HKB 34./979 Flostaöen

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

hvilken dør er det du tenker på og tunellen? hvor er du da i terenget?


Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
belkin
Posts: 9
Joined: 11 Jul 2009 19:27
Location: arendal

Den døren dere har snakket om.

Hulen vi fant ligger ved den vaktposten nede ved vannet.
Når du har kommet deg til vaktposten ser du inn i fjellveggen og der skal du se en ganske godt gjemt hule/grotte som er full av piggnetting.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

werner wernersen wrote:Hei

denne døre ligger "inne" i fortet hvis du beveger deg rett over haugen mot vannet så ligger der en fordypning, her er det mulig å gå inn i en hule som tilslutt munner ut i en trapp og til den berømte døra.

Image
Håper bildet forklarer litt
Werner
Håper du kan tyde litt ut av denne?

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
belkin
Posts: 9
Joined: 11 Jul 2009 19:27
Location: arendal

det kartet sier meg ikke så mye for det stemmer ikke helt foreksempel har speiderene to hytter og grill plassen ser ut som en av ruinene. det var det kartet jeg brukte denne gangen og fant ikke denne døren , men det kan vere at jeg ikke har sett nøye nok. men takk likevell.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

skal prøve å klargjøre litt, når du kommer opp på toppen så har speiderene 2 hytter på høyre side en i svingen som er byggd tak rett på grunnmuren, den andre har du veranda og grillplass på, det er vel nå bygd tre dekke rundt grillen, under der er det en liten trapp- rom under der på høyresiden.

når det gjelder døra/tunellen så må du gå videre opp på fjellet ved å følge veien videre ( ca 50-60meter) da er du på toppen, der streken på bildet begynner, du ser også en igjenfyllt skyttergrav/utkikkspunkt der.
går du ned på fremsiden og mot venstre inn i krattet/trærene så vil du finne inngangen som gå tvers igjenom fjellet og opp, til de andre støpte rommene, på den siden vil du også finne en gjerndør som er delevis åpen (ca 25 cm), fylt med betong for å umuligjør åpning.

Werner
Attachments
her er toppen, du går ned der jeg står å tar bilde
her er toppen, du går ned der jeg står å tar bilde
flostad1.jpg (129.58 KiB) Viewed 348 times
her er døren
her er døren
flostad2.jpg (77.7 KiB) Viewed 348 times
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
petter
Posts: 108
Joined: 26 Mar 2008 11:20

Straks er det ferie igjen, og da blir det mine årlige turer på Flosaöen, Risør og Hisøy. Tror jeg smeller til med Kr. sand i år også.

Denne gang skal jeg loke litt nede ved vannet på Flosta, og litt rundt anlegget med en detektor. Noe sted må jo alt etter tyskerne blitt dumpet, selv om ryktene sier at de ble dumpet i skipsleia nedenfor anlegget.
belkin
Posts: 9
Joined: 11 Jul 2009 19:27
Location: arendal

ok takk det kan være at jeg har vert der før men ikke sikkert.
skal prøve og finne den neste gang jeg er der!
Onesimus
Posts: 10
Joined: 03 Feb 2010 4:18
Location: Norge,Risør

Kunne vi prøvd å aktivere denne tråden litt igjen.. jeg har nå to ganger på kort tid vært på kalvøysund i bunkerene.

I mørket da selvfølgelig,men "lokalene" som denne beryktede døren skal føre til,skal visst ha en annen inngang etter hva to av kameratene mine sier... den er totalt umulig å finne.. Noen som vet??

Å er det noen her som kjenner til Urheia festning i Risør.

Jeg er fra Risør,å har vært der et dusin ganger.. oxo innenfor det avsperrede område med radaren,men tar gjerne imot vitenhet om andre spennende ting i Urheia fra "tyskertiden"
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

hyggelig å se at det er noen fra Risør på forumet, velkommen hit.

Hvis du ser på bildet tidligere i tråden så skal du finne inngangen til den andre siden av døren, anbefaler sterkt at du tar med lykt.

