Huggorm og edderkopper i bunkeren, vi er ikke alene........

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Her fra Danmark :-)
Attachments
Fugler.jpg
Fugler.jpg (81.21 KiB) Viewed 549 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Siden Erik 'drar inn' utlandet ;-) - Her er fra Kreta/Maleme.

Prøvde egentlig å ta bilde av en firfisle som strøk forbi i taket over hodet mitt, men jeg var for treg i fokus og utløser PDT_Armataz_01_08

Når jeg tenker på det så foretrekker jeg kjellereddekoppene som stort sett bare står/henger der og gjør sine kjelleredderkopp-ting....

KOS
Attachments
Hva heter denne karen ?
Hva heter denne karen ?
20090616_024_1.jpg (167.95 KiB) Viewed 536 times
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Denne her var ganske livloes, men krabber er vel av sjeldenhetene rundt bunkere, kanskje et maaltid til en maake? :wink:

Fra Skaatoy.
Attachments
krabbe.JPG
krabbe.JPG (104.14 KiB) Viewed 505 times
Mvh
Tormod
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det du har der Tormod er en pansrett angrepskrabbe som kan løpe veldig fort fra vannet og opp i kystfort. Vanligvis bestykket med MG34, pass deg for de :D
Mvh
Yngvar
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

KOS wrote:Når jeg tenker på det så foretrekker jeg kjellereddekoppene som stort sett bare står/henger der og gjør sine kjelleredderkopp-ting....

KOS
Ja, hva GJØR de egentlig? Ingenting?
Sindre
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Sindre wrote:
KOS wrote:Når jeg tenker på det så foretrekker jeg kjellereddekoppene som stort sett bare står/henger der og gjør sine kjelleredderkopp-ting....

KOS
Ja, hva GJØR de egentlig? Ingenting?
Nei, ordentlige latsabber. Ta en kikk på linkene nederst på forrige side i denne tråden. Du finner endel funfacts om disse krypa der.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Prøvde med en liten prat med denne lille krabaten. Men, det ble nok en enveis samtale.
Attachments
Stavern, Lillevik 030.jpg
Stavern, Lillevik 030.jpg (187.5 KiB) Viewed 402 times
Mvh.
Jon-Vegard
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Jon-Vegard wrote:Prøvde med en liten prat med denne lille krabaten. Men, det ble nok en enveis samtale.
Nei, det er ikke lett å få til en dialog med disse, jeg har sett mange av dem i år selv men heldighvis ikke ute i felten. De har ofte sin egen måte å kommunisere på. Bit eller bli bitt :-)

MVH Morten C.
MVH Morten C.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Var en tur på Tjeldøy fort i forrige uke, og dette er uten sammenligning det mest "livlige" stedet jeg har besøkt så langt. Heldigvis ingen krypdyr på de breddegrader, men fuglelivet var ekstremt: Det fløy opp noe for omtrent hver 5. meter jeg beveget meg rundt på området (ikke bare småfugler - tråkket nesten på en stor fugl med ca en meters vingespenn, brun og hvit av farge, uten at jeg har peiling på hva det var - den fløy opp foran meg og gav meg en skikkelig støkk PDT_Armataz_01_09 ).

De fleste fuglene tok til vingene og forsvant, men noen svært hissige sjøfugler var ikke interessert i nærgående gjester, og benyttet stupangrep i ren "stuka" stil for å gjøre det utrygt å komme seg ned til kaien PDT_Armataz_01_15

