Kystbatteriet på Tueneset

Større konsentrasjoner av kystfort rundt Ålesund, Molde og Kristiansund.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Hei! Selv så bor jeg i Skarbøvika, som er litt over et steinkast unna det store kystbatteriet på Tueneset. Desverre er de fleste bunkersene her ute gjenmurt, men tenkte jeg likevel skulle dele noen bilder med dere.

Det jeg har reagert litt på er at krigsminnetavlene som viste oversikt over hvor de fleste bunkerne, brakkene, kanon -og skytestillingene ligger/lå, er fjernet. Er ikke alle som har boka til Flatmark, 'Sunnmøre I Festing Norwegen', så veldig synd at disse tavlene med oversikt er borte.

Uansett da, tenkte jeg skulle dele noen bilder jeg har tatt der ute, for ett par uker siden. Jeg er bare 23 år, men synes dette med bunkere, forsvarsanlegg fra krigen, skytestillinger osv. er veldig spennende. Har siden jeg var guttunge utforsket bunkere osv. og synes fremdeles det er veldig morro. En fornuftig hobby synes jeg, hehe. Kompiser osv. skjønner ikke at jeg gidder, men dette er jo ikke noe for alle.

Tenkte det at jeg etter vert skal legge ut flere bilder. Dette er jo kun en liten del av alt som fremdeles ligger der ute. Tenkte også jeg skal ta noen bilder av forsvarsstillingene på Stavneset, hvor det også lå et batteri under krigen. Ligger kun en 15-20 min. gåtur herfra det, så skal sikkert legge ut npen bilder derfra når jeg får tid.

Lurer også på om noen har bilder fra Tueneset under kriger, eller like etter krigen, før det meste ble gjenmurt osv. Interessert i bilder av bunkere og kanonstillinger. Boken til Jan Olan Flatmark er fin, og viser flere interessante bilder, men om noen har flere bilder som de kunne tenke seg å vise, så hadde det vert kjempeflott.

Anyway, her er bildene...

-------------------------------------------------------------------------------------

Her ser vi en skytestilling m. dekningsrom for 2 mann (Ringstand), til flammekaster, ved innkjøringen til batteriområdet, like ved stranda. Desverre er den gjenmurt.
Image

Her er en skytestilling av samme type (Ringstand m. dekningsrom), ligger rett over veien fra den du ser på bilder over (du kan skimte den første på haugen på andre siden av veien). Dette var stilling for flammekaster. Som du ser så er er denne også gjenmurt, og naturen er i ferd med å slette sporene av den... PDT_Armataz_01_10
Image

Her ser vi 2 bilder av en bunker som inneholdt 2-3 dieselmotorer og el agregat. Den er som dere ser ogsådesverre gjenmurt som det meste på Tueneset. Denne bunkeren hadde også 2 mindre skytestillinger for MG eller maskinpistol på taket, hvorav ene hadde direkte inngang til bunkeren.
Image
Image

Her ser vi stedet hvor den store forsamlingsbrakka ved kystbatteriet på Tueneset, lå. Du kan kanskje så vidt skimte restene etter trappene.
Image

Her ser vi en "garasje"/bunker for feltkanon. Så og si intakt!
Image

Her ser vi en av de mange 20mm/2cm Flak luftvernstillingene ved batteriet. Denne her er desverre helt rasert og delvis overgrodd. Denne ligger like ved ildledningssentralen og stilling for avstandsmåler osv.
Image

Her ser vi en av de få bunkerene som faktisk er åpen. Denne inneholder ett rom, og det går en 10-15m lang gang inn til ammunisjonsbunkeren til en av de 4 store 88mm kanonene ved batteriet, som er helt gjenfylt med jord osv.
Image

Her er en av de tre store 15cm Armstrong kanonstillingene. Den inneholdt 2 rom for dekning/ammunisjon i bakre del, men de er rasert.
Image

Her ser vi en ventilasjonssjakt? som er en del av den store ammunisjonsbunkeren som ligger under 15cm stillingen.
Image

Her ser vi 1 av de tilsammen 7 bunkerne av typen Wohnbunker Falkenhorst, som ble bygget på Tueneset. Dette var en boligbunker av forholdsvis enkel konstruksjon. Det er eneste plassen på Sunnmøre at bunkere av denne typen er registrert. Av de 7 som ble bygget, er det kun 2stk igjen som er intakt. De andre er sprengt bort, rasert osv. Inngangen til denne er desverre gjenmurt, men den er tilgjengelig gjennom vinduene. Den andre er helt gjenmurt. Denne ble gravd frem på slutten av 90 tallet, etter å vert overfylt med jord siden like etter krigens slutt.
Image

Her ser vi litt hvordan den ser ut innvendig. Jeg klatret ikke inn i bunkeren siden jeg gikk alene, og man helst bør være 2stk siden det er både vann, glatt osv inne i den. Den inneholdt feltsenger osv.
Image

Her er den andre av de 2 intakte Wohnbunkerne på Tueneset. Denne her er helt gjenmurt desverre.
Image

Det kommer mer...
Post Reply

Return to “MØRE OG ROMSDAL”