Vilberg leir

Oslo og omegn var en viktig plass for den tyske administrasjonen i Norge med sine mange staber, leirer og støttepunkter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Kom over denne artikkelen, hvor det er nevnt noen bunker:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... tid=214873

Noen som vet om de fremdeles eksisterer, og ev. hvor nøyaktig de ligger? Har vært og gått en del turer med hundene i det området der, uten at har sett noe interessant av den typen.

edit: Endret navn på tråden.
Last edited by TommyG on 25 May 2010 21:13, edited 2 times in total.
--
Tommy
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Har hørt om denne saken tidliger. Noen ansatte ved ett hotell ved Gardermoen fortalte meg for ca. 1 år siden at bunkersene er der enda. Har ikke vært og sett selv, så vet ikke hvor.
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Tok med meg hundene og vaset rundt i området der i et par timer i ettermiddag uten å se snurten av noe bunker iallefall. Men, det er jo et ganske stort område med tett skog og 2697 skogsveier/stier på kryss og tvers der, så jeg tror den kan bli vanskelig å finne uten noe nærmere stedsangivelse.

Det eneste jeg så av betong (bortsett fra selve rullebanen da), var veggen på bilde under. Imponerende dekorasjon, men ingen bunker dessverre ;-)
Attachments
grafitti_sm.jpg
grafitti_sm.jpg (67.36 KiB) Viewed 1143 times
grafitti2_sm.jpg
grafitti2_sm.jpg (123.31 KiB) Viewed 1143 times
--
Tommy
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Lurer på om det kan være de 4 bygningene (svarte dingsene) man ser på dette bildet:
http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D667 ... %3Daddress
Attachments
flyfoto.png
flyfoto.png (597.11 KiB) Viewed 1119 times
--
Tommy
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Søket i dag var kronet med mer hell. Ser ut til at det var en hel del Moniermagasin (8-9 stykk), så, da vil jeg tippe at de kanskje stammer fra før krigens dager, med mindre de snakker om første verdenskrig i den artikkelen?

Fant også 2 andre bygninger jeg er litt usikker på hva kan ha vært.
Attachments
dings2.jpg
dings2.jpg (149.9 KiB) Viewed 1090 times
Hva kan dette være?
Hva kan dette være?
dings.jpg (125.82 KiB) Viewed 1090 times
Et i litt dårligere forfatning
Et i litt dårligere forfatning
magasin_oedelagt.jpg (183.17 KiB) Viewed 1090 times
moniermagasin_innside2.jpg
moniermagasin_innside2.jpg (84.75 KiB) Viewed 1090 times
"Kunstnerisk" utsmykking på veggene på innsiden ;-)
"Kunstnerisk" utsmykking på veggene på innsiden ;-)
moniermagasin_innside.jpg (38.89 KiB) Viewed 1090 times
moniermagasin_utvendig.jpg
moniermagasin_utvendig.jpg (147.95 KiB) Viewed 1090 times
--
Tommy
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Norsk bunker fra før andre verdenskrig?
Attachments
Masse vann innvendig. Vil tippe en meter på det meste.
Masse vann innvendig. Vil tippe en meter på det meste.
ukjent_bygning_innside2.jpg (49.41 KiB) Viewed 1088 times
Ganske høyt under taket kanskje så mye som 3 meter
Ganske høyt under taket kanskje så mye som 3 meter
ukjent_bygning_innside1.jpg (70.06 KiB) Viewed 1088 times
ukjent_bygning2.jpg
ukjent_bygning2.jpg (119.97 KiB) Viewed 1088 times
ukjent_bygning1.jpg
ukjent_bygning1.jpg (194.77 KiB) Viewed 1088 times
--
Tommy
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Denne lå et lite stykke fra de andre. Usikker på om dette i det hele tatt er noe millitært, eller om det f.eks kan være en gammel trafostasjon el.
Attachments
hvaerdette.jpg
hvaerdette.jpg (173.5 KiB) Viewed 1086 times
--
Tommy
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Nå som det har vært såpass kald her oppe hos oss en god stund, så vil jeg tro at dette vannet har frosset. Dersom det det bor noen i området som hadde hatt lyst til å være med, så kunne man jo klatret inn og tatt en kikk. Er såpass høyt at jeg ikke har lyst til å dra for meg selv, da jeg nok ikke vil klare å komme meg ut dersom noe skulle skje,
Er spesielt trappen man kan skimte mellom rørene på bildet under jeg kunne hatt lyst til og sett hvor går :-)
Attachments
trapp.jpg
trapp.jpg (38.58 KiB) Viewed 1017 times
--
Tommy
User avatar
TrulsM
Posts: 130
Joined: 30 Aug 2008 20:57
Location: Harstad

Tommyg, det du tror er trafostasjon, ser ut til og være en gammel Kasun.(?)
TM
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Tok noen flere bilder innvendig også, men jeg finner de ikke igjen. Det eneste jeg fant som viser innsiden er dette:
Image
--
Tommy
Gk
Posts: 8
Joined: 13 Apr 2010 0:02

TommyG wrote:Denne lå et lite stykke fra de andre. Usikker på om dette i det hele tatt er noe millitært, eller om det f.eks kan være en gammel trafostasjon el.
Det er et skur hvor det tidligere stod et par aggregater for å generere strøm dersom tilførselen ble brutt.
Jeg har hatt 24t vakter i denne leiren når jeg var inne.

