FluWa Gjøvik

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
trbjo
Posts: 6
Joined: 24 Feb 2008 20:47
Location: 2800 GJØVIK

På Bergstoppen ( 32 V 589487 6742846 ) like Nord for Gjøvik så var det en tysk installasjon under krigen. Installasjonen ble benyttet av tysk personell som hadde forlegning på Berg gård ø. for posisjonen.

I følge grunneier ble anlegget revet etter krigen, men det er enda tydelige spor i terrenget.

Jeg kjenner ikke detaljene, men har blitt fortalt at anlegget ble brukt som observasjonspost mot fly. Noe som rimer med lokasjon (420 moh). Sambands og peilestasjon er også nevt.

I aprildagene ble anlegget en kort periode overtatt av HS, og en av deltagerne fortalte meg at de hadde hatt skyteøvelser i anlegget.

Bildene har jeg fått av nåverende grunneier. Flere bilder kommer.
Attachments
Bergstoppen 1945 (2).jpg
Bergstoppen 1945 (2).jpg (176.56 KiB) Viewed 435 times
Rett etter frigjøringen. MILORG på plass.
Rett etter frigjøringen. MILORG på plass.
Bergstoppen 1945 (1).jpg (201.37 KiB) Viewed 435 times
OP kuppelen på litt avstand. Godt beskyttet bak piggtråd og gjerder.
OP kuppelen på litt avstand. Godt beskyttet bak piggtråd og gjerder.
img559.jpg (10.58 KiB) Viewed 424 times
Last edited by trbjo on 11 Aug 2008 11:03, edited 5 times in total.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei og velkommen til forumet. Takk for dine opplysninger som kan være til nytte for andre som er i området. Dette er jo bunkere som er av stor interesse da de er forlagt utenfor de andre større forsvarsanleggene.
Kom gjerne med bilder også!

Mvh
Erik H
Vardal
Posts: 1
Joined: 13 Aug 2010 13:59

Har også noe info om anlegget på Bergstoppen fortalt til meg av min bestefar og div andre gamlinger. Dette anlegget var langt ifra bare en utkikkspost, og til samband og peiling. Det som vises på disse bildene later bare til å være toppen av isfjellet. Det finnes visst ett stort anlegg inne i fjellet her, visstnok i skala med gjøvik olympiske fjellhall. Det var visst også en kanon(er) her som de kjørte på skinner som var relativt kraftig. Det sies den kunne skyte ned til eidsvoll. Det var 3 store hovedinnganger til dette anlegget, som alle er blitt fyllt igjen med stein og sement etter krigen. (skjønner ikke helt hvorfor da dette da måtte ha vært ett flott utgangspunkt for eksempel å ha industri eller lager i, da det blomstret opp som mest på den tiden her i landet) Det finnes sikkert andre mindre innganger også vil jeg tro. Mener min far pratet på han visste hvor i allefall 2 av de 3 inngangene var. Det skulle også være relativt trygt å gå inne i anlegget også da det ble mineryddet før de tettet det igjen. Hvis noen kan bekrefte infoen min, eller legge til noe jeg ikke visste også så hadde det vært fint! Dette er ting som jeg ble fortalt som liten, så det er litt rustent det jeg husker :)
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

Vardal wrote:Har også noe info om anlegget på Bergstoppen fortalt til meg av min bestefar og div andre gamlinger. Dette anlegget var langt ifra bare en utkikkspost, og til samband og peiling. Det som vises på disse bildene later bare til å være toppen av isfjellet. Det finnes visst ett stort anlegg inne i fjellet her, visstnok i skala med gjøvik olympiske fjellhall. Det var visst også en kanon(er) her som de kjørte på skinner som var relativt kraftig. Det sies den kunne skyte ned til eidsvoll. Det var 3 store hovedinnganger til dette anlegget, som alle er blitt fyllt igjen med stein og sement etter krigen. (skjønner ikke helt hvorfor da dette da måtte ha vært ett flott utgangspunkt for eksempel å ha industri eller lager i, da det blomstret opp som mest på den tiden her i landet) Det finnes sikkert andre mindre innganger også vil jeg tro. Mener min far pratet på han visste hvor i allefall 2 av de 3 inngangene var. Det skulle også være relativt trygt å gå inne i anlegget også da det ble mineryddet før de tettet det igjen. Hvis noen kan bekrefte infoen min, eller legge til noe jeg ikke visste også så hadde det vært fint! Dette er ting som jeg ble fortalt som liten, så det er litt rustent det jeg husker :)
Dette høres ut som en klassisk myte på linje med endel av eksemplene i tråden her:
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=44&t=2551
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Observasjonsbygningen ser ut som en standard Flugwache (FluWa)
Her er en oversikt over tyske FluWa's og radarstillinger i området fra sommeren 1942.

Image
Mvh
Tormod
Kjella84
Posts: 1
Joined: 22 Jan 2021 18:56

Var nok ikke store anlegget der oppe,her er inventarlista hjemmestyrkene skrev da de tok over "festung" bergstoppen i 1945.
Utifra antall senger og klesskap ser det ut til å ha vert 10 tyskere stasjonert der.
Attachments
Hs beslagsliste
Hs beslagsliste
FB_IMG_1611334957532.jpg (54.74 KiB) Viewed 117 times
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

https://www.google.no/maps/place/Bergst ... 3294?hl=no

Vet ikke hva opplysningsskiltet mener med "stilling" og "bunker", men skal en tro på det som står så må det ha vært mer enn et FluWa på Bergstoppen
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”