Nazi-spiker (dødsfelle)!

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

superfuzz

Har lurt på disse når jeg har funnet dem ved flere anledninger. Er dette litt uheldig pynt eller er dette en tysk swastika? De dukker gjerne opp i forbindelse med brakker og bunkere og gamle hus generelt. Denne pakken fant jeg når jeg ryddet i kjelleren, kommer antageligvis fra et familiemedlem som var byggmester til utpå 50-tallet en gang.

Disse nazi-spikerene er ekstra spisse og farlige, får ringe til kommunen og få dem til å støpe dem ned et øde sted ;-)
Attachments
Slå et slag mot nazisme?
Slå et slag mot nazisme?
spikerhoder.jpg (50.56 KiB) Viewed 2021 times
Tja, ikke godt å bestemme årgangen på denne, men enten 40-talls eller veldig lenge før...
Tja, ikke godt å bestemme årgangen på denne, men enten 40-talls eller veldig lenge før...
spikereske.jpg (105.68 KiB) Viewed 2021 times
TrulsM

Hehe, Tyskerne var kjent for kvalitet på ting & tang.. Som vi ser her;-)
TM
Björn

Det betyr jo ikke att det må vare tysk"Nazi" spik. Er det ikke to "S" som er i kors, og som er namnet på den fabikken som lavde spikern?
Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.
Hoper dere skjönner "Svorsk"
superfuzz

Ja, det er det jeg lurer på. Er dette fra lenge før tyskerenes omfavnelse av solhjulet? Eller er det i tysk regi? Gamle er de uansett og ikke spor av rust.
KGJ

Tror ikke dette har noen med swastika å gjør.....Men jeg kan selvfølgelig ta feil :) Christiania Spigerverk eksisterer fortsatt.
Attachments
logoutenlinje.gif
logoutenlinje.gif (3.49 KiB) Viewed 1984 times
Flora krigshistorielag
TrondK

Hehehe, har ikke sett slike før. :D
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
c_hoff82

Hehe. Husker å ha lest en artikkel et sted der de trodde huset var verneverdig pga at tyskerne hadde brukt ekstra mye propaganda der - hakekors på spikerene PDT_Armataz_01_18

Spikerverket laget også jernbaneskinner.
Bildet er fra her i Trondheim. Ikke denne, men andre slike skinner er fortsatt i bruk.

C. Hoff
Attachments
Jernbaneskinne.jpg
Jernbaneskinne.jpg (85.83 KiB) Viewed 1966 times
c_hoff82

Fant bildet av en skinne til. Den er i bruk.

C. Hoff
Attachments
Jernbaneskinne2.jpg
Jernbaneskinne2.jpg (88.35 KiB) Viewed 1961 times
JornN

Det er helt korrekt at dette symbolet tilhørte Christiania Spigerverk før krigen. Symbolet ble vel oppgitt etter krigen fordi det lignet til forveksling på hakekorset.
Legg forøvrig merke til at jeg ikke kaller den "svastikaen" som hakekorset er en speilvendt versjon av. Den venstrevendte svastikaen er et gammelt østlig lykkesymbol og bør ikke forveksles med hakekorset.
Man kan tenke seg at det å speilvende et lykkesymbol da nærmest må bety ulykke...? Det ble i alle fall tilfellet.
JornN
lilje

Hippodromen (ridehuset) på Vinderen i Oslo, som nå huser den fancy møbelbutikken R.O.O.M., har dekorasjoner med hakekors, fremdeles godt synlige! Hippodromen ble bygget så sent som i 1930 (den ble eid av og drevet som rideskole av rittmester Knut Gyssler), og selv så sent var det tydeligvis ikke noe negativt ved hakekors her i landet. Gyssler var i hvert fall ikke nazist, han var kompanisjef under felttoget i 1940 og flyktet senere til Sverige der han var offiser i polititroppene. Hippodromen ble forresten i 1940 rekvirert av tyskerne av innkvartering av soldater og hester, og ble brukt til det resten av krigen. I 1941 tok Himmler de første frivillige til Regiment "Nordland" i ed i Hippodromen.
E.E.Ø.

Christiania spigerverk sitt solhjul er ikke nazistisk inspirert.
Man kan og finne tuborg askebeger med tilnærmet lik logo, også det førkrigs og uavhengig av nazityskland.
Jan

Bygningen til tidligere Oslo Lysverker på Solli plass i Oslo har en stor smijernsport med hakekors (ikke skråstilt som det tyske).
Artikkel om hakekors gjennom tidene: http://www.cappelen-krefting.no/hans/ha ... nland.html
Hilsen Jan
DanBodø

Har selv en del slike spiker da.
men dog disse med hakekorsene, har ingenting med nazismen og gjøre faktisk.
Sindre

DanBodø wrote:Har selv en del slike spiker da.
men dog disse med hakekorsene, har ingenting med nazismen og gjøre faktisk.
Det var vel alt fastslått i tråden, tror jeg, etter å ha lest.

Ser en etter på skinneganger rundt om finner en også veldig, veldig mange Krupp-skinner fra krigens dager, "sjokkerende" nok - veldig mange stemplet i intervallet 1939-1945. Mot slutten av krigen brøt en vel dog opp en del skinnegang for å støpe dette om til andre ting? Da så klart på mindre viktige baner, jeg vet ikke om dette skjedde i Norge?
Sindre
KGJ

Pussig hva en legger merke til i diverse dokument etter det er postet noe om det på forumet :)
Attachments
christiania spigerverk.JPG
christiania spigerverk.JPG (35.8 KiB) Viewed 1713 times
Flora krigshistorielag
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”