Har lurt på disse når jeg har funnet dem ved flere anledninger. Er dette litt uheldig pynt eller er dette en tysk swastika? De dukker gjerne opp i forbindelse med brakker og bunkere og gamle hus generelt. Denne pakken fant jeg når jeg ryddet i kjelleren, kommer antageligvis fra et familiemedlem som var byggmester til utpå 50-tallet en gang.
Disse nazi-spikerene er ekstra spisse og farlige, får ringe til kommunen og få dem til å støpe dem ned et øde sted ;-)
Nazi-spiker (dødsfelle)!
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Tror ikke dette har noen med swastika å gjør.....Men jeg kan selvfølgelig ta feil
Christiania Spigerverk eksisterer fortsatt.

- Attachments
-
- logoutenlinje.gif (3.49 KiB) Viewed 1984 times
Flora krigshistorielag
Hehehe, har ikke sett slike før. 

Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
Hehe. Husker å ha lest en artikkel et sted der de trodde huset var verneverdig pga at tyskerne hadde brukt ekstra mye propaganda der - hakekors på spikerene
Spikerverket laget også jernbaneskinner.
Bildet er fra her i Trondheim. Ikke denne, men andre slike skinner er fortsatt i bruk.
C. Hoff

Spikerverket laget også jernbaneskinner.
Bildet er fra her i Trondheim. Ikke denne, men andre slike skinner er fortsatt i bruk.
C. Hoff
- Attachments
-
- Jernbaneskinne.jpg (85.83 KiB) Viewed 1966 times
Det er helt korrekt at dette symbolet tilhørte Christiania Spigerverk før krigen. Symbolet ble vel oppgitt etter krigen fordi det lignet til forveksling på hakekorset.
Legg forøvrig merke til at jeg ikke kaller den "svastikaen" som hakekorset er en speilvendt versjon av. Den venstrevendte svastikaen er et gammelt østlig lykkesymbol og bør ikke forveksles med hakekorset.
Man kan tenke seg at det å speilvende et lykkesymbol da nærmest må bety ulykke...? Det ble i alle fall tilfellet.
Legg forøvrig merke til at jeg ikke kaller den "svastikaen" som hakekorset er en speilvendt versjon av. Den venstrevendte svastikaen er et gammelt østlig lykkesymbol og bør ikke forveksles med hakekorset.
Man kan tenke seg at det å speilvende et lykkesymbol da nærmest må bety ulykke...? Det ble i alle fall tilfellet.
JornN
Hippodromen (ridehuset) på Vinderen i Oslo, som nå huser den fancy møbelbutikken R.O.O.M., har dekorasjoner med hakekors, fremdeles godt synlige! Hippodromen ble bygget så sent som i 1930 (den ble eid av og drevet som rideskole av rittmester Knut Gyssler), og selv så sent var det tydeligvis ikke noe negativt ved hakekors her i landet. Gyssler var i hvert fall ikke nazist, han var kompanisjef under felttoget i 1940 og flyktet senere til Sverige der han var offiser i polititroppene. Hippodromen ble forresten i 1940 rekvirert av tyskerne av innkvartering av soldater og hester, og ble brukt til det resten av krigen. I 1941 tok Himmler de første frivillige til Regiment "Nordland" i ed i Hippodromen.
Bygningen til tidligere Oslo Lysverker på Solli plass i Oslo har en stor smijernsport med hakekors (ikke skråstilt som det tyske).
Artikkel om hakekors gjennom tidene: http://www.cappelen-krefting.no/hans/ha ... nland.html
Hilsen Jan
Artikkel om hakekors gjennom tidene: http://www.cappelen-krefting.no/hans/ha ... nland.html
Hilsen Jan
Det var vel alt fastslått i tråden, tror jeg, etter å ha lest.DanBodø wrote:Har selv en del slike spiker da.
men dog disse med hakekorsene, har ingenting med nazismen og gjøre faktisk.
Ser en etter på skinneganger rundt om finner en også veldig, veldig mange Krupp-skinner fra krigens dager, "sjokkerende" nok - veldig mange stemplet i intervallet 1939-1945. Mot slutten av krigen brøt en vel dog opp en del skinnegang for å støpe dette om til andre ting? Da så klart på mindre viktige baner, jeg vet ikke om dette skjedde i Norge?
Sindre
Pussig hva en legger merke til i diverse dokument etter det er postet noe om det på forumet 

- Attachments
-
- christiania spigerverk.JPG (35.8 KiB) Viewed 1713 times
Flora krigshistorielag