Vanskelig å få bilder av alt dette, så disse tomme redene får representere den flyvende del av dyrelivet på området...
Attachments
Tomt rede i sikringsboks på ekstysk ammobunker.
Tomt rede i sikringsboks på ekstysk ammobunker.
Tjeldøy-Rede_2.jpg (102.99 KiB) Viewed 329 times
Tomt rede i inngangspart til eks-tysk brakke
Tomt rede i inngangspart til eks-tysk brakke
Tjeldøy-Rede_1.jpg (108.64 KiB) Viewed 329 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Amfibier finner man også på Tjeldodden - både levende og døde...
Attachments
En som ikke kom seg over veien...?
En som ikke kom seg over veien...?
Tjeldøy-Frosk_2.jpg (98.01 KiB) Viewed 327 times
Frosk (?) på vei inn i en av brakkene
Frosk (?) på vei inn i en av brakkene
Tjeldøy-Frosk_1.jpg (101.38 KiB) Viewed 327 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Den siste opplevelsen min på Tjeldøy involverte et pattedyr. Ikke unikt eller spesielt - det er mye rein i regionen (det var stadig noen på besøk på Korshamn da jeg tjenestegjorde der), men omstendighetene her var vel litt spesielle synes jeg. Skulle virkelig ønske at jeg hadde hatt åndsnærværelse nok til å trykke på utløseren da jeg nærmet meg fjellinngangen - det var litt av et syn, men jeg må innrømme at jeg ble skikkelig skremt da Rudolf stormet ut og nesten løp meg ned, og det tok noen sekunder før jeg fikk somlet meg til å knipse... (reinsdyr står et stykke ned på listen over hva jeg forventer å treffe inne i fjellanlegg) PDT_Armataz_01_08
Er for så vidt glad han kom ut før jeg gikk inn - tror jeg hadde vætet buksene om vi hadde støtt på hverandre i mørket... PDT_Armataz_01_18

Jeg var tydeligvis på hans enemerker, for han fulgte sannelig etter meg inn i anlegget, og jeg måtte jage ham vekk før jeg tok sjansen på å gå lengre inn. Han tuslet etter meg helt til jeg forlot fortsområdet litt senere, og da jeg rundet bukten på vei bort så jeg at han hadde fått selskap av fruen - aner ikke om hun gjemte seg inne i en av hallene mens jeg var inne i anlegget... PDT_Armataz_01_05

Artig opplevelse, men pulsen gikk i været et par ganger der ute (rimelig øde og jeg så ikke et menneske på de 4-5 km på vei til/fra hovedveien).
Attachments
Endelig fred for plagsomme inntrengere, og sammen med fruen igjen...
Endelig fred for plagsomme inntrengere, og sammen med fruen igjen...
Tjeldøy-Rein_5.jpg (66.2 KiB) Viewed 326 times
Følger med i buskene - skal han ikke forsvinne snart...?
Følger med i buskene - skal han ikke forsvinne snart...?
Tjeldøy-Rein_4.jpg (118.36 KiB) Viewed 326 times
Hva skal jeg gjøre med denne fyren da...?
Hva skal jeg gjøre med denne fyren da...?
Tjeldøy-Rein_3.jpg (108.06 KiB) Viewed 326 times
Virker litt irritert på inntrengeren som forstyrrer..?
Virker litt irritert på inntrengeren som forstyrrer..?
Tjeldøy-Rein_2.jpg (91.15 KiB) Viewed 326 times
Rudolf i fullt firsprang etter å ha nesten løpt meg ned på vei ut fra fjellinngangen.
Rudolf i fullt firsprang etter å ha nesten løpt meg ned på vei ut fra fjellinngangen.
Tjeldøy-Rein_1.jpg (73.14 KiB) Viewed 326 times
Her bor Rudolf (m/frue?) på Tjeldøy - besøkende anbefales å sjekke om vertskapet er hjemme før de gjør entre...
Her bor Rudolf (m/frue?) på Tjeldøy - besøkende anbefales å sjekke om vertskapet er hjemme før de gjør entre...
Tjeldøy_Fjellinngang.jpg (115.82 KiB) Viewed 326 times
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Stakkars... her har han endelig fått seg et hus som er et reinsdyr verdig, og så kommer disse menneskene og forstyrrer! Kanskje han holdt på med oppussingen i det du ankom.
Sindre
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Enorme mengder maur ved noen bunkere. To maurstier fra forskjellige stillinger.
Attachments
Maursti-2.jpg
Maursti-2.jpg (143.75 KiB) Viewed 264 times
Maursti.jpg
Maursti.jpg (125.39 KiB) Viewed 264 times
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Fra Batterie Vara. Tyskerne kalte det ene tjernet på fortet for Krötenteich (paddetjernet) i dag er det helt stille der..
Attachments
amfibie.jpg
amfibie.jpg (69.92 KiB) Viewed 208 times
Mvh
Tormod
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

tok et bilde.. ganske uskarpt et, men jeg trur dere skjønner størrelsen på disse beista.. 45 mm nå den er i normal posisjon. De bør ikke bli større enn dette!!
Attachments
2009_45mmcreap.jpg
2009_45mmcreap.jpg (28.42 KiB) Viewed 157 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”