MKB 5./501 (Håøya fort)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Yngvar wrote:Hei Natter, jeg så også denne betonklumpen, men kan ikke stedfeste den ordentlig. Får ta en tur bort å sjekke. Det må vel vaere på fastlandet?
Tja... Jeg er ikke kjent der, men ut fra artikkelen skulle jeg vel tro det?
ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

får ikke håpe jeg ødleger helle sjamern da :
http://tinyurl.com/kwz4q6 der er det.
Attachments
her er vinkel på kamera og :-) detaljert nok?
her er vinkel på kamera og :-) detaljert nok?
melsomvik.JPG (32.09 KiB) Viewed 515 times
her er orginal bilde fra avia.
her er orginal bilde fra avia.
bilde.jpeg (89.38 KiB) Viewed 514 times
User avatar
Pingvinen
Posts: 116
Joined: 01 Aug 2008 14:28
Location: Vestfold

Man bør ikke ta med hverken kone, eller barn, når man skal se den betongsaken der, det skjer vist spesielle ting i området der om dagen PDT_Armataz_01_18
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 12 Jan 2019 4:06, edited 1 time in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

HKB 5/980 wrote:Hvor står det at Håøya var MKB? Tror det må være en sammenblanding av Håøya ved Oscarsborg og Håøya her i Vestfjorden eventuelt. Jeg er ganske sikker på at MKB 5/501 hører til Oscarsborg. Så det henger heller ikke sammen med noen av Håøyene egentlig.
Jeg har ikke peiling, men finner følgende i JEF's "Tyske Kystfort" (øverst på side 150) omtale av Håøya (som for øvrig iht. samme kilde var et av flere områder underlagt MKB 2/Marineersatzabteilung (5/501) Oscarsborg): "...mens et batteri med fire 65mm kanoner en tid ble bemannet med nummeret 5/501. Dette var fra juli 1942 til mars 1943"
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 12 Jan 2019 4:06, edited 1 time in total.
ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

Så litt på karte, over håøya og ser fint at det har vært noe der:
http://kart.gulesider.no/m/pVV2y

Det bilde fra melsomvik er blitt fastsatt i annen tråd bilde er tatt her :
http://kart.gulesider.no/m/pVVF7
rett ned mot land som står på bilde, ser faktis litten prikk som er betongen.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Yngvar wrote:Ta en tur på HÅØYA FORT MKB 5/501, i Tønsbergsfjorden og opplev merkede stier med kanonstillinger og bunkere fra 1905, da ville vi slåss mot svenskene. En naturperle med mye å se på for bunkerjegere. Tyskerne brukte øya til miniubåter og som rekreasjonssted for trette soldater fra østfronten.

Mvh
Yngvar
Hei Yngvar.

Trenger man egen båt, eller er det ferjeforbindelse ut dit, f.eks fra Tenvik eller Storebukta på Nøtterøy?

Ser ut som en ganske spennende plass :)

MVH Morten C.
MVH Morten C.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Du kan enten svømme over, eller så må du ha egen båt. Det er nok ikke mange der ute nå som ferien er over. En vaktmann bor på fastlandet men han vil ikke ha med noen.
Mvh
Yngvar
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Yngvar wrote:Du kan enten svømme over, eller så må du ha egen båt. Det er nok ikke mange der ute nå som ferien er over. En vaktmann bor på fastlandet men han vil ikke ha med noen.
Takk for info.

