Tenkte mer på selve dommen på 1200+ sider. Må jo være noen tegninger eller noe der.
For øvrig tror jeg 1932 henviser til året da 12/266 ble opprettet da lov om grunnbøker ble innført dette året.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hus med bunker til salgs..
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Forøvrig så kan en skjønne at tyskerne hadde interesse av dette området under krigen, da en vel må anta at de var interessert i ledige arealer med gode kaier.
Her ble jo hele området (kaia med 90° vinkel til høyre for der tunnelen ble anlagt) "ryddet" rett før krigen. Den store hermetikkfabrikken som lå der brant ned til grunnen i 1939, så når tyskerne kom så fant de vel egentlig et stort ledig kaiområde. Mulig de bare måtte rydde litt branntomt?
Her ble jo hele området (kaia med 90° vinkel til høyre for der tunnelen ble anlagt) "ryddet" rett før krigen. Den store hermetikkfabrikken som lå der brant ned til grunnen i 1939, så når tyskerne kom så fant de vel egentlig et stort ledig kaiområde. Mulig de bare måtte rydde litt branntomt?
ja..Kanskje noe lignende vedlagte skisse (her må nok noen ut på tur snart...)?
Ante ikke at det har vært en tunell der. Gjør meg litt nysgjerrig, hva skal man med en sånn tunell der sånn uten videre ?
Tenker man litt videre..hva med lager ? Miner el ? En av de såkalte wachtboote med torpedrør m.m hadde jo sin liggeplass der.
Klar over at jeg trekker det langt, men lå vel ikke ett støttepunkt el noe større greier på plassen.
mvh
Paul S.
Hei
På vedlagte widerøefoto kan man se innslaget til tunellen. Lurer på om der er en utgang el ved pipen også. Kan virke som om tunellen er stengt, kan ikke se spor etter den på flyfoto fra 1881.
mvh
Paul S.
På vedlagte widerøefoto kan man se innslaget til tunellen. Lurer på om der er en utgang el ved pipen også. Kan virke som om tunellen er stengt, kan ikke se spor etter den på flyfoto fra 1881.
mvh
Paul S.
- Attachments
-
- foll1.jpg (203.63 KiB) Viewed 1081 times
-
- Foll2.jpg (157.91 KiB) Viewed 1081 times
-
- foll3.jpg (145.56 KiB) Viewed 1081 times
-
- Foll4.jpg (83.51 KiB) Viewed 1081 times
Nice - det gir mer mening når man ser eiendomsgrensene fra den gang ja...Tarjei wrote:For å bidra ytterligere til avsporingen, her er et bilde hentet fra en presentasjon i rettslære som viser de gamle eiendomsgrensene og der tunnelen er tegnet inn.
Ekstra interessant at den har gått under din radarPaul S. wrote:Ante ikke at det har vært en tunell der.Kanskje noe lignende vedlagte skisse (her må nok noen ut på tur snart...)?
Lager for et eller annet er vel mest nærliggende å tenke - neppe dekningsrom gitt fravær av andre installasjoner i området (med mindre det var planlagt - tidspunkt for bygging kan jo være relevant i den forbindelse)?Paul S. wrote:Gjør meg litt nysgjerrig, hva skal man med en sånn tunell der sånn uten videre ?
Tenker man litt videre..hva med lager ? Miner el ? En av de såkalte wachtboote med torpedrør m.m hadde jo sin liggeplass der.
Var det kun råsprengt fjell uten betong/dører kan det vel tyde på at det aldri ble ferdigstilt (er det forresten noen som kjenner gjennomsnittlig fremdrift på tysk tunelldriving - dvs hvor lang tid ville det tatt å bygge noe av denne størrelsen?). Uansett er det jo snakk om en viss investering av ressurser som neppe var helt planløst.
Klarer ikke å se noen sammenheng med hverken torpedo eller miner (spesielt mtp eksistsrende anlegg i området), med mindre det var noe som skulle bygges videre ut på sikt, men det er jo interessant at det lå en Wachboot her (tror ikke jeg kjente til det fra før).
Fra luftfoto ser det ut til at det er dumpet mye stein foran inngangen, så det spørs om man får så mye utbytte ut av en tur ut dit, men jeg skal ha en avstikker i bakhodet ved en evt kommende tur til Herdla.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Ser ut som den betongklossen med trapp stadig er bevart.Paul S. wrote:På vedlagte widerøefoto kan man se innslaget til tunellen. Lurer på om der er en utgang el ved pipen også.
