Funn/Eierforhold

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Har dumpet opp i en utfordring som jeg trenger hjelp til.

Etter noen tids leiting, og en del rykter ser det ut som om det har dukket opp en ting av litt større karrakter og i den forbindelse trenger noen råd og hint.

Bakgrunn:

For en del årsiden kom det opp at det var satt ut en panservogn/kjøretøy ut på isen i et vann i nærheten av meg, jeg vet ikke om dette skjedde i 1945 eller 46, sansynligvis i 46, da Tyskerene ikke begynnte dumping av materiell så tidlig som vinteren 44-45. Jeg vet ikke så mye om dette pr dato annet enn at det er mulig å stå på løpet der under vann.
Det er blitt sagt noe slik at det skal være en MK ??

fremover:

Det som kommer til å skje nå er at det blir sendt ned en dykker for å bekrefte om det virkelig er noe der nede og dette skjer i løpet av de neste 14 dager, forhåpentligvis blir det tatt bilder da slik at det blir mulig å finne ut av hva det er snakk om.

Noe av det som da blir spørsmålet:

Hvem "eier" faktisk dette kjøretøyet?

Hvem skal varsles angående funnet eventuellt?

Og hvilke muligheter er det for privatpersoner å restaurere slike ting?

En liten begynnelse og spørsmålene blir sikkert flere.

Håper i lys av de siste diskusjoner at det er mulig å finne ut av dette.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Tenker dette går under kulturminne og da gjelder følgende lov: http://www.lovdata.no/all/nl-19780609-050.html
Vil tro at rikstikvaren har et ord med i spillet, eventuelt forsvaret da en stridsvogn er et millitært kjøretøy.
Stein e K
Posts: 14
Joined: 23 Jul 2008 15:09
Location: Skedsmo

Hei Werner.

Har null anelse ang eierforhold, men etter å ha sett så og si
alle episoder av Tank workshop ( program på History Channel om restaurering av stridsvogner )
tror jeg det blir rimelig dyrt.
Disse som driver med restaurering bruker store summer
på å få dem orginale.
Den eneste som ikke har for "mye" penger er en kar som
driver Isle of White Tank museum.
Kan jo være en ide og kontakte dette museumet når du
vet hvaslags stridsvogn det er snakk om.
Hvis det er en Panzer mk4 eller nyere ( mk5 mk6 )
kan denne være av STOR interesse for samlere på kontigentet evt USA.
Stridsvogner som er hentet ut fra Frankrike og Polen i dette programmet
har blit solgt til samlere av personene som fant stridsvognene, ikke grundeier.

Mvh Stein
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Når det gjelder restaurering og lignende så har jeg null peiling på det, men noe av det som er viktig for meg er følgende:

1. redde kjøretøyet

2. hindre at det forsvinner ut av kommunen, fylket, landet.

3. er kjøretøyet av større historisk/militærhistorisk interesse så forventer jeg at en eller annen instans vil se på muligheten til å hoste opp penger til dette.

jeg har ikke sett noen papirer på at det har vært "stridsvogner" i Arendal og omegn etter 1943-44 og derfor var det en stor overaskelse at dette har dukket opp.

En rask kalkulering av kostnader for reddning er på et sted mellom 40-50 000,- slik at det blir ikke små penger uansett.

kommer til å kjøre en oppdatering her uten å angi verken sted eller tidspunkt for de videre undersøkelsene.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

1:
Siden gjenstanden er dumpet/kastet for så mange år siden, så tipper jeg at eieren vil være den som er grunneier av det området som vannet ligger på. Du må få en tillatelse fra grunneier på at det du finner- det kan du beholde.

2:
Så lenge det ikke blir funnet eksplosiver så har du vel ikke en opplysningsplikt til noen. (Men du burde kontaktet ditt lokale museum)
Spørsmålet er jo om tyskerene har kun dumpet et kjøretøy, eller om alle oppgravde miner i området fulgte med på lasset også.......

3:
Det er fullt mulig å restaurere slilke gjenstander, problemet er at hvis den har ligget i et oksygenfritt miljø i 60+ år, så vil den vel begynne å korrodere med en gang den kommer i kontakt med luft.
----------

Men for å få den opp i en bit så krevest det en god del løftekraft, og hvis det er en gammel tysker doning som ligger og godgjør seg der nede ivannet- så hører den hjemme på et museum.

Dette er bare hva jeg tror er rett uten å ha sjekket opp i lov&rett.


Lykke til på expedisjonen, håper dere finne det dere leter etter.
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Utan å ha sjekka lover og forskrifter:

Generelt, så er dette truleg grunneigar sin eigedom sidan forsvaret har kassert materiellet eller ikkje tatt vare på det.

I ei anna sak så spurte eg eit anna forummedlem om noko liknande og fekk til svar, på generelt grunnlag, "FMU har en generell rettighet til krigsmateriell som blir funnet, men ikke der man aktivt har unnlatt å ta vare på det/avhendet det. Dessuten er materiellet grunneiers eiendom siden det ikke er fjernet."

