Avdelingsmerker i Kystartilleriet

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Noen manglende våpen (scan fra Makillas bok) - standardformat:
Attachments
Brettingen.jpg
Brettingen.jpg (588.62 KiB) Viewed 40 times
Gibostad.jpg
Gibostad.jpg (575.21 KiB) Viewed 40 times
Grøtavær.jpg
Grøtavær.jpg (709.42 KiB) Viewed 40 times
Skorliodden.jpg
Skorliodden.jpg (531.42 KiB) Viewed 40 times
Skrolsvik.jpg
Skrolsvik.jpg (769.46 KiB) Viewed 40 times
Last edited by Natter on 12 Sep 2020 21:41, edited 4 times in total.
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Her følger "Gull tårn i grønt" :


Hand
Attachments
002.JPG
002.JPG (79.18 KiB) Viewed 480 times
NfAvdSj
Posts: 3
Joined: 09 Mar 2011 22:32

Natter wrote:Kresten til Hysnes øvingsavdeling er jeg usikker på bakgrunnen til, men vil tro at båten er typisk for regionen?

Tidligere Hysnes fort hadde en annen krest ("Sølv tårn i rødt").
Ja, båten på HØA cresten er en Åfjord-båt.
NfAvdSj
Posts: 3
Joined: 09 Mar 2011 22:32

Natter wrote:Kresten til Kråkvåg fort: "To sølv bjelker i blått" (?)

Kjenner ikke bakgrunnen for utformingen av denne.
Såvidt jeg husker er bjelkene i cresten til Kråkvåg hentet fra adelsvåpenet til Bjelke-familien, som igjen er knyttet til Austrått-borgen.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:Skoleavdelinger
  • Skyteskolen for Kystartilleriet ("Tre gull tordenkiler i blått")
    Sjøforsvarets maskin- og elektroskole ("Gull knippe med lynstråler over gull propell i blått")
Attachments
SSKA.jpg
SSKA.jpg (77.72 KiB) Viewed 223 times
SMES.jpg
SMES.jpg (68.69 KiB) Viewed 223 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:Distrikter, orlogsstasjoner og diverse andre institusjoner
  • Sjøforsvarsdistrikt Nord ("Gull anker under gull murkrone i blått. Murkronen er fyllt med gull")
    Sjøforsvarsdistrikt Syd ("Gull anker under gull murkrone i rødt. Murkronen er fyllt med gull")
    Sjøforsvarsdistrikt Vest ("Gull anker under gull murkrone i grønt. Murkronen er fyllt med gull")
Attachments
SDN.jpg
SDN.jpg (71.18 KiB) Viewed 223 times
SDS.jpg
SDS.jpg (68.91 KiB) Viewed 223 times
SDV.jpg
SDV.jpg (69.54 KiB) Viewed 223 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

OPPDATERT 2012-11-04

Har funnet mer info om utformingen av en del avdelingsmerker, og benytter anledningen til å oppdatere et par av de tidligere postene i denne tråden, herunder splitte posten øverst på siden.

Her er en noenlunde komplett beskrivelse av avdelingsmerkene:

Antall fort i krigsoppsetningen, har variert med årene. På 80-tallet var vel antallet ca 35. Jeg vil tro at de fleste av disse fortene har hatt egne avdelingsmerker, men rent konkret kjenner jeg bare til følgende (* indikerer at bilde/ tegning er postet tidligere i tråden):
  • * Bolærne fort/øvingsfort ("Rødt tårn i gull")
    * Breiviknes fort ("Gull pil og bue mot gull vikingskip i rødt")
    Brettingen fort ("Rødt tårn i sølv")
    Gibostad fort ("Gull tårn i grønt")
    * Grøtavær fort ("Sølv tårn i blått")
    * Grøtsund fort ("Gull tårn i svart")
    * Herdla fort ("Grønn skipsstevn og vikingsverd i gull").
    * Hysnes fort ("Sølv tårn i rødt")
    * Hysnes øvingsavdeling ("Svart jekt i sølv")
    * Korshamn fort ("Gull stilisert Ofotfjord med hammer i grønt")
    * Krossodden fort ("Sølv 7-takket stjerne i blått")
    * Kråkvåg fort ("To sølv bjelker i blått")
    * Meløyvær fort ("Blå griffen og spyd i sølv")
    * Nes fort ("Gull tårn i blått")
    * Odderøya fort ("Oppreist sølv oter i blått")
    * Randøya fort ("Blått tårn i gull")
    * Rauøy fort ("Sølv tårn i svart")
    * Rødbergodden fort/øvingsfort (Svart tårn i gull")
    * Sandsøy fort ("Sølv griffen og spyd i blått")
    * Skjeljanger fort ("Tre gull bølger i rødt")
    Skorliodden fort ("Grønt tårn i gull")
    Skrolsvik fort ("Blått tårn i sølv").
    * Tjeldøy fort ("Gull hvelvet liten nordlandsbåt i blått")
    Trondenes fort (?)
    * Trondenes øvingsavdeling ("Gull griffen og spyd i svart")
    * Visterøy fort ("To gull bølger i rødt")
    * Årøybukt fort ("Sølv tårn i grønt")
Andre krester fra avdelinger tilknyttet/relevante ift. KA:

