Medaljer

Denne kategorien omhandler de tyske uniformer,hjelmer, utmerkelser, feltutrustning og andre militære/personlige effekter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Rimeligste i Norge finner du nok på Qxl, men det dukker opp såpass mye rart der at skal du være trygg, så spytt heller i en hundrelapp ekstra og prøv http://www.dereksmilitaria.no
Om den okke ligger for salg så kan han garantert skaffe deg en.

Erik
User avatar
GUNSOFWAR
Posts: 76
Joined: 03 Feb 2007 1:11
Location: Arendal

Utvalget til Derek er heller skralt...
Scubasteve
Posts: 49
Joined: 29 Aug 2007 22:11
Location: Ytraland

Hvis det er noen som har tirpitz funn for salg så vennligst gi lyd.
Mvh
Scubasteve
Sondre BS
Posts: 40
Joined: 13 Jan 2008 16:42
Location: Skien

Er denne Jamie Cross til å stole på?
Noen som har handlet der? Jeg har rotet litt med metallsøker på et par kystfort. Det er vel liten sannsynelighet at noen medaljer dukker opp på kystfort? PDT_Armataz_01_41
User avatar
GUNSOFWAR
Posts: 76
Joined: 03 Feb 2007 1:11
Location: Arendal

Jamie Cross er en respektabel militaria selger.
Sondre BS
Posts: 40
Joined: 13 Jan 2008 16:42
Location: Skien

Noen anbefalinger når man skal kjøpe sine første medaljer? PDT_Armataz_01_15
User avatar
GUNSOFWAR
Posts: 76
Joined: 03 Feb 2007 1:11
Location: Arendal

Det beste tipset jeg kan gi er: registrer deg på forumet til www.samlerforumet.net

Det smarteste man kan gjøre når man skal samle medaljer er å alliere seg med eksperter. Det kan spare deg for mye penger og ergrelser, det florerer med kopier.
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Heisan.Det finnes endel brukbar litteratur på området.Men samlerforumet er et godt tips.
Dolmen. :)
Last edited by dolmen on 20 Jan 2010 16:02, edited 1 time in total.
Sondre BS
Posts: 40
Joined: 13 Jan 2008 16:42
Location: Skien

Hvilke medaljer bør en ny samler kjøpe?
User avatar
GUNSOFWAR
Posts: 76
Joined: 03 Feb 2007 1:11
Location: Arendal

Kommer helt an på hva du er interessert i det. En ting som er lurt er å begrense seg til et område. Først og fremst hvilket land, hvilken tidsperiode, og f.eks i hvilken militærgren, marine, flyvåpen, hær, politi, politiske osv. Noen samler bare medaljer, noen samler merker (badges), noen samler begge deler. Innenfor tyske medaljer er det et stort utvalg, og jeg mener det er lurt å ha en "rød tråd" gjennom samlingen. Ofte så må nybegynnere begynne å selge unna fordi de har samlet for vidt, og har brukt såpass mye penger at de ikke får en helhetlig samling.

Studer litt først hva som finnes i de forskjellige land og grupperinger før du begynner, det kan være lurt, så slipper du å få noen overraskelser. På forumet som jeg nevnte tidligere er det bl.a en fin oversikt over endel forskjellige tyske innenfor de forskjellige grupperinger.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Utenom å være helt enig med "Gunsofwar" vil jeg gjerne skyte inn at som ved alle andre hobbyer er det kanskje lurt å investere i litt litteratur om emnet før man begynner å svi av tusenlapper på selve hobbyen ;-)

Mvh
Erik E
User avatar
GUNSOFWAR
Posts: 76
Joined: 03 Feb 2007 1:11
Location: Arendal

Litteratur er kjekt nok, men alt du finner i bøker finner du på nett, + mye mer, i tillegg er bildene skarpere og større og lettere å sammenlikne med. Jeg har ikke en eneste bok om medaljer, men jeg begynner å få en riktig god samling. På samlerforumet er det bl.a database over kjente originaler og kopier av forskjellige produsenter. Mange av bøkene er gamle, de er EN manns meninger, og ofte er de av eldre menn som var gode på sitt for lenge siden, men nå har tiden løpt ifra dem.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

På samlerforumet er det bl.a database over kjente originaler og kopier av forskjellige produsenter.
For min del som totalt utenforstående amatør er det minst like trygt å stole på en bok som på en database på et internet forum skulle jeg tro?

Det finnes også et hav av nettsider og forum om tyske bunkere, men du skal lete lenge om du skal finne "den perfekte nettside" hvor alt er 100% og ikke etterlater seg rom for ettertanke/tvil og/eller videre spørsmål.
Når man er inne på historie vil det alltid være rom for en liten synsing ett eller annet sted og erfaringsmessig er det nettopp i de små bagateller man går på en smell ;-)

Mvh
Erik E
User avatar
GUNSOFWAR
Posts: 76
Joined: 03 Feb 2007 1:11
Location: Arendal

Forskjellen mellom en bok og et forum om utmerkelser er at på forumet er det FLERES meninger som ligger bak, som oftest godt dokumenterte, mens i bøker er det ofte EN manns meninger. Å sammenligne bunkers og medaljer tror jeg ikke er noe særlig lurt, det er 2 helt forskjellige ting, det store problemet med medaljer er at det florerer med kopier. Da hjelper det lite med en bok som ikke er 100% korrekt og oppdatert, helst skrevet i morgen. Du kan prøve å selge en medalje som original fordi det står i en bok at det er original, når det i samlermiljøet er uten tvil bevist at det er en kopi. Databasene på forumet inneholder større omfang av forskjellige produsenter, mer detaljerte bilder, flere bilder, og ikke minst større bilder enn du normalt finner i en bok.

Det man bruker bøker til er REFERANSER, og er referansene feil så har du dritt på draget. På forumene er det som sagt samlermiljøets konklusjoner, igjennom forskning, bøker, egne erfaringer og samlede observasjoner som står, og det oppdateres kontinuerlig. En medalje som var fake i går kan faktisk bli bekreftet original idag, hvis man setter ting på spissen. Derfor kan bøker om utmerkelser ALDRI kunne erstatte den informasjon man får på forumer som er spesialisert på emnene. De fleste som skriver disse bøkene deltar også på forumene, og det er ingen av de som kan påstå at bøkene er 100% korrekte, fordi oppfatningen av hva som er fakta kan endres ifra dag til dag, som nevnt. Jeg har selv nær kontakt med en av de store på internasjonale bøker, en som har skrevet bøker i over 20 år. De BESTE innen dette har aldri skrevet noen bøker, men du kan få erfaringen deres på et forum iløpet av kort tid.
Sondre BS
Posts: 40
Joined: 13 Jan 2008 16:42
Location: Skien

Takk for tipsene, Erik E. og GUNSOFWAR.
Post Reply

Return to “Tyske uniformer og personlig utstyr”