Ja, foto fra 2015 viser etter min mening tydelig en haug med stein foran inngangen (men det skjedde nok lenge før dette).Paul S. wrote:Kan virke som om tunellen er stengt, kan ikke se spor etter den på flyfoto fra 1881.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Det er jo en fin kai der, med kort avstand til f.eks Færøy. Mener også at flere av bildene fra en auksjon med bilder fra Krokåsbatteriet var tatt ned mot Follese. En tanke som dukker opp er jo at det var vel ingen skikkelig kai for større skip på Askøy ? Kleppestø var jo ikke rare greiene under krigen og ikke rigget for å ta i mot noe. Strusshamn ei heller. Kan jo være her de tok inn utstyr m.m ?Lager for et eller annet er vel mest nærliggende å tenke - neppe dekningsrom gitt fravær av andre installasjoner i området (med mindre det var planlagt - tidspunkt for bygging kan jo være relevant i den forbindelse)?
Var det kun råsprengt fjell uten betong/dører kan det vel tyde på at det aldri ble ferdigstilt (er det forresten noen som kjenner gjennomsnittlig fremdrift på tysk tunelldriving - dvs hvor lang tid ville det tatt å bygge noe av denne størrelsen?). Uansett er det jo snakk om en viss investering av ressurser som neppe var helt planløst.
NB-28 lå i stilling i Hjeltefjorden, bla ved Follese. Var bygget om med baugporter og torpedorør. Finner ikke bildene av den nå, kun ett jeg lagret fra ebay men viser litt. En avsporing dette men NB-27 lå i Raunefjorden, hadde posisjon med obs stilling ved Hestholmen, stort sett samme type som NB-28. (utsnitt av eget bilde med krøll..)Klarer ikke å se noen sammenheng med hverken torpedo eller miner (spesielt mtp eksistsrende anlegg i området), med mindre det var noe som skulle bygges videre ut på sikt, men det er jo interessant at det lå en Wachboot her (tror ikke jeg kjente til det fra før).
mvh
Paul S.
- Attachments
-
- NB28.jpg (91.11 KiB) Viewed 1096 times
-
- NB-27.jpg (88.05 KiB) Viewed 1096 times
Høres plausibelt ut.Paul S. wrote:Det er jo en fin kai der, med kort avstand til f.eks Færøy. Mener også at flere av bildene fra en auksjon med bilder fra Krokåsbatteriet var tatt ned mot Follese. En tanke som dukker opp er jo at det var vel ingen skikkelig kai for større skip på Askøy ? Kleppestø var jo ikke rare greiene under krigen og ikke rigget for å ta i mot noe. Strusshamn ei heller. Kan jo være her de tok inn utstyr m.m ?
Ja, kjenner jo disse og bildene, men har ikke reflektert over andre posisjoner enn i området ved de senere faste batteriene og tenkte det kanskje var en av de andre det var snakk om her. Har du kartlagt posisjoner over tid for disse?Paul S. wrote:NB-28 lå i stilling i Hjeltefjorden, bla ved Follese. Var bygget om med baugporter og torpedorør. Finner ikke bildene av den nå, kun ett jeg lagret fra ebay men viser litt. En avsporing dette men NB-27 lå i Raunefjorden, hadde posisjon med obs stilling ved Hestholmen, stort sett samme type som NB-28. (utsnitt av eget bilde med krøll..)
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Hei
Med mye tid til overs i ferien så tok jeg meg en kjapp tur ut til plassen. Traff en av de som bodde i nærheten og fikk bekreftet at dette hadde vært en lagerplass under krigen. Tunellen, kaien og området var for lagring og arbeidet der ble utført av russerfanger som ble fraktet dit hver dag. Det ble sagt at noe av det som lå på kaien hadde lagt der siden krigen. Kan ikke si noe på det, men en del av det som lå der så ut som deler til en skipsmotor og ymse annet. En del var merket med tysk skilt, var en AEG el motor el fra 1939.
Tunellen er åpen som det fremgår av bildene. Ikke lykt med så tok ikke turen langt inn. Det vanlige skrammelet ved inngangen, og som man ser masse murstein. Får ta en ny tur med lykt en av dagene.
mvh
Paul S.
p.s.
