HAN TRODDE IKKE SINE EGNE ØYNE, da han så dokumentarfilmen «Kampf um Norwegen» på en nettauksjon i 2006. Førsteamanuensis Jostein Saakvitne ved Høgskolen i Bergen skjønte etterhvert hvilken historisk godbit det var snakk om.
Han fikk sikret det historiske materialet. I alle år hadde vestlige historikere ansett dokumentarfilmen som tapt.
PROPAGANDAFILMEN ble laget av den sveitsiske krigsreporteren Martin Rikli (1899-1969) i 1940. Den var ment for tyske kinoer, men ble aldri distribuert eller vist.
Fotografier og stillbilder fra filmen er nå trykket i en helt ny bok. Kampen om Norge. Tyskernes bilder fra det norske felttoget utkommer i disse dager på Vega forlag. Per Erik Olsen har skrevet tekstene om det tyske felttoget og Hans Fredrik Dahl forordet.
Magasinet på nett har fått tillatelse fra forlaget til å vise en rekke av de historiske bildene, og vi har også tidligere skrevet om dokumentaren.
Se billedserien øverst i saken!
- HER HAR VI HELT i det siste fått nye elementer i vår forståelse av hva som hendte i Norge denne våren, skriver historiker Hans Fredrik Dahl i innledningen i boka.
Han understreker at man i fagkretser er enige om det meste av begivenhetsforløpet i tyskernes innvasjon i Norge. Men den komplette tyske billedfortellingen vi nå har tilgang til, gir oss langt mer materiale fra fremrykkingen på østlandet, og fremfor alt om Narvik-dramaet.
«Kampf um Norwegen» er en propagandafilm, men samtidig mer nøktern enn for eksempel Leni Riefenstahls filmer. Det dreier seg om en mengde autentiske bilder som i all hovedsak er korrekt i forhold til stedsnavn og andre detaljer, forklarer Dahl.
DOKUMENTARFILMEN boken er basert på, er en blanding av filmopptak, kart, grafikk og illustrerende scener. Den ble bestilt av Oberkommando der Wehrmacht, ikke av Goebbels propagandaministerium. Det samme ble de to dokumentarfilmene om innvasjonen i Polen, og den kjente Sieg im Western, om felttoget gjennom Nederland, Belgia og Frankrike.
Bildene viser felttoget i kronologisk rekkefølge fra Operasjon Weserübung til kampne opphører i juni, og ble vist blant annet på Cinemateket etter at Norsk Filminstitutt hadde digitalisert materialet.
Jostein Saakvitne forteller at det tok en god stund før han var sikker på at filmen som ble kjøpt for noen hundre euro, virkelig var «Kampf um Norwegen».
- Jeg fikk ingen til å digitalisere filmen i Bergen, fordi det var ekstremt brannfarlig nitratfilm, sier han til Dagbladet.no,
Nitratfilm er et materiale som er selvantennelig hvis det blir varmt. Norsk Filminstitutt i Oslo hadde det rette utstyret, og fastslo at den var ekte.
- Noen av scenene i filmen er kjent fra de tyske ukesrevyene, men gjennom hele filmen er det nye scener, sier Saakvitne.
Det er uklart hvorfor filmen aldri ble vist på tyske kinoer. Enkelte mener den var lite publikumsvennlig på grunn av de mange animasjonene og bruken av kart. Andre påpeker at den viser både tyske krigsfanger og tap av tyske soldater, og at dette kanskje ble for sterkt for propagandaapparatet.
OG SELV OM MAN i alle år trodde filmen var tapt, har det vist seg at det også finnes et eksemplar i Moskva. 35 mm-kopien hos Gosfilmofond stammer opprinnelig fra det gamle tyske Riksfilmarkivet.
Denne saken er laget av Magasinets nettredakjon, og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål eller kommentarer, send dem til oss på epost.
Artikkelen var skrevet av Mina Hauge Nærland
mna@dagbladet.no
Her er ihvertfall bildene