Morten C.
MVH Morten C.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Var en tur i Melsomvik i helga, mye mennesker ute til tross for tåkedis. Dessverre var det ingen som "hadde seg" som jeg ble vitne til :blee:

MVH Morten C.
Attachments
Melsomvik (1).JPG
Melsomvik (1).JPG (311.83 KiB) Viewed 190 times
Melsomvik (2).JPG
Melsomvik (2).JPG (339.37 KiB) Viewed 190 times
MVH Morten C.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Er det da noen som da har info på at dette var et operativt batteri i den tiden på lik linje med andre kystfort? Eller tilhørte det skolen for kystart. ildledning? Marineersatzabteilung.. Det er jo reserve eller opplæringsavdeling om man oversetter?!?
Snart ferdig med å kontrollere kystfortene, men denne står fremdeles som et mysterium. Var det et operativt batteri? Skal jeg i det hele tatt ta den med i kystfortkartet? (jeg har med batterier som har flyttet på seg etc. )

E
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Erik H wrote:
Er det da noen som da har info på at dette var et operativt batteri i den tiden på lik linje med andre kystfort? Eller tilhørte det skolen for kystart. ildledning? Marineersatzabteilung.. Det er jo reserve eller opplæringsavdeling om man oversetter?!?
Snart ferdig med å kontrollere kystfortene, men denne står fremdeles som et mysterium. Var det et operativt batteri? Skal jeg i det hele tatt ta den med i kystfortkartet? (jeg har med batterier som har flyttet på seg etc. )

E
Opprettet juli 1942 som Alarmbatteri med 4 stk 65 mm kanoner (MAB 5./501). 21 cm aldri satt opp av tyskerne. Tatt ut av tjeneste mars 43, og skytset gikk til Rørvikbatteriene.
JEF
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Tatt ut av tjeneste mars 43, og skytset gikk til Rørvikbatteriene
takk for oppklarende svar. Men hvis kanonene gikk til 2./507 viken-reipholmen, hvor ble de plassert? blir illustrasjonen under riktig?

Jeg tør nesten ikke spørre om historiene til mkb 1./500 og 2./500 i samme område... :oops: Hvis historien til disse batteriene blir for komplex så kan jeg skrive på kystfortkartet for overnevnte batterier "kompleks flytting: se forum" (noe jeg måtte gjøre på to, tre andre plasser rundt om i sør-norge)

Erik H
Attachments
viken.jpg
viken.jpg (111.01 KiB) Viewed 94 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Erik H wrote:
Tatt ut av tjeneste mars 43, og skytset gikk til Rørvikbatteriene
takk for oppklarende svar. Men hvis kanonene gikk til 2./507 viken-reipholmen, hvor ble de plassert? blir illustrasjonen under riktig?

Jeg tør nesten ikke spørre om historiene til mkb 1./500 og 2./500 i samme område... :oops: Hvis historien til disse batteriene blir for komplex så kan jeg skrive på kystfortkartet for overnevnte batterier "kompleks flytting: se forum" (noe jeg måtte gjøre på to, tre andre plasser rundt om i sør-norge)

Erik H
Kanonene ble tilleggsskyts på hhv Viken og Straumøy og ble montert som enkeltskyts for å dekke dødvinkler.
På Viken ble en kanon montert sørøst for 12,7 cm kanon 4 (kanon lengst til venstre i batteriet ift hovedskuddretningen) mens en kanon ble montert i et lite støttepunkt litt lenger ut i Nærøysundet sammen med en 150 cm lyskaster.
På Straumøy ble en kanon montert med skuddretning nord i batteriets venstre flanke mens en kanon ble montert med skuddretning sør i batteriets bakkant.
Ville ikke tatt disse kanonene med i oversikten om jeg var deg.

Når det gjelder historien til Viken og Straumøy er den ganske grei, først to gamle norske 12 cm Armstrong hvert sted, så to 12,7 som umiddelbart ble utvidet til fire kanoner på hvert sted.
Planlagt videre utbygging av Viken batteriet med bl.a. ny kommandoplass ble ikke utført pga mangel på byggemateriell.

(Når det gjelder ryktet om et planlagt 28 cm batteri på Reipholmen, så er det helt ukjent i kildene. Men det finnes mange slike rykter kysten rundt, det mest interessante på Malmøya i Oslofjorden men da for 12 cm tårnkanoner fra Greåker. Heller ikke de i noen kilder, men sjakt kom kunne passe er utsprengt.)
JEF
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”