Med mye tid til overs i ferien så tok jeg meg en kjapp tur ut til plassen. Traff en av de som bodde i nærheten og fikk bekreftet at dette hadde vært en lagerplass under krigen. Tunellen, kaien og området var for lagring og arbeidet der ble utført av russerfanger som ble fraktet dit hver dag. Det ble sagt at noe av det som lå på kaien hadde lagt der siden krigen. Kan ikke si noe på det, men en del av det som lå der så ut som deler til en skipsmotor og ymse annet. En del var merket med tysk skilt, var en AEG el motor el fra 1939.
Tunellen er åpen som det fremgår av bildene. Ikke lykt med så tok ikke turen langt inn. Det vanlige skrammelet ved inngangen, og som man ser masse murstein. Får ta en ny tur med lykt en av dagene.
mvh
Paul S.
p.s.
Har dessverre ikke fått gjort noe mer ut av detHar du kartlagt posisjoner over tid for disse?
- Attachments
-
- DSCN1679.JPG (359.18 KiB) Viewed 1083 times
-
- DSCN1677.JPG (320.21 KiB) Viewed 1083 times
-
- DSCN1678.JPG (428.18 KiB) Viewed 1083 times
-
- DSCN1680.JPG (227.35 KiB) Viewed 1083 times
Paul S. wrote:Med mye tid til overs i ferien så tok jeg meg en kjapp tur ut til plassen. Traff en av de som bodde i nærheten og fikk bekreftet at dette hadde vært en lagerplass under krigen. Tunellen, kaien og området var for lagring og arbeidet der ble utført av russerfanger som ble fraktet dit hver dag. Det ble sagt at noe av det som lå på kaien hadde lagt der siden krigen. Kan ikke si noe på det, men en del av det som lå der så ut som deler til en skipsmotor og ymse annet. En del var merket med tysk skilt, var en AEG el motor el fra 1939.
Tunellen er åpen som det fremgår av bildene. Ikke lykt med så tok ikke turen langt inn. Det vanlige skrammelet ved inngangen, og som man ser masse murstein. Får ta en ny tur med lykt en av dagene.Har dessverre ikke fått gjort noe mer ut av detHar du kartlagt posisjoner over tid for disse?
Var det en inngang nr to ved betongtrappen ?
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Her får man opptil flere bunkere på kjøpet. Tydeligvis ment å overvåke riksveien men ellers noe spesiell plassering av et tilsynelatende støttepunkt, så langt til fjells.
https://www.finn.no/216431744
Edit: Ser at disse bunkerne og flere andre anlegg i nærheten er omtalt i heftet «Tyske festningsverk i Bykle kommune». Forfatteren har gjort et godt arbeid med å kartlegge anlegg i området, anbefaler å lese denne.
https://issuu.com/austagderfk/docs/17-1 ... verk_bykle
https://www.finn.no/216431744
Edit: Ser at disse bunkerne og flere andre anlegg i nærheten er omtalt i heftet «Tyske festningsverk i Bykle kommune». Forfatteren har gjort et godt arbeid med å kartlegge anlegg i området, anbefaler å lese denne.
https://issuu.com/austagderfk/docs/17-1 ... verk_bykle
- Attachments
-
- 744_1515412636.jpg (302.36 KiB) Viewed 864 times
Last edited by Tarjei on 13 Feb 2024 11:45, edited 2 times in total.
Den velkjente "Bunkerhytta" er nå solgt igjen.
https://www.finn.no/realestate/leisures ... id=3167743
https://www.finn.no/realestate/leisures ... id=3167743
- Attachments
-
- 825_1144072774.jpg (723.81 KiB) Viewed 941 times
-
- 825_846431560.jpg (442.02 KiB) Viewed 941 times
-
- 825_1714850752.jpg (687.54 KiB) Viewed 941 times
-
- 825_255243456.jpg (650.69 KiB) Viewed 941 times
-
- Posts: 187
- Joined: 01 Jul 2011 17:36
- Location: Stjørdal
- Contact:
Muligens ikke på tomta, men i allefall i nærområdet på Stabben på Frøya
https://www.finn.no/realestate/leisures ... =272227957
https://www.eiendomsmegler1.no/boliger/3773436
Børge
https://www.finn.no/realestate/leisures ... =272227957
https://www.eiendomsmegler1.no/boliger/3773436
Børge