Bogenbucht (Marine-FlakAbteilung 710)

Allerede 9. april 1940 var de første tyske luftvernbatteriene på plass i Norge. utover i krigen vokste antallet dramatisk, men med størst fokus rundt de største flyplassanleggene.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Bør være mulig å finne ut av det. Husker de hadde lister og kart over alle fangeleirene i Narvik-regionen hengende på veggene der oppe, så jeg vil tro at man kan få informasjonen derfra, evt NHM og RA.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
ØyBjugn
Posts: 204
Joined: 07 Oct 2014 11:50
Location: Besterålen

Har merket de stedene jeg fant med Flak stillinger rundt Bogen.

https://kart.finn.no/?lng=17.02053&lat= ... erdefinert

kom gjerne med rettelser på kartet og post link.

Øyvind
kljohansen
Posts: 48
Joined: 17 Oct 2016 18:59

Hoy. På vedlagte kartskisse er flere FLAK-batterier tegnet inn. Tegnet av tyskerne, men med engelsk tegnforklaring vedhefte. Så antar at det er ifm overtakelse etter krigen. Kan kanskje være til hjelp for rekognosering på luftfoto og i terrenget
Attachments
IMG_3862.jpg
IMG_3862.jpg (1.02 MiB) Viewed 217 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

kljohansen wrote:Tegnet av tyskerne, men med engelsk tegnforklaring vedhefte. Så antar at det er ifm overtakelse etter krigen
Kanskje, evt norsk-produsert (ref skrivemåten på to av batteriene), eller tysk av tidligere dato (ref antall og plassering av batteriene i Bogen)?

Vedlagte utsnitt er mer komplett og garantert tysk-produsert for de allierte: "Lageplan der Batterien in bereich Seektd Narvik" - Ausbauzustand vom 15. mai 1945
Attachments
IMG_3755aa.JPG
IMG_3755aa.JPG (232.96 KiB) Viewed 216 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Man kan fortsatt se rester av alle de 4 88mm-batteriene rundt Bogen; Lakså, Tangvik, Østervik og Bergviknes. Bare Østervik er et "intakt" anlegg, dvs. alle betongkonstruksjoner er fortsatt i behold. Absolutt verdt et besøk. På Lakså finner jeg bare to kanonstillinger, på Bergvikneset kun en.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ole wrote:på Bergvikneset kun en.
Nå er det sikkert 7-8 år siden jeg var der, men jeg mener det var rester av en stilling til + en dekning-/ammobunker (ligger like utenfor gjerdet til skolen). Kanskje mer, men det var full sommer og overgrodd da jeg stoppet for en veldig rask runde der.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
kljohansen
Posts: 48
Joined: 17 Oct 2016 18:59

Natter, har du mulighet til å legge ut et utsnitt fra samme kart som dekker området Tjeldøy-Lødingen ned mot Tranøy-Offersøy?

Jeg ønsker ingenlunde å publisere kartet, men tror kanskje det kan bidra til å vise mer av grupperingen i området jeg arbeider med. Jeg forsøker blant annet å verifisere FLAK mm i dette området - og har neppe ennå kunnskap om alt. Eksempel på dette er luftvernbatteriet på Nesodden jeg trodde var 8,8cm FLAK, men som ut fra tyske måletabeller viser seg å være lokasjonen til MaFLa 4/709 med 4x75mm. Et annet eksempel er KHA på Barøy. Alternativt finnes en kartet i et arkiv, slik at jeg enten kan bestille dette eller lokalisere det?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

kljohansen wrote:Natter, har du mulighet til å legge ut et utsnitt fra samme kart som dekker området Tjeldøy-Lødingen
Kartet dekker kun sjøfront- og luftvernbatterier i området Narvik-Hamarøy-Lofoten-Vesterålen.
Vedlagt utsnitt av Lødingen - kan ikke se noe som skulle være ukjent her:
Attachments
nes2.jpg
nes2.jpg (210.6 KiB) Viewed 205 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
kljohansen
Posts: 48
Joined: 17 Oct 2016 18:59

Tusen takk for kartskissen. Det var faktisk noe nytt for undertegnede. Det bekreftet ihvertfall kunnskap jeg nylig har fått :bra:

For det første fikk jeg et fullstendig navn, men nytt navn, på 8,8cm FLAK batteriet. Jeg fant i går en eldre tråd fra Erik H --> (http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=42&t=1082), da benevnes batteriet 312/III (M) Alarm batterie og oppgis med 4 kanoner. Har fra epost med Fjørtoft at dette opprinnelig kom fra Vardø og ble avgitt til KM. Har fra annet sted, mulig boka hans og nettet, årstallet 1944 og betegnelsen MKB 4/513. Kartet ditt viser plassering på Øygården - mao enten var dette et forlegnings og utrykningssted eller så stod de ved sjøen en plass. Disse var jo mobile, så de trengte vel ikke fast standplass.

