Medaljer

Denne kategorien omhandler de tyske uniformer,hjelmer, utmerkelser, feltutrustning og andre militære/personlige effekter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Jeg mener at bøker med gode bilder er uvurderlige.Det får man jo også på nettet men for meg er det liksom noe eget å sitte å bla og studere gamle fotos fra en bok i godstolen.En kald pils,godstolen og spennende bøker fra Andre Verdenskrig,fins det noe bedre?!?
Dolmen.
Last edited by dolmen on 20 Jan 2010 23:20, edited 1 time in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Å sammenligne bunkers og medaljer tror jeg ikke er noe særlig lurt, det er 2 helt forskjellige ting, det store problemet med medaljer er at det florerer med kopier.
Var ikke akkurat det jeg sammenliknet heller....
Jeg sa at det finnes en haug med bunkerforum, men at ingen kan si at noen er 100% riktige og helt uten feil eller spekulasjoner.

At det finnes store databaser på nett for medaljesamlinger tviler jeg ikke på, men det jeg PRØVDE å sammenlikne er at det nok er feil i de fleste forum, enten det er medaljer, bunkere eller frimerker.

Utfordringene jeg har støtt på i slike samlerforum (utenlandske vel og merke) er en veldig nedadlatende holding til folk som ikke har peiling.
Opplevde til stadighet at folk enten ikke gadd å svare, eller at det kun ble svart "fake", uten å forklare hvorfor..... Det nytter ikke å bygge seg opp egen kunnskap hvis ingen kan fortelle hvorfor det er slik det er, men dette er kanskje annerledes på det norske samlerforumet?

Mvh
Erik E
Sondre BS
Posts: 40
Joined: 13 Jan 2008 16:42
Location: Skien

Er 1000kr. for et "Afrika bånd" et godt kjøp?. Det står Afrika mellom to palmer.
a[c]e
Posts: 20
Joined: 08 Jan 2008 14:27

Erik E wrote:Er det andre medaljesamlere som snoker rundt her?
Vi snoker rundt overalt vettu, også på dette forumet PDT_Armataz_01_18
Last edited by a[c]e on 10 Jul 2009 14:41, edited 2 times in total.
ace@samlerforumet.net
ola normann
Posts: 16
Joined: 20 Mar 2008 16:33
Location: kristiansand

hei sondre,dette er mitt første innlegg her på forumet og jeg vil gjerne gi et råd i tillegg til de andre.
tyske medaljer er vel de medaljene det finnes mest forfalskninger av,så jeg vil råde deg til å kjøpe av respekterte forhandlere ,du betaler noe mer men er mye sikrere.
det kan også være lurt å melde seg inn i wermacht awards,der er du sikret mye ekspertise om det meste fra krigen,et seriøst sted for samlere og historie intresserte fra hele verden,hvis du også tar fult medlemsskap kan du kjøpe av andre til greie priser(ekte ting
User avatar
DanBodø
Posts: 107
Joined: 14 Mar 2008 22:42
Location: Bodø

Jeg er enig med Ola Normann.
Jeg som samler selv synes det er litt galt å ta være på sånt som har ligger på havets bunn.
Det tilhører jo trossalt de falne soldatane, så dette er jeg noe sterkt imot.

Har en del uniformer og medaljer selv.
De har jeg byttet til meg og kjøpt så.
Men er litt uenig når det gjelder forfalskninger, det er flere sovjetiske medaljer som er falske.
Fordi de er så lette å gjøre om osv.

viss noen spørsmål om medaljer osv send pm

Mvh
Dan
Sondre BS
Posts: 40
Joined: 13 Jan 2008 16:42
Location: Skien

Jaja. Er enig med deg. Å betale 1000 kroner til en torgselger er vel dumt. PDT_Armataz_01_04
Sondre BS
User avatar
DanBodø
Posts: 107
Joined: 14 Mar 2008 22:42
Location: Bodø

Sondre det kan vøre veldig dumt:P

Mvh
Dan
User avatar
GUNSOFWAR
Posts: 76
Joined: 03 Feb 2007 1:11
Location: Arendal

DanBodø wrote:Men er litt uenig når det gjelder forfalskninger, det er flere sovjetiske medaljer som er falske. Fordi de er så lette å gjøre om osv.
Du kan være så uenig som du bare vil, men det er uten TVIL tyske medaljer det er mest forfalskninger av. Enhver som hevder noe annet må gå med hodet under armen. Det er ikke verre enn å sjekke de største nettbutikkene med replikas, for å se hva de har størst utvalg av.
Pejesapo
Posts: 2
Joined: 17 Oct 2008 12:54

Jeg ser at det er en stund siden noen har kommentert på denne tråden men føler at jeg må komme med en kommentar..

Er det sånn at dette er hentet opp fra Tirpitz? Isåfall er det å regne som gravplyndring... PDT_Armataz_01_17
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Er vrakfeltet etter "Tirpitz" regnet som et gravfelt eller våtgrav?
Det er det ikke! Husk at det var en hugging i statlig regi, det viktigste for dem var at farvannet var farbart etter opphuggingen PDT_Armataz_01_18
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
Hans-G
Posts: 116
Joined: 07 May 2009 5:26
Location: Bodø

Her er et bilde av Spanske korset til DeepC
Bildet er tatt i Tromsø da jeg og fruen besøkte en felles venn.
Attachments
8.JPG
8.JPG (32.66 KiB) Viewed 222 times
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Et flott kors!Det må være en spesiell følelse å hente opp store klumper med jernkors og annet.
Dolmen.
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Ja Dolmen, nærmere "gull rush" følelsen kommer du ikke! Det er reine narkotikumet :D
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Ja det tror jeg på.Gjør du noe med disse sammenklumpede jernkorsene?Jeg mener om du prøver å løse de fra hverandre eller lar du dem være som de er?
Skulle likt å vite hva prisen på en slik EK2 ville blitt på markedet.Selv om den ikke akkurat er mint så spiller kanskje historien inn på prisen?
Dolmen.
Post Reply

Return to “Tyske uniformer og personlig utstyr”