Nesoddtangen

Oslo og omegn var en viktig plass for den tyske administrasjonen i Norge med sine mange staber, leirer og støttepunkter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

petter
Posts: 108
Joined: 26 Mar 2008 11:20

Noen som kjenner mer til den store hallen ytterst på Nesodden? Man har fortsatt til dags dato ikke funnet inngangen, enda man har hatt nordmenn som jobbet med å lage den under krigen, terrenget hadde forandret seg for mye til at de klarte å kjenne seg igjen. Vet at mange har forsøkt, deriblant forsvaret, men uten hell.

Noen som har mer informasjon på denne?

Petter
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Kan ikke du merke av hvor denne ligger på vedlagt flyfoto.
Det må da finnes en inngang, eventulet fra undersiden eller lignende.
Attachments
nesoddtangen.JPG
nesoddtangen.JPG (96.86 KiB) Viewed 968 times
petter
Posts: 108
Joined: 26 Mar 2008 11:20

aner dessverre ikke hvor, ble fortalt dette av en tidligere offiser fra forsvaret på fredag.

Petter
kire
Posts: 44
Joined: 14 Aug 2006 23:42
Location: Akershus

Hei

Jeg kjenner ikke hele historien, men slik jeg har forstått var Nesodden ett strategisk sted hvor det var utplassert en rekke radar installasjoner.

Det har gått en rekke rykter om dette fjellanlegget, bla annet skal det være en tunnel ned til sjøsiden mot vest, videre skal det være av større dimensjoner da det fortelles at det på det glade 60 tall ble droppet sjokk granater ned i ventilasjonsanlegget og det var såvidt man hørte ett fis i vinden der nede, ergo store områder.

Videre fortelles det at anlegget enten inneholder restene av russiske fanger, verdier som tyskerne plyndret eller slutligen større mengder sennepsgass.

Ikke vet jeg hva som er fakta eller fiction, men det er utrolig spennede og jeg håper virkeligen fakta om denne myten blir bragt på bordet .
uenord
Posts: 13
Joined: 30 Sep 2008 5:01

høres rart ut at man ikke har funnet den om den er så stor og så mange har lett etter den.
hvis den ikke er i bruk da.

eller - lette man overalt, dvs også inne på og i private eiendommer? skulle ikke forundre meg om det viser seg at det står et hus oppå inngangen.
PDT_Armataz_01_06
User avatar
ULKA Johansen
Posts: 37
Joined: 24 Mar 2008 12:27
Location: Fredrikstad

Inngangen MÅ jo hatt en adkomstvei, så altfor vanskelig å finne den burde det jo strengt tatt ikke være. PDT_Armataz_01_03 :?:
Kystartillerist 9204
kire
Posts: 44
Joined: 14 Aug 2006 23:42
Location: Akershus

Som det fortelles tidligere i tråden har jo tidligere anleggsfolk også deltatt i søken (vites det forresten hvilket firma som førte opp anlegget) ?.

Det har som tidligere vært sagt vært lett etter anlegget av mange forskjellige ressurser , håpet er at denne tråden kan føre oss litt nærmere og slutligen klarer å avdekke hvor dette ligger.

Det fortelles også at anlegget skal ligge innenfor eller i umiddelbar tilknytning til hv området der ute, er det forresten noe drift i hv nesodden ?
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Er dette en fjellhall eller et eget bygg ?
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

På 60 og 70-tallet var jeg på flere HV-samlinger på Varden Leir, Nesodden.
Hørte denne historien jeg også dengang, men da ble det sagt at det var en stor fjellhall i tilknytting til Varden Leir (som opprinnelig var tysk, tror jeg). Varden leir ligger ikke på Nesoddtangen, men øst for Ildjernet. Etter hukommelsen er Varden Leir her og det store området videre østover.

Norge i bilder
UTM32
Nord: 6634838
Øst: 592400

Hilsen Jan

Edit: Korrigert beliggenheten
Last edited by Jan on 03 May 2009 9:08, edited 6 times in total.
kire
Posts: 44
Joined: 14 Aug 2006 23:42
Location: Akershus

Jan wrote:På 60 og 70-tallet var jeg på flere HV-samlinger på Varden Leir, Nesodden. PDT_Armataz_01_36
Hørte denne historien jeg også dengang, men da ble det sagt at det var en stor fjellhall i tilknytting til Varden Leir (som opprinnelig var tysk, tror jeg). Varden leir ligger ikke på Nesoddtangen, men sørøst for Sunnås Sykehus. Etter hukommelsen er Varden Leir her og det store området videre østover:
http://www.gulesider.no/kart/;jsessioni ... %3Daddress

Hilsen Jan

Spennende opplysninger Jan

Så du hallen ? og kan du sånn noenlunde peke ut hvor den ligger ?

Hva vet du om tilgang fra sjøsiden `?

Vet du mer om bruksformålet til hallen ?

Det er jo engang sånn som også er poengtert annet sted på forumet ,at de er alle dryppene som utgjør helheten
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

Hei, som jeg skrev: Hørte denne historien jeg også dengang.
Det ble også fortalt om en inngang fra sjøsiden som aldri var funnet. Vi gamle HV-gutta pratet mye om dette, bl.a. med nå avdøde major Andreas Hauge. Han trodde dette bare var en rykte uten rot i virkeligheten.
Hilsen Jan
kire
Posts: 44
Joined: 14 Aug 2006 23:42
Location: Akershus

Hvis interessen blant folket er tilstede kan vi ta en kraftsamling mot sommeren og lete litt i leirområdet samt sjøsiden.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

ser at det er ca 650meter i luftlinja fra der leiren er avmerket til sjøkanten.
hvis noen har en båt så vile nok det vert en fin dag å tøffe rundt i vannkanten om sommeren og leite etter en inngang.

Ser at hv ungdommen brukte leieren til øvelse i 2007.

samt at den ble brukt på et mc treff i 93.
Står der at det ble slutt på dette årlige treffet i 2007 når ting ble revet og bunkere tettet.
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

kire wrote:...det fortelles at det på det glade 60 tall ble droppet sjokk granater ned i ventilasjonsanlegget...
Hvis dere finner pipa til dette ventilasjonsanlegget, så skal det jo ikke være noe problem å finne inngangene ved å senke et kamera ned i hallen.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Asbjørn² wrote:
kire wrote:...det fortelles at det på det glade 60 tall ble droppet sjokk granater ned i ventilasjonsanlegget...
Hvis dere finner pipa til dette ventilasjonsanlegget, så skal det jo ikke være noe problem å finne inngangene ved å senke et kamera ned i hallen.
Det er ikke sikkert inngangen er rett ut fra der ventilasjons røret er, også er det sikkert mørkt der. Men tanken er god den, senke ned ett kamera som filmer i mørket og se hva det fanger opp.

Det vel ikke tilfeldigvis noen her som driver med rør innspeksjon, de bruker en slik fjernstyrt doning med kamera i front.
Post Reply

Return to “Oslo/Akershus”