Avdelingsmerker i Kystartilleriet

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

meteor
Posts: 96
Joined: 26 Jun 2012 21:35
Location: Askøy

Ja kunne forsåvidt tenke meg at Malangen ikke ble tilgodesett med eget skjold. Interessant tilfelle med Korsnes. Mange takk for svar :bra:
Med vennlig hilsen Meteor
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Visterøy var et rimelig "stort" fort mtp. antall avdelinger/geografisk spredning:
* Kommandoplass på Visterøy
* 75mm batteri på Buarøy
* Målestasjon på Korsnes
* Kontrollerbart minefelt og torpedobatteri på Lerøy

Sistnevnte ble erstattet med nytt minefelt nærmere Visterøy (ny kontrollstasjon i fjellanlegget på Visterøy) og torpedobatteriet på Korsnes.

Kommer ikke i farten på andre fort som kan sammenlignes slik (Meløyvær var også spredd på flere øyer, men der var det enkeltobjekter i 120mm batteriet, og tettere geografisk lokalisering).
Attachments
Visterøy.jpg
Visterøy.jpg (71.51 KiB) Viewed 287 times
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Du er nok inne på noe der. Repøvelser på Visterøy fort var en mare, med flere oppmøtesteder pga den spredte geografiske lokaliseringen. Forresten var det hovedmålestasjonen (HMST) som lå på Korsnes. MST II (panserkuppel var vel på Visterøy/Buarøy).
JEF
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

J E F wrote:Forresten var det hovedmålestasjonen (HMST) som lå på Korsnes. MST II (panserkuppel var vel på Visterøy/Buarøy).
Det stemmer. Kommandoplass hadde en panserkuppel med kikkert av "tråsykkel" typen, mens KARI-anlegget var lokalisert til Korsnes (i samme fjell, men noen meter lenger opp over torpedobatteriet).
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:Narvik Sjøforsvarsdistrikt ("Gull nordlandsbåt i blått")
Kom plutselig på at denne henger på veggen:
Attachments
NSD_foto.jpg
NSD_foto.jpg (156.75 KiB) Viewed 250 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:Kommer ikke i farten på andre fort som kan sammenlignes slik (Meløyvær var også spredd på flere øyer, men der var det enkeltobjekter i 120mm batteriet, og tettere geografisk lokalisering).
Fjøløy er kanskje en kandidat - jeg mener både Brimse og Mastrafjord var underlagt dette fortet?
Skjelanger var også et "komplett" fort med artilleri, torpedobatteri og minefelt før Herdla fikk fortsstatus (igjen litt mer geografisk samlet enn Visterøy).
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Jeg er imponert over at rene mobiliseringsfort uten stadig tjenestegjørende fikk laget avdelingsmerker. Var det noe som ble gjort "ovenfra" eller sto ildsjeler blant mob-oppsatt befal bak?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

lilje wrote:Jeg er imponert over at rene mobiliseringsfort uten stadig tjenestegjørende fikk laget avdelingsmerker. Var det noe som ble gjort "ovenfra" eller sto ildsjeler blant mob-oppsatt befal bak?
Enkelte mob.fort var vel oppsatt med personell en gang i tiden, så noen av merkene har gjerne sin opprinnelse fra 50-60-70 tallet?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Fjøløy er kanskje en kandidat - jeg mener både Brimse og Mastrafjord var underlagt dette fortet?
Etter hva jeg har sett av materiale på Riksarkivet tror jeg Brimse lå under Tau fort og Mastrafjorden under Fjøløy Fort.
Bare en antakelse foreløpig...


Mvh
Erik E
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Erik E wrote:
Fjøløy er kanskje en kandidat - jeg mener både Brimse og Mastrafjord var underlagt dette fortet?
Etter hva jeg har sett av materiale på Riksarkivet tror jeg Brimse lå under Tau fort og Mastrafjorden under Fjøløy Fort.
Bare en antakelse foreløpig...


Mvh
Erik E
Tau var ikke fort.

Hundvåg fort med Tau batteri og Brimse minestasjon
Fjøløy fort med Mastrafjord minestasjon
JEF
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Takker - litt utstrekning på Hundvåg også mao.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Tau var ikke fort
Takk for oppklaring, virker som det rotes mye med disse begrepene, eller så har stedene skiftet "status" etterhvert... Har både Fjøløy batteri, Fjøløy fort, Tau batteri, Tau fort, Hundvåg batteri og Hundvåg fort blant notater og dokumenter her... :-/

Mvh
Erik E
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:Tjeldøy fort ("Gull hvelvet liten nordlandsbåt i blått")
Attachments
Tjeldøy_Krest.jpg
Tjeldøy_Krest.jpg (143.63 KiB) Viewed 159 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:Andre krester fra avdelinger tilknyttet/relevante ift. KA:
Distrikter, orlogsstasjoner og diverse andre institusjoner
Østlandet Sjøforsvarsdistrikt ("Kvadrert skjold: 1. og 4. felt - blått anker i sølv, 2. og 3. felt - sølv tårn i blått")
Sørlandet Sjøforsvarsdistrikt ("Kvadrert skjold: 1. og 4. felt - blått anker i sølv, 2. og 3. felt - sølv tårn i blått")
Vestlandet Sjøforsvarsdistrikt ("Kvadrert skjold: 1. og 4. felt - blått anker i sølv, 2. og 3. felt - sølv tårn i blått")
Trøndelag Sjøforsvarsdistrikt ("Kvadrert skjold: 1. og 4. felt - blått anker i sølv, 2. og 3. felt - sølv tårn i blått")
Rogaland Sjøforsvarsdistrikt ("Gull fyrtårn og gull lyskjegler i blått")
Hålogaland Sjøforsvarsdistrikt ("Sølv jekt og bølger i blått")
Tromsø Sjøforsvarsdistrikt ("Kvadrert skjold: 1. og 4. felt - rød øks i gull, 2. felt - sølv anker i blått, 3. felt - gull tordenkile i rødt")
Sjøforsvarets forsyningskommando ("Tre gull anker i rødt")
Ramsund orlogsstasjon ("Tre sølv anker i blått")
Attachments
ØSD.jpg
ØSD.jpg (129.44 KiB) Viewed 125 times
SSD.jpg
SSD.jpg (128.45 KiB) Viewed 125 times
VSD.jpg
VSD.jpg (129.03 KiB) Viewed 125 times
TSD.jpg
TSD.jpg (127.74 KiB) Viewed 125 times
RSD.jpg
RSD.jpg (124.59 KiB) Viewed 125 times
HSD.jpg
HSD.jpg (126.01 KiB) Viewed 125 times
TRSD.jpg
TRSD.jpg (129.99 KiB) Viewed 125 times
SFK.jpg
SFK.jpg (143.67 KiB) Viewed 125 times
ROS.jpg
ROS.jpg (140.54 KiB) Viewed 125 times
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Her er det høyst uoffisielle merket til Rødbergodden fort (RØF) frem til ca 1980.
Crest RØF.jpg
Crest RØF.jpg (281.57 KiB) Viewed 121 times
JEF