Gjengs oppfatning i bygda, samtaler med B Myrlund mfl, har alltid plassert 8,8cm på Nesodden. Følgelig har jeg de siste 20 årene grublet endel over hvor 7,5cm FLAK stod :D

Ser at det kun står 3x8,8; jeg har alltid trodd det skulle være fire. Ser også at jeg har fått enda en variant av benevnelse på 7,5cm FLAK batteriet (5/706, 4/709 (Klippe 17). Fjørtoft har forsøkt å forklare meg i en epost om stedsbytter, K2-oppheng og personellbytte, samt arv av kanoner med mer. Visstnok kan avdelingsnavnet ha fulgt personellenheten og ikke kanonmateriellet. Er littt tunglært :-D

Fra en annen liste har heg; "schwere Flak-Batterie Nesodden /4x7,5cm) ...(...)... mittlere Flak-BAtterie (je 1 Zug in NArvik und Lödingen)(9x4cm, 3x60cm Scheinwerfer)". Har du noen kunnskap om dette? Jeg kjenner ikke til noen avdeling med 4cm FLAK i området. Jeg har tre steinsatte kvadratiske stillinger, ca 5x5 meter og en kommandoplass på toppen av Linkhaugen (Neshaugen) som jeg ikke har forstått. En stilling for lite til 8,8cm, men kanske til 3x4cm? Kommandoplassen er forseggjort. Kunne også vært en peilstand.

Men, så var jeg heller verken i arkiver eller på forum på nettet for 20 år siden. Da var jeg mest opptatt av å lete i terrenget og snakke gjenlevende tyske og norske mannskap og offiserer :D
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Gravde frem litt mer, selv om ikke alt er like relevant ift Lødingen (ser ut til at det kun var marineflak der) og spredt tidsmessig fra 1941-45.
Attachments
Flak_1.JPG
Flak_1.JPG (92.64 KiB) Viewed 199 times
Flak_2.JPG
Flak_2.JPG (215.18 KiB) Viewed 199 times
Flak_Luft_Norw.jpg
Flak_Luft_Norw.jpg (392.21 KiB) Viewed 199 times
KM Norwegen.jpg
KM Norwegen.jpg (517.7 KiB) Viewed 199 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Mer:
Attachments
Image4aab.jpg
Image4aab.jpg (792.15 KiB) Viewed 199 times
Image4-0.jpg
Image4-0.jpg (174.47 KiB) Viewed 199 times
Image4-1a.jpg
Image4-1a.jpg (123.48 KiB) Viewed 199 times
Image4-2.jpg
Image4-2.jpg (221.14 KiB) Viewed 199 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Seekommandant Narvik:
Attachments
SeektdNarvik.jpg
SeektdNarvik.jpg (121.27 KiB) Viewed 199 times
Seekdt_Narvik_Flak2.jpg
Seekdt_Narvik_Flak2.jpg (490.89 KiB) Viewed 199 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

kljohansen wrote:Kartet ditt viser plassering på Øygården - mao enten var dette et forlegnings og utrykningssted eller så stod de ved sjøen en plass. Disse var jo mobile, så de trengte vel ikke fast standplass.
Dette skjønte jeg ikke... Det er vel ikke noe som tyder på at batteriet var mobilt (utover at alle varianter av 8,8cm Flak på krysslavett selvfølgelig kunne påmonteres hjul og flyttes): Taktisk symbol angir fast stilling, og man ser jo også spor av slike på Mølnvikneset hvor symbolet angir at batteriet var plassert?
kljohansen wrote:Fra en annen liste har heg; "schwere Flak-Batterie Nesodden /4x7,5cm) ...(...)... mittlere Flak-BAtterie (je 1 Zug in NArvik und Lödingen)(9x4cm, 3x60cm Scheinwerfer)". Har du noen kunnskap om dette? Jeg kjenner ikke til noen avdeling med 4cm FLAK i området.
Se siste oversikt postet ovenfor (Ramsund og Bogen).
Informasjon som ikke deles, går tapt!
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Virker som om det er 2 parallelle tråder om emnet akkurat nå, dette er den andre: http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=42&t=7410
ØyBjugn
Posts: 204
Joined: 07 Oct 2014 11:50
Location: Besterålen

Natter wrote:
Ole wrote:på Bergvikneset kun en.
Nå er det sikkert 7-8 år siden jeg var der, men jeg mener det var rester av en stilling til + en dekning-/ammobunker (ligger like utenfor gjerdet til skolen). Kanskje mer, men det var full sommer og overgrodd da jeg stoppet for en veldig rask runde der.
Fant spor av hvertfall en til stilling neffør skola. Mulig to til. Se på kart

https://kart.finn.no/?lng=17.00366&lat= ... erdefinert

Øyvind
Attachments
Bogen Bergvikneset.png
Bogen Bergvikneset.png (1.72 MiB) Viewed 155 times
Post Reply

Return to “Tyske luftvernbatterier”