Page 1 of 2

Tog og taubaner

Posted: 22 Aug 2008 13:30
by Asker43
Hei
Leser fint lite (eller ingenting) om tekniske installasjoner som togbaner og taubaner.
Vet at det var togbane (ammunisjonstog) inn i fjellet, blant annet i Horten. Deler av dette toget er nå i Lommedalen.
På Hanstholm på Jylland i Danmark finner man tilsvarende tog.
Som en kuriositet er det taubane inne i fjellet opp til Gaustadtoppen, som nå er åpnet for publikum noen ganger i året. Vet ikke om det finnes tilsvarende andre steder, men har lest at det skal finnes minst 2-3 liknende taubaner.
Hadde vært interessant å finne mer om tog- og taubaner, da dette viser noe av størrelsen på bunkere og kapasitet på ammunisjonen.

Posted: 22 Aug 2008 14:14
by Natter
Det er vel en del tau/togbaner i tilknytning til de mest værutsatte kyst- og luftvarslingsanleggene våre, men om disse ble etablert under krigen aner jeg ikke...

Posted: 22 Aug 2008 15:10
by flyvrak
Hei
Her er et par bilder av jernbanetraseen på HKB 22/975 Melland Skarsøy.

Re: Tog og taubaner

Posted: 22 Aug 2008 18:12
by Even H
.

Re: Tog og taubaner

Posted: 22 Aug 2008 18:39
by telvrum
HKB 5/980 wrote: Batterie Vara på utsiden av Kristiansand har jo relativt lang jernbane for ammunisjon.
Hadde heter det. Det er ikke mange metrene igjen i dag. Vi holder på å samle inn midler til å bygge opp igjen ihvertfall deler av jernbanen. Slik at vi kan ha turer ala det en får på Hanstholm. Pr i dag har vi endel av de gamle amunisjonsvognene. Har også to lokomotiver. Det ene er orginalt men i dårlig standt. Det andre er ett lokomtiv av nyere dato som vi holder på å pusse opp. Noen som har endel $$$ må de bare si ifra. Vi trenger vel rundt 2 millioner for å sette i gang.

PDT_Armataz_01_36

Taubane

Posted: 22 Aug 2008 19:28
by Vikna
Husker at fattern pratet om en taubane fra Jåma gruver til jernbanestasjonen på Namsskogan i Nord-Trøndelag. Dette for å frakte jernmalm og kis. Der ble det vel gjort en sabotasje i slutten av krigen. Skal prøve å hoste opp noen detaljer.

Mvh Øystein

Posted: 22 Aug 2008 21:06
by Stutzpunkt
Det ble anlagt flere midlertidige smalsporete jernbaner under konstruksjonen av de forskjellige kystfortene, men svært ofte forsvant de etter at byggeperioden var ferdig.

I Trolldalen hadde man en smalsporet jernbane kombinert med en taubane som førte opp forsyningene opp fra en "fortskai". Man kan ennå finne rester av tresviller og jernbaneskinner inne på området.

Posted: 22 Aug 2008 21:17
by DeepC
Var ikke taubanen via Tårnveien inn mot russegrensa i Kirkens lang?
Var det ikke en liten jernbane ute på Kjelmøy ute i fjorden ved Kirkens?
Spennende med slike konstruksjoner!

Posted: 22 Aug 2008 21:32
by superfuzz
Er en gjengrodd en på Vardås komplett med rusten vogn og noe skinner.

600mm jernbane

Posted: 24 Aug 2008 19:11
by cepe
Jeg var med barna på Lommedalsbaneni dag. Der er det bl.a. materiell fra Forsvaret.

Det er en fin tur.

:D

--cepe + kone + døtre

Posted: 25 Aug 2008 20:34
by Espen K
Vet at det var togbane (ammunisjonstog) inn i fjellet, blant annet i Horten. Skriver Asker43.

Hvor i Horten har så denne befunnet seg ?
Det er ingen anlegg i Horten som er så store at behovet for jernbane har vert tilstede.

Posted: 25 Aug 2008 21:04
by laser677
http://victorian.fortunecity.com/lexing ... /ervik.htm

det har det vært kabelvogn.
Ervik på Stadt.

Re: Tog og taubaner

Posted: 26 Aug 2008 17:15
by Even H
.

Posted: 28 Aug 2008 17:11
by simonorch
Etter tilbaketrekning fra Finland var det bygd tauban ved Kitdal i Storfjord. Samme enhet som hadde ansvar for taubanen på Murmansk fronten, Tårnet\Petsamo\Liza hadde ansvar i Kitdal. Eisenbahn pionier Kompanie 619. I dag ligg det noen spor etter den her og der men ikke mye.

Posted: 31 Aug 2008 0:11
by Sindre
Var jernbane på Fjell og. ligger fremdeles noen skinner igjen. Har vel også sett bilder av et lite lokomotiv i bruk på området.