Støttepunkt I "Zitadelle" / Stp.gruppe Forus

Jæren med sine flate strender og korte avstand til England var i aller høyeste grad et potensielt landingssted for en alliert invasjonsstyrke. For å sikre Stavanger havn, og ikke minst de viktige flyplassanleggene Sola/Forus, anla tyskerne ”Festung Stavanger”, et omfattende system av støttepunkt med tanke på å stoppe enhver trussel rettet mot området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Støttepunkt I "Zitadelle" i Støttepunktgruppe Forus var anlagt rundt administrasjonsdelen av Forus flyplass. Her lå både kamphovedkvarter og beredskapsbunkere, samt et kraftig nærforsvar. I de første årene av krigen lå også JaFü Norwegen sitt hovedkvarter her.

Oppsetning pr. Mai 1945:
4 Offiserer/15 befal/19 soldater
5 x Pz 38(t) tårn m/3,7cm Kwk(t) + MG
2 x PzII(Flam) tårn m/sMG
5 x lette bombekastere
2 x MG
3 x 2 cm Flak (Ikke oppsatt i 1945)

----------------------------------------------------------------------------------

All skog er pr. august 2008 fjernet og gravemaskinene rykker inn for å planere en høyde ifm. "Stützpunkt Zitadelle". Dette var vel et av de mest intakte støttepunkt i Stavanger kommune frem til 2003-2004 da "morroa" begynte og riving av bunkere startet.

Nå står R 622 med tilhørende Rs med Pz38(t) tårn for tur sammen med den siste splinthangaren for jagerfly som står igjen på gamle Forus flyplass.
Kommentarer/forklaing ligger på hvert bilde:
Attachments
Dette nummeret har jeg aldri sett på 38(t) tårn før, og er i seg selv et lite mysterie, da det er for mange siffer til å utgjøre et serienummer..<br />Tårnet er &amp;quot;Ausf.G&amp;quot; type og derfor laget lenge etter tyskerne overtok produksjonen.<br />&amp;quot;dun&amp;quot;
Dette nummeret har jeg aldri sett på 38(t) tårn før, og er i seg selv et lite mysterie, da det er for mange siffer til å utgjøre et serienummer..
Tårnet er &quot;Ausf.G&quot; type og derfor laget lenge etter tyskerne overtok produksjonen.
&quot;dun&quot;
Zit-serie.jpg (410.62 KiB) Viewed 1255 times
Her har vi så Pz38(t) tårnet som lenge var en godt bevart hemmelighet hos grunneier :-)<br />I bakgrunnen FOHK Jåttånuten
Her har vi så Pz38(t) tårnet som lenge var en godt bevart hemmelighet hos grunneier :-)
I bakgrunnen FOHK Jåttånuten
Zit3.jpg (363.08 KiB) Viewed 1255 times
og samme bunker i dag. Alle hus i området er klar for riving, inkl. gården og husene i bakgrunnen, disse kommer jeg til etterhvert.
og samme bunker i dag. Alle hus i området er klar for riving, inkl. gården og husene i bakgrunnen, disse kommer jeg til etterhvert.
Zit2.jpg (364.22 KiB) Viewed 1255 times
Her er bilde fra R 622 bunkeren tatt i 2006.....
Her er bilde fra R 622 bunkeren tatt i 2006.....
Zit1.jpg (422.12 KiB) Viewed 1255 times
Last edited by Erik E on 15 Nov 2008 1:43, edited 4 times in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Vel inne i R622 bunkeren var det bare å fastslå at "souvenirjegere" har gått bananas og skrudd ned ventilasjonsanlegg + så godt som alt elektrisk materiell. I tillegg var også stativet for periskopet borte... Sjelden sak... :-(
Nå skal jo bunkeren rives, så utstyret burde jo fjernes, men hadde heller sett dette på det lokale krigsmuseet fremfor at det ble hentet av "turister" (Rimelig sikre rykter på det ja)