Det er en egen urheia festning tråd også på agder tråden, men har du noen spørsmål så ikke vær redd for å spørre.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Onesimus
Posts: 10
Joined: 03 Feb 2010 4:18
Location: Norge,Risør

Tusen takk :)

Har lenge ønsket å finne et forum å diskutere å snakke med folk om den største interessen min :)

Det gjør det ja.. da skal jeg jammen besøke den. Urheia festning er jo ikke mye stor,men ivrer veldig etter å utforske mere bak det inngjerede området :)

Ja,har en oppladbar 3000 meters lykt jeg tok med sist gang jeg var der,men vanskelig å finne denne døren.. fant masse annet spennende der på kalvesund da :) Rengen ikke med jeg har fått med meg halvparten da dette er en av de heller større festningene.
fredrik@guffen.no
Posts: 1
Joined: 06 Nov 2009 10:32

Var en liten tur på festningen i dag, der jeg ble møtt av en fjellhall som var avstengt med lås, ikke ikke murt igjen med sement som flere andre. Her var det strøm og ganske nytt ventilasjons anlegg. Samt to DV rør som var tredd ned og støpt inn i en gang ned i bunkeren.

Mitt spørsmål er om noen vet hva dette fjellanlegget blir brukt til pr. i dag og har blitt brukt til..?
Attachments
Lufting i fra toppen. Like ved komandosentralen.
Lufting i fra toppen. Like ved komandosentralen.
Img_1396_liten.jpg (110.13 KiB) Viewed 525 times
Inngang som var låst
Inngang som var låst
Img_1344_liten.jpg (115.66 KiB) Viewed 525 times
Guffen
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

det er den lokale pistolklubben som har skytebane der, de har brukt plassen de siste 20 år i hvertfall, og er en av tunellene som ble brukt av tyskerene.
Har ikke i hode nøyaktig bruksområde under krigen, men det har vært en tunell og ikke bare en hule.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det må ha vært fint og tjenestegjøre på dette fine fortet om sommeren, det er nemlig bare da jeg er der :)
Attachments
Fin utsikt mot havet
Fin utsikt mot havet
DSC02405.JPG (271.73 KiB) Viewed 463 times
Mvh
Yngvar
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Regner med at det er flere her som reagerer på hvor utrolig bra stand dette anlegget er i, med tanke på tidens tann osv. Er dette området fortsatt i Forsvarets eie? Kansje Staten forøvrig eller kommunen har tatt over?

Her er det jo bare å organisere dugnad og sette hele sulamitten i stand igjen :D Rydde bort skrot og rot, reparere litt støp og mur her og der, få på litt maling, rydde vekk litt skog og kratt, så har en et ypperlig anlegg å besøke som tydeligvis ligger fantastisk flott til med super utsikt... Brakkemuren som står der er tilsynelatende i så bra stand at det bare er å bygge en ny kopi av orginalen og finne passende bruk til den.

Var anlegget i drift av forsvaret etter krigen? Når ble det i tilfelle tatt ut av tjeneste?
Dette er jo nok et sted som en skulle fått besøkt (blandt mange)... :)
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

anlegget ble nedlagt på tidlig 50 tallet, og ble etter avtale med daværende Moland kommune overtatt av disse vederlagsfritt.

pr i dag så er det Arendal kommune som i utgangspunktet har råderett over anlegget etter kommunesammenslåing i 1992.

det ble sent 1999-2000 "bestemt at fortet skulle ryddes og settes i stand i en eller annen form, og det ble 2007-08 foretatt en del rydding av trær, og det er det eneste som er gjort der de siste årene, ellers så har speidergruppa i flostad det eneste opprinnelige trehuset som er i gjen og de rydder litt på området når det er nødvendig, ellers så er det pistol klubben som har den ene fjell hula som jeg skrev tidligere.

Arendal kommune kommer ikke til å gjøre noe mer der nede i de neste årene, hvis det ikke kommer noen nye krav om sikring.

Kan vel si at anlegget er rimelig i god stand noe av dette på grunn av at det stort sett blir besøkt av de lokale og er et yndet område å gå tur i og grille på.

Ellers å er det neste anlegget i nærheten Urheia i Risør som er i god stand med en del unike elementer og Sandvigen på Hisøy, der det skal gjøres en større jobb med restaurering de neste årene.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Post Reply

Return to “AGDER”