Bogenbucht (Marine-FlakAbteilung 710)

Allerede 9. april 1940 var de første tyske luftvernbatteriene på plass i Norge. utover i krigen vokste antallet dramatisk, men med størst fokus rundt de største flyplassanleggene.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

RasmusTerne

Hei.
I Bogen, en arm av Ofotfjorden vest for Narvik, etablerte tyskerne en verksteds og vedlikeholdsbase for Kriegsmarinen, med tørrdokk,kaianlegg og verksteder. Til å beskytte denne basen hadde MarineFlakAbteilung 710 4 batterier i området, hver med 4 stk Flak 88/36.(Tysk oversikt 1945) Norsk oversikt opererer med et 5 batteri på Liland med samme bestykning. I tillegg kom "Nebeltregengruppen" for røyklegging av området.
Hva kan man forvente å finne av rester av disse batteriene i dag?
Det burde vel også være en Ko-bunker, lyskasterstillinger etc.
Området er ikke så veldig utbygget etter krigen, kanskje bortsett fra Bergviknesset, hvor en av stillingene skulle ha stått (3/710).
Hvordan ser det f.eks ut i Åsenfjorden, Lofjorden eller Fettenfjorden?(venner i Trøndelag, våkne :D )
Hvor permanente var egentlig disse stillingene? Er det bryet verd å "utruste en ekspedisjon" til området?
Til slutt; finnes det kartbaser på nettet hvor man kan legge inn posisjoner i grader og minutter, f.eks 69, 36, 30 N-18, 57, 48 Ø?
Hilsen Sigfred R.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

RasmusTerne wrote: Til slutt; finnes det kartbaser på nettet hvor man kan legge inn posisjoner i grader og minutter, f.eks 69, 36, 30 N-18, 57, 48 Ø?
Hilsen Sigfred R.
Har litt problemer med å finne en formel for å konvertere mellom posisjoner i grader og minutter og WGS84 som er formatet som brukes for å plotte inn punkter i google maps. Dersom du har noen tips så tar jeg gjerne imot det :-)
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

RasmusTerne wrote:Til slutt; finnes det kartbaser på nettet hvor man kan legge inn posisjoner i grader og minutter, f.eks 69, 36, 30 N-18, 57, 48 Ø?
Norgesglasset (velg "Transformasjon"):
http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html
Image

Norge I Bilder (må konvertere til UTM først - f.eks. vha. Norgeglasset):
http://www.norgeibilder.no/

Kystverket (ikke bare sjøkart! De har et av de mest omfattende karttjenestene på nettet... Velg "Avansert kart" for å kunne legge inn posisjoner):
http://kart.kystverket.no/

I tillegg har du Google's tjenester (som muligens krever desimalgrader).

Omregning fra geografisk til hhv. desimal- og minuttgrader er en enkel affære (kan gjøres kjapt for et stort antall posisjoner i f.eks. Excel):

Fra geogr. til desimal: dd mm ss = dd + (mm/60) + (ss/3600)
Fra geogr. til minutt: dd mm ss = dd mm + (ss/60)
Fra minutt til desimal: dd mm = dd + (mm/60)

Det finnes en rekke tjenester som kan konvertere mellom de forskjellige formatene, men jeg tviler på at du kommer borti noe som ikke Norgesglasset fikser (i alle fall så lenge vi snakker om Norge)!
Last edited by Natter on 18 Oct 2008 12:04, edited 1 time in total.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Natter wrote:
RasmusTerne wrote: Fra geogr. til desimal: dd mm ss = dd + (mm/60) + (ss/3600)
Fra geogr. til minutt: dd mm ss = dd mm + (ss/60)
Fra minutt til desimal: dd mm = dd + (mm/60)
Denne formelen fant jeg forsåvidt frem til, men jeg ser nå at jeg lot meg lure av Gule Sider, som markerte en helt annen plass, en eller annen plass i Hedemark, da jeg matet den de følgende koordinatene:
69 + 36/60 + 30 / 3600 = 69.608333
18 + 57/60 + 48 / 3600 = 18.963333

Stemmer det da at det tilsvarer følgende posisjon:
http://kystfort.gildseth.com/index.php? ... ocation=51 ?