Ligg dette på privat eigedom skulle det forsåvidt være eit klart eigarforhold, gitt at det ikkje er spesielle forhold som seier noko anna (f.eks. at det er så spesielt at det er å betrakte som eit særs unikt funn og/eller at det har høg museal verdi). Det blir også kanskje annleis om det ligg på statleg/kommunal grunn.
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

[quote="Stein e K"]Hei Werner.

Har null anelse ang eierforhold, men etter å ha sett så og si
alle episoder av Tank workshop ( program på History Channel om restaurering av stridsvogner )
tror jeg det blir rimelig dyrt.
Disse som driver med restaurering bruker store summer
på å få dem orginale.
Den eneste som ikke har for "mye" penger er en kar som
driver Isle of White Tank museum.
Kan jo være en ide og kontakte dette museumet når du
vet hvaslags stridsvogn det er snakk om.
Hvis det er en Panzer mk4 eller nyere ( mk5 mk6 )
kan denne være av STOR interesse for samlere på kontigentet evt USA.
Stridsvogner som er hentet ut fra Frankrike og Polen i dette programmet
har blit solgt til samlere av personene som fant stridsvognene, ikke grundeier.

Mvh Stein[/quote]


Hvorfor i all verden skal alt slik havne i utlandet ?? La vogna bli i Norge,det finnes folk i norge som kan konservere en slik vogn.Dette er en bit Norsk krigshistorie !
Stein e K
Posts: 14
Joined: 23 Jul 2008 15:09
Location: Skedsmo

Hei AYF.

Jeg mente at hvis det viser seg at det er en mk4/5/6 Panzer som
ligger der, vil sikkert rykte spre seg som ild i tørt gress.
Regner med at milionærer i utlandet vil prøve seg fordi det ikke
finnes så mange igjen i verden.
Mitt ønske er å se en slik vogn på et museum her i norge.
Tror du missforsto meg??

Mvh Stein
odybvig
Posts: 54
Joined: 25 Oct 2007 11:43
Contact:

Hvis vognen er fra 1944/45 så er det mest sannsynlig at det er en
Panzer III. Det kan også være en fransk vogn, da det var en del av disse.
Panzer IV , V og VI er helt uaktuelt da disse ikke var i Norge i den perioden. Vil helst tro at det dreier seg om en fransk vogn, da alle Panzer III vognene ble tatt vare på av Forsvaret etter krigen. Enten som stridsvogner, eller som reservedelsvogner.

Her er en Panzer III fra Trandum i maidagene 1945, med stolte norske gutter rundt

Image

Mvh
Olve Dybvig
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hvis den er satt ut på isen etter krigen er det vel også en mulightet for at det er et britisk/amerikansk kjøretøy?
MK er jo typisk betegnelse på alliert utstyr!

Erik
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Siden man er inne på temaet, er det noen som vet hvor slikt utstyr ble dumpet etter krigen?

Tenker da helst på Haugesund/Karmøy området..
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Tenker da helst på Haugesund/Karmøy området..
Nedstrandsfjorden ble brukt som dumpeplass etter krigen, men her dumpet man jo skrot til utpå 80 tallet så selv med ROV har man nok en stor utfordring å finne noe i dag....

Mvh
Erik E
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

pr dato vet ikke jeg om det er det ene eller andre, det som er rimelig sikkert er at det var Renault stridsvogner/tanks i Arendal, det var 5 stk, som er dokumentert høst/vinter 43/44.

Videre så er det dokumentert 1 Renault tårn øst i Agder og det skulle være et i lillesand/grense krs som er fjernet.

om disse kan være noen av de 5 vognene skal være usakt, men de kan jo ses i sammenheng.

Hadde en prat med museet i Arendal og de var likegyldige til hele greia og på en fredag på forsvarsmuseet er det ikke mulig å få noen svar.

Det det blir henvist til er eventuellt grunneier og de krav denne må ha.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

werner wernersen wrote:Hei

Hadde en prat med museet i Arendal og de var likegyldige til hele greia og på en fredag på forsvarsmuseet er det ikke mulig å få noen svar.

Det det blir henvist til er eventuellt grunneier og de krav denne må ha.

Werner
Ja da ender du opp som stridsvogn kommandant iløpet av høsten regner vi med.. hehe.

Du trenger bare et værsegod fra grunneier- så er du igang. PDT_Armataz_01_18
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Erik E wrote:
Tenker da helst på Haugesund/Karmøy området..
Nedstrandsfjorden ble brukt som dumpeplass etter krigen, men her dumpet man jo skrot til utpå 80 tallet så selv med ROV har man nok en stor utfordring å finne noe i dag....

Mvh
Erik E
Ja jeg er klar over det stedet, jeg tenkte mer på steder hvor man kunne jobbet uten å dra frem en gammel ROV fra garasjen. :D
Men takk for tipset alikevel.

Hører du om noen andre steder, så send meg en PM er du snill.
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”