Nytt tema - Norske festninger før 1940

For de med interesse for norske fort og festninger hovedsakelig før 1940. Mange av de gamle festninger er fremdeles i forsvarets tjeneste.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Gamle festninger er spennende og fortjener sin egen lille plass på forumet. Overalt finner man viktige og strategiske plasser, særlig mot svenskegrensen. Vet ikke om svenskene selv bygget slike befestninger som forsvar mot Norge.
Det hersker en spesiell ro og atmosfære på våre gamle, ærverdige festninger. Som historiske perler ligger de der fra Vardø i nord til Kristiansand i sør. Med grønne voller, gamle murer og mange aktiviteter tiltrekker festningene seg kunstnere, turister og lokalbefolkning. ref. Nasjonale Festningsverk
Erik H
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Mye bra informasjon fra dere på dette området! dette vil bli en bra kategori.. Det er mye historisk sus over slike plasser!

Erik H
jacob160
Posts: 77
Joined: 31 Dec 2010 12:00
Location: Austmarka 2224

Det finnes en sammenhengene forsvarsverker inne på svensk side fra Halden,
til greseovergangen Vitjern , der finnes en mengde små fort, noen litt større og
tanks sperringer nesten hele veien.
Det meste av dette ble bygd i forbindelse med 1905 , men noe av det også i
årene 1939-1945.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

jacob160 wrote:Det finnes en sammenhengene forsvarsverker inne på svensk side fra Halden,
til greseovergangen Vitjern , der finnes en mengde små fort, noen litt større og
tanks sperringer nesten hele veien.
Det meste av dette ble bygd i forbindelse med 1905 , men noe av det også i
årene 1939-1945.

Kan du utbrodere litt mer om hvor denne plassen er!

Jeg vet at det skulle være noe tyske forsvarsverker på Svensk side ved Svinesund ( Ringdalsfjorden) Det har jeg aldri funnet. Likeledes finnes det tanks-sperringer, samt nærforsvarstillinger på svensk side hvis man følger RV 22 mot Holtet og like etter Vassbotten camping.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
jacob160
Posts: 77
Joined: 31 Dec 2010 12:00
Location: Austmarka 2224

Svar til MVH Morten
Ta en Harrytur til Eda sving til høyre ved den første matforetningen så til venstre, så kommer du til en gammel butikk på høyre side etter at du
har kjørt over elven. Rett etter butikk sving til høyre der finnes et gårdsbruk der finnes det under bakken blant annet feltsykehus og bunkere, tankssperringer ( har blitt fortalt at stenene er gravd opptil
3,5m ned) dette er fra ca 1905, og i nordøstlig retning finnes det mye mer. Så langt inn som midtveis mellom Carlotenberg og Arvika,. Der gikk veien før ned i et dalsøkk, hvor det er bygd et solid
stengsel. Så solid så de sikkert kunne stoppe tanks der.
Men jeg har aldri hørt at Tyskerne skulle ha bygd noe på svensk side
landet var jo " nøytralt". Så lenge jeg ikke har mulighet til å legg inn noe form for kart eller bilder om dette nå , er det ikke så greit og forklare hvor alt ligger. Har vel også muligheter til adgang i feltsykehuset og bunkerne i Eda da disse er private. Ellers finnes mye
på svensk side derifra i retning Hvit-tjern av tanks sperrer og bunkers.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Takk for et utfyllende svar, nå skjønner jeg litt mer. Var ikke helt klar over at plassen lå så langt nord. Det er nok sikkert mye forsvarsverker på svensk side ved grenseovergangene hvor svenskene gjorde sitt for å forebygge/forhindre at tyskerne kom inn i Sverige.

Man får nesten ta seg en tur utover våren.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
jacob160
Posts: 77
Joined: 31 Dec 2010 12:00
Location: Austmarka 2224

Stiller meg til rådighet og viser det jeg vet om, hvis du dere bare avtaler
på forhånd.
Hilsen
jacob 160 = Jon
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Hei Jon.

Det hørs kjempeflott ut, vi får se når det blir ...

MVH Morten C.

P.S. Her er forøvrig linken til noe av det som er å finne ved Svenskegrensen - Holtet :)

http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=33&t=2215
MVH Morten C.
Post Reply

Return to “Norske festninger før 1940”