I såfall, så er det jo trivielt å regne frem og tilbake mellom de 2 formatene.
--
Tommy
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Finnes noen stillinger og brakker/garasjer igjen på Liland. Forsvaret har vert aktiv i orådet helt til ganske nylig.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyG wrote:Denne formelen fant jeg forsåvidt frem til, men jeg ser nå at jeg lot meg lure av Gule Sider, som markerte en helt annen plass, en eller annen plass i Hedemark, da jeg matet den de følgende koordinatene
Hvordan prøvde du å få Gule sider til å vise posisjon basert på koordinater ("triksing" med adresselinjen?)
TommyG wrote:Stemmer det da at det tilsvarer følgende posisjon:
http://kystfort.gildseth.com/index.php? ... ocation=51 ?
Det stemmer! Jeg anbefaler "Transformasjon" i Norgesglasset hvis du vil sjekke posisjoner ol. Der får du opp posisjon umiddelbart i kartet, og kan enkelt konvertere til f.eks. UTM hvis du vil sjekke stedet på Norge I Bilder også...
Ved å klikke i kartet får du automatisk posisjonen i UTM-koordinater (varierende sone, alt etter hvor i landet du er).
TommyG wrote:I såfall, så er det jo trivielt å regne frem og tilbake mellom de 2 formatene.
Ja, som sagt... ;-)
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Natter wrote:
TommyG wrote:Denne formelen fant jeg forsåvidt frem til, men jeg ser nå at jeg lot meg lure av Gule Sider, som markerte en helt annen plass, en eller annen plass i Hedemark, da jeg matet den de følgende koordinatene
Hvordan prøvde du å få Gule sider til å vise posisjon basert på koordinater ("triksing" med adresselinjen?)
Det stemmer. Det fungerte da tydeligvis dårlig :-)
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyG wrote:Det stemmer. Det fungerte da tydeligvis dårlig :-)
Det er sikkert ikke umulig å få det til, men da må du også ha med koordinatene på kartutsnittet... Neppe verdt bryet å knote med det, siden man har andre muligheter som er mye bedre :-)
8A11
Posts: 1
Joined: 10 Mar 2011 17:58

Det er rester etter flakbatteri rett ved Bogen skole, gå over skolegården og stillingene vises godt. Det er 3 flak stillinger som er godt bevart, men ganske overgrodd.

Det er også flak stillinger på Lakså, like over Bogen bukta på vei mot Liland.

I tillegg er det mye stillinger i Østervik og på Forratangen.

Området var meget godt bevoktet pga basen og der flere kjente skip blant annet Tirpitz og Prinz Augen var innom.
RasmusTerne

8A11 wrote:Det er rester etter flakbatteri rett ved Bogen skole, gå over skolegården og stillingene vises godt. Det er 3 flak stillinger som er godt bevart, men ganske overgrodd.

Det er også flak stillinger på Lakså, like over Bogen bukta på vei mot Liland.

I tillegg er det mye stillinger i Østervik og på Forratangen.

Området var meget godt bevoktet pga basen og der flere kjente skip blant annet Tirpitz og Prinz Augen var innom.
Takker for fin info :bra:
Sigfred R.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

RasmusTerne wrote:Takker for fin info :bra:
+1
8A11 wrote:Det er rester etter flakbatteri rett ved Bogen skole, gå over skolegården og stillingene vises godt. Det er 3 flak stillinger som er godt bevart, men ganske overgrodd.
En av disse er godt synlig på luftfoto, i tillegg til noen av stillingene på Foratangen.
Sliter med å se noe på Lakså og Østervik. Har du mulighet til å markere de aktuelle områdene på kartet..?

Bruk f.eks. følgende karttjeneste (høyreklikk på stillingsområdet og velg "Markèr sted". klikk deretter på "Lenke" oppe til høyre og kopier/lim inn i post):
http://www.1881.no/Kart/?lat=68.4937748 ... 0&r=&o=&p=
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Tegninger som viser nettsperringene i Bogen (Riksarkivet, RAFA-4324):
Attachments
Bogen_IMG_2252a.jpg
Bogen_IMG_2252a.jpg (379.48 KiB) Viewed 248 times
Bogen_IMG_2261a.jpg
Bogen_IMG_2261a.jpg (892.92 KiB) Viewed 248 times
Bogen_IMG_2257a.jpg
Bogen_IMG_2257a.jpg (766.98 KiB) Viewed 248 times
Bogen_IMG_2262a.jpg
Bogen_IMG_2262a.jpg (552.39 KiB) Viewed 248 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Diverse dokumenter rundt grunneiere ved Bogen/Bergvik. Ser også ut som det var planer om en krigsfangeleir på stedet, ble den realisert?
Attachments
328.JPG
328.JPG (793.99 KiB) Viewed 206 times
330.JPG
330.JPG (174.54 KiB) Viewed 206 times
331.JPG
331.JPG (249.81 KiB) Viewed 206 times
332.JPG
332.JPG (296.11 KiB) Viewed 206 times
333.JPG
333.JPG (198.09 KiB) Viewed 206 times
Mvh
Tormod
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Stutzpunkt wrote:Ser også ut som det var planer om en krigsfangeleir på stedet, ble den realisert?
Udatert tegning av hovedområdet som tidligere hang på krigsminnemuseet i Narvik. Usikker på om dette overlapper med din skisse, men det er i alle fall ikke angitt noen fangeleirer der.
Attachments
IMG_4361a.jpg
IMG_4361a.jpg (1.28 MiB) Viewed 204 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Ok, takk for skissen. Den som jeg la ut viser bare de eksisterende sivile bygningene før rekvisisjonen høsten 1942.
Mvh
Tormod