De siste bygningene ble tømt for "inventar" og generator/aggregatene ble tatt ut for noen få år siden.
Var i en av disse kasunene de fant han fyren død (etter overdose?) for noen år siden.
Området har vel de siste årene vært "okkupert" av en lokal gangster, men vet ikke om han holder til der lenger/lever.
Er 4-5 år siden jeg har vært inne der nå.

Fulgte du veien inn fra Ringbanen (motorparken) når du gikk inn der, eller gikk du inn fra hovedveien eller siden mot jernbanen?
Det var MYE betong bunkre der inne, mest brukt for lagring av våpen og ammo.
Området var forøvrig bevoktet med x antall hunder utsatt i bånd på strategiske steder i leiren, som alle var monitorert i vaktbua via mikrofoner.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Gk wrote:
TommyG wrote:Denne lå et lite stykke fra de andre. Usikker på om dette i det hele tatt er noe millitært, eller om det f.eks kan være en gammel trafostasjon el.
Det er et skur hvor det tidligere stod et par aggregater for å generere strøm dersom tilførselen ble brutt.
Jeg har hatt 24t vakter i denne leiren når jeg var inne.

De siste bygningene ble tømt for "inventar" og generator/aggregatene ble tatt ut for noen få år siden.
Var i en av disse kasunene de fant han fyren død (etter overdose?) for noen år siden.
Området har vel de siste årene vært "okkupert" av en lokal gangster, men vet ikke om han holder til der lenger/lever.
Er 4-5 år siden jeg har vært inne der nå.

Fulgte du veien inn fra Ringbanen (motorparken) når du gikk inn der, eller gikk du inn fra hovedveien eller siden mot jernbanen?
Det var MYE betong bunkre der inne, mest brukt for lagring av våpen og ammo.
Området var forøvrig bevoktet med x antall hunder utsatt i bånd på strategiske steder i leiren, som alle var monitorert i vaktbua via mikrofoner.
Har vel gått inn flere veier, er ofte i området der og lufter bikkjene.. Har jo sett at det står avmerket bygninger på kartet, men disse ammunisjonsbunkerne, det som muligens er kjelleren på et hus, og denne siste som du sier er et aggregathus, er det eneste jeg har funnet der oppe iallefall. Hvis du har noen tips til hvor jeg skal kikke etter mer, så si gjerne ifra :-)
Noen lokal gangster har jeg ikke sett snurten av iallefall, så jeg antar at han har funnet seg bedre beitemarker.
--
Tommy
Gk
Posts: 8
Joined: 13 Apr 2010 0:02

Her ser du "hjemstedet" til gangsteren: http://kart.gulesider.no/m/psZy1
Vet ikke om han fortsatt holder til der, er lenge siden jeg har vært der oppe nå.

Her i dette området så er/var det flere ammo bunkere og våpenlagre. Du her i hvertfall fått bilder av noen av de. Lenge siden jeg var stasjonert på Gardermoen, så jeg husker ikke helt hva som ligger/lå hvor. Må vel i så fall opp dit og rusle litt rundt for å se om jeg husker, og kjenner meg igjen. :)
http://kart.gulesider.no/m/psZAM
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Gk wrote:Her ser du "hjemstedet" til gangsteren: http://kart.gulesider.no/m/psZy1
Vet ikke om han fortsatt holder til der, er lenge siden jeg har vært der oppe nå.

Her i dette området så er/var det flere ammo bunkere og våpenlagre. Du her i hvertfall fått bilder av noen av de. Lenge siden jeg var stasjonert på Gardermoen, så jeg husker ikke helt hva som ligger/lå hvor. Må vel i så fall opp dit og rusle litt rundt for å se om jeg husker, og kjenner meg igjen. :)
http://kart.gulesider.no/m/psZAM
Ah, ja. Det området er vel ryddet nå ja. Er ikke noe rester etter bilvrak, hus eller noe som helst på sletten der.
Det ligger vel fort en 8-9 av de ammo-bunkerne på rekke og rad langs den ene veien der, i tillegg til den litt mer mystiske bygningen nærmest sletten der alt rotet sto.
--
Tommy
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Fra lenge etter 2. verdenskrig: Var det ikke flysheltere og spredningsområder for kampfly i området før hovedflyplassen og østre rullebane ble bygget? Jeg syntes jeg husket de var i området ringbanen, men de var kanskje heller der østre rullebane er nå???? Gardermoen var jo på 80-tallet en av COB-basene som var forberedt for å ta imot amerikanske kampfly ved beredskap/krig. Mener å huske det var en skvadron F-111 som var planlagt å operere fra Gardermoen. På 50-tallet var forresten Gardermoen forberedt på å ta imot B-47 mellomdistanse strategiske bombefly på vei tilbake etter å ha sluppet sine atombomber over Sovjetunionen.
Post Reply

Return to “Oslo/Akershus”