Festninger
  • * Vardøhus festning ("Gull nordlys over gull tårn i rødt")
    * Oscarsborg festning ("Gull ekekrans under gull tårn i rødt")
Skoleavdelinger
  • * Skyteskolen for Kystartilleriet ("Tre gull tordenkiler i blått")
    * KNM Tordenskjold ("Viseadmiral Peter Wessel Tordenskjolds adelsvåpen")
    * Sjøforsvarets maskin- og elektroskole ("Gull knippe med lynstråler over gull propell i blått")
    Sjøforsvarets stabsskole ("Gull brennende fakkel i blått")
    KNM Harald Haarfagre ("Sølv vikingskip i blått")
    * Befalsskolen for Marinen ("Sølv anker i rødt")
    * Befalsskolen for Kystartilleriet ("Gull tordenkile under gull murkrone i rødt. Murkronen er fyllt med blått")
    * Sjøkrigsskolen ("Gull anker i blått")
Distrikter, orlogsstasjoner og diverse andre institusjoner
  • * Østlandet Sjøforsvarsdistrikt ("Kvadrert skjold: 1. og 4. felt - blått anker i sølv, 2. og 3. felt - sølv tårn i blått")
    * Sørlandet Sjøforsvarsdistrikt ("Kvadrert skjold: 1. og 4. felt - blått anker i sølv, 2. og 3. felt - sølv tårn i blått")
    * Vestlandet Sjøforsvarsdistrikt ("Kvadrert skjold: 1. og 4. felt - blått anker i sølv, 2. og 3. felt - sølv tårn i blått")
    * Trøndelag Sjøforsvarsdistrikt ("Kvadrert skjold: 1. og 4. felt - blått anker i sølv, 2. og 3. felt - sølv tårn i blått")
    * Rogaland Sjøforsvarsdistrikt ("Gull fyrtårn og gull lyskjegler i blått")
    Narvik Sjøforsvarsdistrikt ("Gull nordlandsbåt i blått")
    Harstad Sjøforsvarsdistrikt ("Harstad byvåpen")
    * Tromsø Sjøforsvarsdistrikt ("Kvadrert skjold: 1. og 4. felt - rød øks i gull, 2. felt - sølv anker i blått, 3. felt - gull tordenkile i rødt")
    * Hålogaland Sjøforsvarsdistrikt ("Sølv jekt og bølger i blått")
    * Sjøforsvarsdistrikt Nord ("Gull anker under gull murkrone i blått. Murkronen er fyllt med gull")
    * Sjøforsvarsdistrikt Syd ("Gull anker under gull murkrone i rødt. Murkronen er fyllt med gull")
    * Sjøforsvarsdistrikt Vest ("Gull anker under gull murkrone i grønt. Murkronen er fyllt med gull")
    * Sjøforsvarets forsyningskommando ("Tre gull anker i rødt")
    Olavsvern orlogsstasjon ("Kvadrert skjold: 1. og 4. felt - blått anker i sølv, 2. og 3. felt - sølv tårn i blått")
    * Ramsund orlogsstasjon ("Tre sølv anker i blått")
    Hysnes orlogsstasjon ("Kvadrert skjold: 1. og 4. felt - blått anker i sølv, 2. og 3. felt - sølv tårn i blått")
    Haakonsvern orlogsstasjon ("Tre sølv anker i blått") - Er endret 2-3 ganger ila. de siste 10 år.
    Ulsnes orlogsstasjon ("Kvadrert skjold: 1. og 4. felt - blått anker i sølv, 2. og 3. felt - sølv tårn i blått")
    Marvika orlogsstasjon ("Kvadrert skjold: 1. og 4. felt - blått anker i sølv, 2. og 3. felt - sølv tårn i blått")
    Karljohansvern orlogsstasjon ("Kvadrert skjold: 1. og 4. felt - blått anker i sølv, 2. og 3. felt - sølv tårn i blått")
Last edited by Natter on 08 May 2021 17:21, edited 3 times in total.
meteor
Posts: 96
Joined: 26 Jun 2012 21:35
Location: Askøy

