk nettopp info fra tidligere eier av bildet og det skal visstnok være tatt nord for Holmestrand.
Noen som er kjent i området?
Trond
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Bismarck wrote:Fikk nettopp info fra tidligere eier av bildet og det skal visstnok være tatt nord for Holmestrand.
Noen som er kjent i området?
Rett nord for Holmestrand er det en bukt som kalles sandebukten og der ble det stajonert ubåter under krigen.
Siden det seiler en liten båt ved ubåten så ser det ikke ut til at denne har grunnstøtt, det er kun min mening etter å ha sett bilde.

det var endel ubåt aktivitet i forbindelse med reperasjon og ombygning på marinens verft i Horten. For at ubåtene ikke skulle bli bombet ved et eventuelt raid ble disse stasjonert i område rundt.

Angående Holmestrand og område rundt er det diskutert i følgende tråd: http://www.kystfort.com/forum/topic1540.html

Slik jeg tolker bildet er det tatt fra land i sandbukta og har svelviklandet i bakgrund.
Må nesten ta en tur med kameraet en dag og ta et bar bilder for å sammeligne.
User avatar
Bismarck
Posts: 71
Joined: 08 Oct 2008 16:16
Location: Tromsø

Flott hvis du kan vise noen bilder derfra.

Grunnen til at jeg sier den er grunnstøtt er fordi bildet har denne påskriften på baksiden, men man kan jo aldri være sikker.
Trond
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Hvis du går inn på norgeibilder.no og sjekker vestfold fylke og holmestrand kommune så ser du sandebukte helt nord i kommunen.
Men det er også mulig dette er mellom sandebukta og holmestrand når jeg sammenligner bakgrunn på bilde mot norgeibilder.
Og der kan det jo ha grunnstøtt, ser at seilbåten har passert foran men den stikker ikke så dypt som ubåten gjør.
User avatar
Bismarck
Posts: 71
Joined: 08 Oct 2008 16:16
Location: Tromsø

Har fått høre at det er Bjerkøya som ligger nærmest bak på bildet, mens fjellsiluetten bak der igjen heter Borgeren.

Bjerkøyskjæret blir visst kalt Bjørkøyskjæret nå for tiden.
Trond
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Fremst i bilde ligger komersøya, så ligger bjerkøya bak der.
Norgeibilder er en flott måte å hente informasjon.
User avatar
Bismarck
Posts: 71
Joined: 08 Oct 2008 16:16
Location: Tromsø

Hehe, måtte teste norgeibilder og det er sikkert greit for en som er kjent i området å orientere seg, men ikke svarten om jeg blir klok på hvor denne ubåten lå hen på kartet. Image
Trond
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

ett eller annt sted langs den røde linjen.
Attachments
smørstein.jpg
smørstein.jpg (58.76 KiB) Viewed 554 times
Mvh.
Jon-Vegard
Post Reply

Return to “Kriegsmarine i Norge”