Plyndring

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

De siste årene har det for alvor gått opp for meg at MYE etterlatenskaper plukkes rundtom i landet. Noe av dette er organisert av FMU og lokale museer, men det er garantert også privatpersoner som plukker med seg ting for videresalg i utlandet.

Dette er en dårlig trend synes jeg og vil at alle som driver med denne hobbyen er litt tilbakeholdne med å gi opplysninger om eksakte lokasjoner på ting som kan være av interesse for "svartebørshandlere".

Post gjerne bilder av funn, men tenk deg om før du legger ut GPS posisjoner og kart i full offentlighet!

Mvh
Erik E
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Samlere av gjenstander går som oftest langt (lovlig) for å tilegne seg nye ting i sin samling, da må jo disse gjenstandene komme fra en kilde.
Nordnorge har i alle år vært det sted i Norge hvor det har vært størst andel av etterlatenskaper fra 2vk.
Det er ikke forbudt å tilegne seg gjenstander så lenge grunneier gir deg tillatelse til å ta det med deg.

Grensen for at gjenstander (jordfunn) er statens eiendom går ved året 1537 for enkelt gjenstander (før-reformatorisk), og 1650 for mynter.
----------

En økende interesse for 2vk, sørger for at pris&etterspørsel vokser i takt med dette.
Spørsmålet er jo om jernholdige gjenstander skal ligge og ruste vekk, eller om de skal tas vare på av samlere for ettertiden.
Så lenge ingen lokal museumsinstans/Historielag i det aktuelle området har interesse for det som ligger rundtomkring, så vil det jernet som ligger eksponert for vær&vind forsvinne på den ene eller den andre måten.

Dette er et tragisk faktum idag!
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Nå var ikke dette myntet på folk som lovlig tilegner seg materiale, men heller mer eller mindre planlagte plyndringstokt hvor folk kommer til Norge på "ferie" med verktøyskassa.

Tar poenget ditt og er enig i at det er trist at mye står til forfall.
Likevel synes nå jeg at det er like trist at vi sakte men sikkert "tappes" for unikt materiale som definitivt burde stått på museer i Norge, fremfor å stå i en privat utstilling i F.eks. USA...
Grensen for at gjenstander (jordfunn) er statens eiendom går ved året 1537 for enkelt gjenstander (før-reformatorisk), og 1650 for mynter.
Her snakker vi også om deler fra våpensystemer, deler fra kjøretøy osv. som faller inn under kulturminneloven.

Mvh
Erik E
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 16 Jan 2019 15:48, edited 1 time in total.
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Har opplevd dykkere her og de skal ikke få noe med seg hvis det kan forhindres.
dolmen
Last edited by dolmen on 02 Apr 2009 15:01, edited 1 time in total.
mikke
Posts: 144
Joined: 22 May 2008 17:33

Erik E wrote:Hallo

De siste årene har det for alvor gått opp for meg at MYE etterlatenskaper plukkes rundtom i landet. Noe av dette er organisert av FMU og lokale museer, men det er garantert også privatpersoner som plukker med seg ting for videresalg i utlandet.

Dette er en dårlig trend synes jeg og vil at alle som driver med denne hobbyen er litt tilbakeholdne med å gi opplysninger om eksakte lokasjoner på ting som kan være av interesse for "svartebørshandlere".

Post gjerne bilder av funn, men tenk deg om før du legger ut GPS posisjoner og kart i full offentlighet!

Mvh
Erik E

det er ikke bare til utlandet salget foregår. fant dette igår:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16467108
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