Antall fort i krigsoppsetningen, har variert med årene. På 80-tallet var vel antallet ca 35. Jeg vil tro at de fleste av disse fortene har hatt egne avdelingsmerker, men rent konkret kjenner jeg bare til følgende
Har du noen kjennskaper til om det ble utarbeidet avdelingsmerker til Malangen og Korsnes? Kan personlig aldri huske å ha sett disse.
Med vennlig hilsen Meteor
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

meteor wrote:Har du noen kjennskaper til om det ble utarbeidet avdelingsmerker til Malangen og Korsnes? Kan personlig aldri huske å ha sett disse.
Er litt usikker på om Korsnes (torpedobatteriet) fikk fortsstatus, eller fortsatt var tenkt underlagt Visterøy fort (i så fall ble det i alle fall ikke utarbeidet noe). Malangen tviler jeg også på - prosjektet ble jo knapt avsluttet før fortet ble lagt i møllposen.

Uansett: Jeg skal sjekke med dem som vet, og om det var tenkt noe på evt. motiver.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Av fortene rundt Stavanger har jeg aldri sett hverken avdelingsmerker eller luebånd...
Ulsnes, Fjøløy, Tau? Noen som evt. vet hvorfor?

Mvh
Erik E
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik E wrote:Av fortene rundt Stavanger har jeg aldri sett hverken avdelingsmerker eller luebånd...
Ulsnes, Fjøløy, Tau? Noen som evt. vet hvorfor?
Ulsnes = Rogaland Sjøforsvarsdistrikt (RSD). Ulsnes Orlogsstasjon (UOS) ble først opprettet da RSD ble nedlagt om jeg ikke tar feil (rundt 2000). RSD hadde eget våpenskjold, men jeg er usikker på UOS.
Fjøløy og Tau er ikke de eneste fortene som mangler på listen, uten at jeg vet sikkert hvorfor. Noen faktorer som kanskje spilte inn:
* Status (fort vs. batteri, beredskapsfort/oppsatt avdeling vs. mobiliseringsfort)
* Lokalt engasjement (tror en del av de mer individuelt utformede merkene hadde sin opprinnelse på lavt nivå, for så å bli godkjent sentralt. Mulig ingen engasjerte seg for de nevnte?)

Det eksisterte et eget reglement (en SAP eller BFS - husker ikke nå) som beskrev både krestene og luebånd (utforming og hvilke fort som skulle ha dette). Den er for lengst utdatert og man må nok til MMU for å finne et eksemplar.
For luebåndene er jeg rimelig sikker på at det kun var oppsatte avdelinger og selvstendige fort som var tilgodesett, mens man ellers brukte teksten "Kystartilleriet" (tilsvarende i Marinen, hvor f.eks. MTB'er, UVB'er og minefartøyer hadde standard tekst med fartøystype).

Forsvaret har de senere år satt heraldikken mer i system, og jeg mener heraldikkansvarlig (en pensjonert general) har bruker på FISBasis (skal sjekke og sende ham og/eller FAKT + FMS noen spørsmål i neste uke...).
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Med "Ulsnes" tenkte jeg egentlig på batteriet, men det het kanskje Hundvåg batteri...

Mvh
Erik E
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik E wrote:Med "Ulsnes" tenkte jeg egentlig på batteriet, men det het kanskje Hundvåg batteri...
Tja, jeg lurer på om det ikke var et selvstendig fort (mulig det står noe i "Klar til Strid")?
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Våpenmerker ble laget lokalt i mange sammenhenger. Blant annet var det en hjemmelaget crest for Vigdel fort på 50-tallet. På Rødbergodden hadde vi på 70-tallet en crest som hadde et vikingehode som motiv (Ottar fra Lenvik). Det var selvfølgelig ikke approbert. Har et krus med merket fra den tid. BFS med standardiserte merker kom på 80-tallet, kun fargene varierte, ref det som er skrevet tidligere i tråden. Så lenge man brukte kongekronen måtte merkene forelegge HM Kongen for godkjennelse, og de heraldiske prinsippene måtte følges.
Noen ildsjeler (Lødingen/Harstad området) tok tak i dette og fikk fremmet diverse alternative forslag for de bemannede batterier. En av ildsjelene, og kunstnerne bak flere av disse var min gamle kollega Øystein Skaugvolldal, som dessverre senere omkom i en trafikkulykke i Moskva. Han tegnet også crester for flere kommuner i området.
Etter hvert ble det laget alternative crester for flere av de oppsatte fortene, mens mobanleggene stort sett hadde sine crester slik de opprinnelig ble beskrevet i BFSen. For flere anlegg ble det aldri fabrikert noen eksemplarer.
JEF
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Takk for utfyllende informasjon :)
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”