Karlsøy

Mange av kystfortene i fylket er gruppert rundt Trømsø by og spesielt Lyngen som ble den nye tyske forsvarslinjen mot de russiske styrker.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Er det noen som har vert på de 2 fortene på karlsøy og har bilder ?
MKB 5/512 og HKB 35/971. Hadde vert greit å få en nermere possisjonsplasering og om det er noe å finne der, før jeg besøker "bohemøya"
MVH

Stig G
RasmusTerne

Hei.
Har ikke vært på Karlsøy, men har funnet ut,(tilnærmet) ut hvor stillingene var. Personlig er jeg i tvil om det finnes noen markerte spor av anleggene, tatt i betraktning av at de ble flyttet fra Finnmark sent i -44, og aldri ble operative. Det var vel dårlig tid til å få etablert noen større installasjoner.
De to dobbeltårnene SKC/28 fra MKB 5/512 havnet som kjent på Grøtavær i 1960.
Hilsen Sigfred R.
Attachments
Fra Karlsøy.<br />foto: Forsvaret
Fra Karlsøy.
foto: Forsvaret
F23.jpg (72.17 KiB) Viewed 1000 times
Fra Karlsøy<br />foto: Forsvaret.
Fra Karlsøy
foto: Forsvaret.
F24.jpg (89.08 KiB) Viewed 1000 times
Karlsøy.jpg
Karlsøy.jpg (19.05 KiB) Viewed 1000 times
ScreenHunter_024.jpg
ScreenHunter_024.jpg (48.64 KiB) Viewed 1000 times
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Noen av senkrigsfortene virker ganske komplette og ferdige, mens andre igjen knapt har fått en flat plass til å sette kanonen. Hærfortene trengte ikke mye roting i jorden for å bli stridsklar, mens marine fortene med sine skipskanoner kunne ikke gjøre mye før kanonene var murt fast.
Ett par eksempel er Laukvik hvor selv om kanonene ikke kom på plass, var både komandobunker, kanonstillinger og en drøss med nærforsvars stillinger ferdig. Mens i Tårnvik som er ett HKB, må man nesten være erfaren arkeolog for å finne noen rester.
MVH

Stig G
RasmusTerne

Hei.
I følge bildene, som er tatt på Karlsøy, ser jo selve kanonstillingene meget "feltmessige" ut. Men det kan jo være litt av en utfordring å prøve å finne spor av dette batteriet. Hva som er igjen i dag vil også avhenge av tilgroing, aktivitet i området etter krigen osv.
Batteriet HKB 34/971 ,4x15,5 cm K416(f), lå i Arvika, MKB 5/512 lå på Korsneset (iflg. mine opplysninger) De sier ingenting om selve anleggene, kun om skytset. SKC/28 blir betegnet som "god", mens K416(f) betegnes som "dårlig". Det ble bemerket et det bare var avfyrt 4 skudd med SKC/28-batteriet før det ble demontert og flyttet til Grøtavær,hvor det gjorde trofast tjeneste til langt ut på 90-tallet, hele tiden uten problemer.
Hilsen Sigfred R.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

ser jo selve kanonstillingene meget "feltmessige" ut.
Jo for såvidt enig, men på det øverste bildet ser man nedgang til ammobunker med to "nisjer", en på hver side... Skulle i det minste tro at man skulle kunne finne dem ihvertfall?

Har i samme vending sett på andre 1944 batterier med bunkere som er påfallende like. Kanskje en 1944 versjon "fattigmann Regelbau" :-)
Vedlagt bilde fra HKB Austein i Troms, men her sto K331(f) på sokkellavett. Bunkerne er likevel tilsynelatende veldig like å se til?
Videre 10,5cm Marineflak batteri fra Ervika som også ser veldig likt ut, men her ble man aldri ferdige med utbygningen:
Attachments
Ervik1.JPG
Ervik1.JPG (73.71 KiB) Viewed 899 times
Austein.jpg
Austein.jpg (82.85 KiB) Viewed 899 times
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Amobukerne ved standplassene på Laukvik fort er nesten identiske.
Sikkert en senkrigs hurtigbunker standar. Lite betong tilgjengelig, vinter og snø og hastverk med å få de ferdig. Russerne pustet jo i nakken på dem.
MVH

Stig G
RasmusTerne

Hei.
Jeg var nok for snar med å avskrive mulighetene for spor etter installasjonene på Karlsøy!
På NIB,Ø 912628/N 7805007 er tydelige stillinger for HKB 34/971 (Arvik),
og Ø 916534/N 7803118 MKB 5/512, (Korsnes).
Det er ikke vesentlig med skogvekst i områdene, og heller ikke mye bebyggelse.
Må nok ta en "turne" opp til nordfylket når våren kommer :)
Hilsen Sigfred R.
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Må vist lufte meg litt jeg også. Lite folk på øya og siden det mangler vei helt fram, kan man kanskje unngå å finne bunkers fulle av søppel og tomme ølflasker. Men tror det blir en langhelg. 3 andre fort på turen jeg ikke har fått sett på ennå + noe mystisk jeg fant tidligere på Ringvassøya.
MVH

Stig G
User avatar
Bismarck
Posts: 71
Joined: 08 Oct 2008 16:16
Location: Tromsø

Noen som har vært der ute og tatt stillingene i nærmere øyensyn?

Ut i fra topografien på bildene av kanonene og det at det ser ut som det også er bygget et tredje magasin i stillingene, tror jeg bildene stammer fra Korsnes. De i Arvika er typiske Norwegen 1944 med bare to magasiner og der er adskillig mer åpent lende.

Her er et par luftfotos av Korsneset og Arvika hvor man tydelig ser at de er lett synlige og absolutt tilstede.
Attachments
Korsneset - Karlsøy.jpg
Korsneset - Karlsøy.jpg (83.49 KiB) Viewed 615 times
Arvika - Karlsøy.jpg
Arvika - Karlsøy.jpg (109.41 KiB) Viewed 615 times
Trond
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Bismarck wrote:Ut i fra topografien på bildene av kanonene og det at det ser ut som det også er bygget et tredje magasin i stillingene, tror jeg bildene stammer fra Korsnes. De i Arvika er typiske Norwegen 1944 med bare to magasiner og der er adskillig mer åpent lende.
Det er vel 4 magasiner, og har formodentlig en sammenheng med at det er to kanoner i en lavett..?
User avatar
Bismarck
Posts: 71
Joined: 08 Oct 2008 16:16
Location: Tromsø

Dette har selvfølgelig helt rett i.
Trond
User avatar
German
Posts: 157
Joined: 09 Sep 2008 17:07
Location: Mecklenburg / Germany

I have to explore before the summer of 2013 the northern battery
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Kartskisse (utsnitt fra et mye større kart):
Attachments
MKB-Karlsøy_2.jpg
MKB-Karlsøy_2.jpg (949.08 KiB) Viewed 296 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Attachments
kanon 2_dereksmilitaria.no.jpg
kanon 2_dereksmilitaria.no.jpg (193.49 KiB) Viewed 250 times
Mvh
Tormod
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Har scannet utsnitt fra en stor bunke med tyske Heereskartes i dag. Her et utsnitt med bla batteriene på Karlsøy:
Attachments
Karlsøy.jpg
Karlsøy.jpg (1.68 MiB) Viewed 223 times
Karlsøy2.jpg
Karlsøy2.jpg (945.55 KiB) Viewed 223 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “TROMS”