kystfort og vraksteder plyndres i stor stil i profittens tjeneste.Setter selv pris på å gå rundt gamle kystfort fra krigen og beskue rustent jern og meditere,evt på vraksteder for fly og beskue krøllet metall.Ser en voksende trend i at folk drar land og strand med metallsøker for å finne ting som de i etterkant legger ut på internett for salg.At ting ligger å ruster er blitt et argument for at det er bare å forsyne seg,mye av det som ligger ute vil ha en nedbrytningstid på flere hundre år og jeg synes ofte ting ofte hører hjemme der de ligger,kansje neste generasjon også får muligheten til å se kulturminner ligge i naturen.Å ta med" rust" for å levere til et museum som allerede har plassproblemer fra før ender ofte bare med at gjenstanden kommer bort evt blir kastet eller gitt bort.Selvfølgelig hvis det er helt spesielle ting som dukker opp så er museum rette valg,nedbrytningen av gamle kulturminner skjer jo med alt som ligger i jorda eller i sjøen enten gjenstanden er fra krigen, jernalderen eller unionstiden med Sverige.Så mitt råd er,er man i naturen og finner noen tomhylser,rustent jern,knust porselen eller hva det måtte være,la det ligge.Å fjerne deler fra vraksteder slik som denne fyren på finn.no,er jo både forkastelig og forbudt.
mikke
Posts: 144
Joined: 22 May 2008 17:33

AYF wrote:.Å fjerne deler fra vraksteder slik som denne fyren på finn.no,er jo både forkastelig og forbudt.
hvis jeg ikke er på tynn is her nå. så stammer vel muligens dette fra krigsgraver,eller i alle tilfelle statens eiendom.
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Alle flyvrak i Norge er statens eiendom ,fjerning av deler fra slike vrakplasser kan kun gjøres etter søknad til forsvarsmuseet.Spesielt ille synes jeg det er når folk legger ut slik for salg for egen fortjeneste.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

AYF wrote:Alle flyvrak i Norge er statens eiendom ,fjerning av deler fra slike vrakplasser kan kun gjøres etter søknad til forsvarsmuseet.Spesielt ille synes jeg det er når folk legger ut slik for salg for egen fortjeneste.
I såfall, så burde kanskje selger i dette tilfellet, anmeldes?
--
Tommy
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Her er en pdf fra økokrim om temaet flyvrak:
http://www.okokrim.no/aktuelt_arkiv/mil ... 198/09.pdf

Erik
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Dornier 24,en han selger deler fra er den som styrtet ved Engeløy 11.09.1943,flyet tilhørte Seenotstaffel 10.På hjemmesiden" flyvrak.info " ser du til og med den delen fyren prøver å selge før han hentet den.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Dornier 24,en han selger deler fra er den som styrtet ved Engeløy 11.09.1943,flyet tilhørte Seenotstaffel 10.På hjemmesiden" flyvrak.info " ser du til og med den delen fyren prøver å selge før han hentet den.
Litt rart da man finner følgende tekst på siden :
EIENDOMSRETT: Alle tyske fly i Norge, ble etter krigen krigsbytte og norsk statseiendom.
De forvaltes i dag av Forsvarsmuseet. Allierte og sovjetiske flyvrak eies fortsatt av de respektive stater, men norske myndigheter har i noen tilfeller søkt om å få beholde slike vrak, og disse forvaltes i dag av Forsvarsmuseet.
Flyvrak fra krigen er statens eiendom, og de som ønsker å fjerne flydeler fra gamle krigsflyvrak må derfor søke Forsvarsmuseet, med en begrunnelse for hvorfor man vil fjerne dette fra funnstedet.

Nå poster jo vedkommende på forumet, så han kan vel komme med en kommentar. Det har muligens en naturlig forklaring.(meg som er treg, ikke samme selfølgelig!!)
mvh
Paul S.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Ikke for å beskylde deg for å være "treg" Paul og muligens det er jeg som tenker feil (eller er treg) , men jeg tror det er slik at delen som er til salgs på Finn.no. er avbildet på flyvrak sin side.
Og er ellers ikke innblandet i salg på noen som helst måte.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Ikke for å beskylde deg for å være "treg" Paul og muligens det er jeg som tenker feil (eller er treg) , men jeg tror det er slik at delen som er til salgs på Finn.no. er avbildet på flyvrak sin side.
Og er ellers ikke innblandet i salg på noen som helst måte.
Går bra der Werner, jeg var treg ! Synes jo selv det var rart med slik en heading på siden. Han poster jo her, og har jo her og andre steder vært en oppegående kar. Så det er meg, som er treg :-)
mvh
Paul S..
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”