Nesoddtangen

Oslo og omegn var en viktig plass for den tyske administrasjonen i Norge med sine mange staber, leirer og støttepunkter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Espen K wrote:Det er ikke sikkert inngangen er rett ut fra der ventilasjons røret er, også er det sikkert mørkt der. Men tanken er god den, senke ned ett kamera som filmer i mørket og se hva det fanger opp.
Selvsagt er det mørkt, må jo ha et lys festet på kameraet. Hvis ingen innganger ses fra der kameraet blir senket ned, så er det ikke verre enn å sette noen små hjul og en motor under kameraet. Dette er en enkel jobb som gjøres på en kveld. Hadde jeg bodd i nærheten, så hadde jeg prøvd dette. :)
emtorkil
Posts: 5
Joined: 08 Nov 2011 20:21

Luftekanalene er for lengst borte....
Arrakiss
Posts: 2
Joined: 22 Nov 2011 22:34

Har undersøkt ganske grundig om dette nå. En spennende fortelling, men det er nok akkurat det det er... En fortelling.
Min Onkel ble hyret for å gjøre store utgravinger der på 70 tallet for å lete etter innganger. De tok da utgangspunkt i skisser og områdetegninger... Han er ovebevist om at det ikke finnes noe der. Synd, da det hadde vært en drøm å komme over noe sånt.
fjell81
Posts: 2
Joined: 28 Dec 2012 22:18

Fjellhallen er der !
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

fjell81 wrote:Fjellhallen er der !
Og det vet du for du har vert inne i den?
Nussbaum
Posts: 2
Joined: 16 Oct 2012 17:20

Fant en ingang som er delvis sprengt i dag. var såvidt inne 7-8 meter. Gangen går videre til høyre 7-8 meter, før den bryter mot venstre igjen. 2 meter høyt under taket, 2 meter bredt. Fant den etter beskrivelse fra lokal. I følge ham har det aldri vært noen hemlighet hvor ingangen er, og at Tyskerne jobbet med å bygge et større anlegg inne i fjellet under Varden leir. Ingangen ble opprinnelig sprengt igjen, men det er et lite hull mellom steinene ovenfra hvor man kan komme seg inn... Ikke bunkers, men utgravd fjell. Går visst ganske langt inn og til et større rom. Turte ikke gå lengre inn i dag men prøver igjen snart (med "backup")... fikk ikke lastet opp bildene av inngangen fordi de var for store (?)
-Aleksander
kire
Posts: 44
Joined: 14 Aug 2006 23:42
Location: Akershus

Hei folkens

Det har jo gått noe tid siden dette tema var hot. Per idag drives det jo storstilt bygging i området.
Til nussbaum, jeg blir gjerne med en tur dit din ekspedisjon stoppet sist ;-)
Post Reply

Return to “Oslo/Akershus”