Støttepunkt ved Rørvik

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Er det noen som kjenner til to infanteristøttepunkt ved Rørvik?
Det ene omtales som "Engene" og det andre som "Moen"....

Er nesten håpløst å finne så vanlige stedsnavn på kartene.....

Mvh
Erik E
Vikna
Posts: 27
Joined: 17 Nov 2007 22:52

Hei !
Skal se hva jeg kan finne ut. Har også sett disse navnene.
Engene er antagelig det vi kaller Engan. Hvis du tar utgangspunkt i Kystbattetiet på Strømsøya og rett vest for dette blir det kalt Engan helt Nordover til Lauvøya.. På Fossåhaugen på samme vestside vet jeg at det har vært en del bunkere.
Har vært litt rundt nå på søndagsturer. Finner stadig nye Mg stillinger og bunkere. Skal ta en tur opp imot Falkhetta der det var en radar plassert. På Norgibilder vises noe av stillingene.

Moen har jeg ikke peiling på. Må vel spørre noen av de innfødte..

Mvh Øystein
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Vedlagt to bilder fra Rørvik. På oversiktsbildet ser man HKB Rørvik og MKB Strømøy ringet inn. I tillegg er det ringet inn en ås nordvest for rørvik sentrum, der man finner diverse Ringstander, MG-stillinger, løpegraver etc., som vist på bilde 2.
Bildene først i tråden om HKB Rørvik er hentet derfra. Kan dette være Engene/Engan?
Attachments
Rørvik_edited.JPG
Rørvik_edited.JPG (99.99 KiB) Viewed 639 times
Rørvik_2.jpg
Rørvik_2.jpg (176.97 KiB) Viewed 637 times
Vikna
Posts: 27
Joined: 17 Nov 2007 22:52

Heisann!
Jeg var der og gikk en runde for 14 dager siden. Dette kan heller være Hansvik-moen.. Veien som går nedenfor heter for hansvikveien. Ble forundret over hvor mange stillinger det var der. Men jeg vet ikke hvor omfattende en Flak stilling ville vært?. bare en tanke.

Håper på godt vær til helgen. Skal ta noen bilder så dere kan få avgjøre hva dette kan være. Så du noen kanonstillineger når du var der?.
Jeg vet jo ikke helt hva jeg skal lete etter...

Mvh Øystein :D
Vikna
Posts: 27
Joined: 17 Nov 2007 22:52

Heisann.
Fant en bok på Biblioteket hvor det sto at det var kanonstillinger på Fossaahaugen.
Det vil si rett vest for Strømsøya. Det er er fiskeforedlingsbedrift som jeg vet bruker en tunell som det står at det var amunisjonslager.
Det er nå et boligfelt på toppen. Skal ta en tur å titte.

Mvh Øystein
Vikna
Posts: 27
Joined: 17 Nov 2007 22:52

Heisann.

Var en tur og tittet litt rundt. Fant den ene kanonstillingen. mesteparten er borte grunnet husbygging. Flere lufte sjakter og bunkere som er fylr igjen.
var en tur inne i tunnelen som blir brukt som lager for klippfisk..
Der er det flere rom.
Legegr med et bilde av det som er igjen av den ene stillingen.

Hilsen Øystein
Attachments
Strømsøya i bakgrunnen.
Strømsøya i bakgrunnen.
Fossaahaugen.jpg (53.4 KiB) Viewed 527 times
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Det ryktes også at det finnes et hus som er bygget oppå en bunker et sted i Rørvik, i nærheten av der du har vært i dag.
Vikna
Posts: 27
Joined: 17 Nov 2007 22:52

Hei!
Ja du har så rett. Har sett den muren før.. Hele huslengden imot veien står ovenpå en bunker...
Jeg skal ta en prat med eieren og kanskje får jeg tatt bilder i kjelleren.

Hilsen Øystein.
Attachments
Bunker.jpg
Bunker.jpg (24.33 KiB) Viewed 482 times
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Snublet over denne, har noen anledning til å sjekke den ut? Eller har noen vært der allerede? Kan se ut som en Kwk-stilling.

Posisjon i Gule Sider
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Her er det også mye morsomt...
Lurer på om dette ikke er "Moen" som Erik etterlyser.

Posisjon i Gulesider
Attachments
Rørvik_4.jpg
Rørvik_4.jpg (160.39 KiB) Viewed 411 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Lurer på om dette ikke er "Moen" som Erik etterlyser.
Ganske sikkert der ja!
Her for noen måneder siden brukte jeg noen timer på Norgeibilder og må jammen si jeg var overrasket over å "prikke av" sted etter sted rundt byen... Tegnet seg etterhvert opp som en forsvarsring rundt byen!
Etter PC havari glemte jeg hele Rørvik, men har nå fått alle filene over på ny PC :-)

Kartet ble litt stort men...
Attachments
Rørvik-Nord.JPG
Rørvik-Nord.JPG (308.2 KiB) Viewed 400 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Her er "closeup" fra Østly, like nord for sentrum!
Ser unektelig interessant ut :-)
Bunker i midten med en Rs på hver side?
Attachments
Rørvik-Østly.JPG
Rørvik-Østly.JPG (102.54 KiB) Viewed 399 times
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Tror aldri jeg har sett så mange ringstander innenfor et så lite område!
Har disse stedene noe navn/betegnelse?
Vikna
Posts: 27
Joined: 17 Nov 2007 22:52

Hei!
Det ser ut som om at jeg får en formidabel oppgave med å registrere dette til våren...
Har funnet flere bunkere hver uke nå.. og takk til dere alle som myser på norgeibilder... det dukker jo stadig opp mye rart her.. den som blir antydet som kan være Moen er faktisk en kanonstilling hvor de monterte falske kanoner... Og de ble bombet av engelsmennene. Det falt flere bomber der hvor det står Haltvika. Det går en turløype rundt dette. Har ikke vært der selv enda det tar 10 min...
Den bunkeren med ringstand som er benevnet Østly er Faktisk det jeg har lett etter og der heter det HANSVIKMOEN! Altså det som er et av støttepunktene som er etterspurt... som MOEN

Mvh Øystein :D :D
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Den bunkeren med ringstand som er benevnet Østly er Faktisk det jeg har lett etter og der heter det HANSVIKMOEN! Altså det som er et av støttepunktene som er etterspurt... som MOEN
Se der ja!
Litt lokalkunnskap så går det greit :-)
Plukker bare nærmeste på kartet jeg!

Husker jeg rett så er det omtalt en Regelbau 622 ifm. Stp. Moen, men det likner strengt tatt ikke på en 622 fra lufta.. Kanskje mer i området?

Erik
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”