Uansett, jeg har lenge vært skeptisk til vidvinkel i bunkere, men etter siste investering og første testrunde er det jo bare å krype til korset og si at dette er gode greier, selv med litt forvrengning og "falske skygger"!
Første bilde med 17-85 linse, neste med 10-20
Attachments
vvf.jpg
vvf.jpg (324.13 KiB) Viewed 1252 times
vlf.jpg
vlf.jpg (365.36 KiB) Viewed 1252 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Splinthangaren er en del ombygget og har vært bondens private verksted i en årrekke... Ikke den helt store historiske verdien, men er likevel den siste overlevende "jagerboks". Opprinnelig var denne oppvarmet vha eget fyrrom(bilde to), av tyskerne kjent som "Jägerboxe mit heizung".
Attachments
zit-fyr.jpg
zit-fyr.jpg (333.42 KiB) Viewed 1251 times
Zit4.jpg
Zit4.jpg (310.81 KiB) Viewed 1251 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Tilbake på denne gården nevnt innledningsvis hadde vi en hyggelig samtale med eier. Alt var fraflyttet og klar til riving noe som helt klart var vemodig for stakkarne som er "tvangsflyttet" herfra.
Eier kunne fortelle at gården led samme skjebne i 1940 da tyskerne kom.
Hele gården ble revet ned og ble ikke bygget opp igjen før 1945-46.

Med materialmangelen som rådde på den tiden gikk det tydeligvis for seg slik man helst bare hører om, men sjelden ser selv - Låven ble bygget på nytt ved hjelp av tyske ammunisjonskasser!

Fra utsiden en helt alminnelig låve, men på innsiden ser man at veggene består av hundrevis av tyske kasser, de fleste fortsatt med originalmaling og stemplinger! Bunkere og hangarer er liksom en ting, men jeg synes virkelig det er synd at låven skal rives, for dette er virkelig historie... :-(
Attachments
sc250.JPG
sc250.JPG (69.95 KiB) Viewed 1250 times
SC 250. Sidevegger fra transportkasse for 250Kg sprengbombe
SC 250. Sidevegger fra transportkasse for 250Kg sprengbombe
Zit7.jpg (342.11 KiB) Viewed 1250 times
Zit6.jpg
Zit6.jpg (330.91 KiB) Viewed 1250 times
Zit5.jpg
Zit5.jpg (301.47 KiB) Viewed 1250 times
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

PDT_Armataz_01_08 PDT_Armataz_01_08 PDT_Armataz_01_08

Jeg finner ikke ord.... Hvs slags mennesker er det som gjør dette? Det må da gå an å prate fornuft med dem? Pansertårnet må da i det minste kunne plasseres på museum? I verste fall kan vel du ta det med hjem og ha det i hagen?
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Jeg vet ikke hva jeg skal si, de fjerner jo alt her i området. Alt på Hammaren i Tanager ble jo nettop fjernet i forbindelse med byggingen av Risavika havn. Jeg hadde et håp om at restene av Zitadelle skulle få stå.

Du seier dette er den siste splinthangaren for jagerfly på Forus, jeg ser 5 andre splinthangarer i nærheten på flyfoto, er disse allerede fjernet?
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Tårnet og andre div. andre ting som t.d. restane av luftpumpa i 622'en må vel kunne reddast? Kva med Arquebus, kan ikkje dei trå til her og få henta det som er igjen av verdi?
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Tragisk.... PDT_Armataz_01_09
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Her var det da mange som engasjerte seg :-)
Ser at jeg i nattens mulm og mørke har glemt å skrive at tårnet + resterende bunkerutstyr blir innhentet av Rogaland krigshistoriske museum før gravemaskinene går helt amok oppå der!
Du seier dette er den siste splinthangaren for jagerfly på Forus, jeg ser 5 andre splinthangarer i nærheten på flyfoto, er disse allerede fjernet?
Det er to typer splinthangarer, de andre er en større type som er mer "universal" og kunne brukes av større fly. Disse andre hadde heller ikke oppvarming slik "jagerboksen" hadde....

Erik
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Erik E wrote:Ser at jeg i nattens mulm og mørke har glemt å skrive at tårnet + resterende bunkerutstyr blir innhentet av Rogaland krigshistoriske museum før gravemaskinene går helt amok oppå der!
Det kan jeg bekrefte! Var innom for å studere disse bunkerene skikkelig en siste gang, oppdaget at tårnet var borte. :)

Image

Image

Det er to typer splinthangarer, de andre er en større type som er mer "universal" og kunne brukes av større fly. Disse andre hadde heller ikke oppvarming slik "jagerboksen" hadde....
Aha, var redd du mente ALLE var borte. Den større typen er vel den uten tak med kamonett over?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Det kan jeg bekrefte! Var innom for å studere disse bunkerene skikkelig en siste gang, oppdaget at tårnet var borte.
Hm... Allerede historie!?
Og jeg som nettop satt og oppdaterte kartet :-)
Den større typen er vel den uten tak med kamonett over?
Jepp, dem er det fortsatt en del igjen av, men de tre nærmest "Zitadelle" har nok ikke mange månedene igjen de heller.....
Vanvittig trøkk i byggingen i den enden av Forus fremover!


Erik
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Erik E wrote:Hm... Allerede historie!?
Og jeg som nettop satt og oppdaterte kartet :-)
Hehe, imponerende at de fikk flytta den så fort. Kart seier du, har du noe detaljert over Forus? Vet du om det eksisterer originalkart over området?
Jepp, dem er det fortsatt en del igjen av, men de tre nærmest "Zitadelle" har nok ikke mange månedene igjen de heller.....
Vanvittig trøkk i byggingen i den enden av Forus fremover!
Veldig synd dette, vi hadde liksom et delvis inntakt lite hjørne av flyplassen. Hører det er IKEA som bygger ut.


Sånn ser tårnet ut nå:
Attachments
Tårn fra Zitadelle
Tårn fra Zitadelle
IMAG0066.jpg (243.02 KiB) Viewed 1092 times
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Var innom en tur i dag, R622'en og bunkeren til panservogntårnet står enda, men splinthangaren er borte...
Attachments
Denne står nok ikke lenge...
Denne står nok ikke lenge...
IMG_3536s.jpg (201.96 KiB) Viewed 1019 times
Erik E fant ut at dette sansynligvis har vært en kasse for transport av radargerät
Erik E fant ut at dette sansynligvis har vært en kasse for transport av radargerät
IMG_3535s.jpg (285.51 KiB) Viewed 1019 times
Er det for å spare på ressurser de ikke har brukt armeringsjern? Eller var det ikke vanlig i splinthangarer?
Er det for å spare på ressurser de ikke har brukt armeringsjern? Eller var det ikke vanlig i splinthangarer?
IMG_3537s.jpg (263.1 KiB) Viewed 1019 times
Splinthangar
Splinthangar
IMG_3534s.jpg (224.95 KiB) Viewed 1019 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hm...
Triste greier!
Litt rart å ha vært der for en uke siden og tatt bilder når man ser at det ligger i grus i dag!

Ser ut som armering ble droppet i disse ja...
Har sett eksempler på splinthangarer også andre steder i landet hvor det ikke er armert, i noen tilfeller kun lødd opp med rullestein.
Attachments
Siste bilde fra innsiden av &amp;quot;Jägerbox&amp;quot;
Siste bilde fra innsiden av &quot;Jägerbox&quot;
Splinthangar Forus.jpg (389.65 KiB) Viewed 1002 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Nye bilder fra søndag 24/8....
Attachments
Zit240808-3.jpg
Zit240808-3.jpg (444.9 KiB) Viewed 945 times
Zit240808-2.jpg
Zit240808-2.jpg (426.11 KiB) Viewed 945 times
Zit240808-1.jpg
Zit240808-1.jpg (381.02 KiB) Viewed 945 times
Post Reply

Return to “Festung Stavanger”