Herdla/Gavlen

Her kan vi alle legge ut informasjon, spørsmål og svar vedrørende kystfort/bunker aktiviteter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Ja eg ser no at landskapet rundt fjellanlegget i øvre leir er ganske forandra no i forhold til i sommar når vi var der. Det skal være totalt 3 inngangar til dette fjellanlegget (1 utanfor hovudporten, som allereie var støpt igjen), den store inngangen i rått fjell, og ein til som vender sørover(?). Denne siste har eg ikkje sett men hørte at den hadde installert dører.

Det var sagt at det var planlagt eit lasarett i øvre leir, men at dette ikkje vart ferdig (eller påbegynt), det var Erling og Paul S. som nevnte noko om dette i sommar. Kan det være dette fjellanlegget som skulle ha den funksjonen? Eller hadde det ein annan kjent funksjon?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Knut Ø. wrote:Ja eg ser no at landskapet rundt fjellanlegget i øvre leir er ganske forandra no i forhold til i sommar når vi var der. Det skal være totalt 3 inngangar til dette fjellanlegget (1 utanfor hovudporten, som allereie var støpt igjen), den store inngangen i rått fjell, og ein til som vender sørover(?). Denne siste har eg ikkje sett men hørte at den hadde installert dører.
Jeg fikk ikke kommet meg inn i den store utsprengte "gropen" bak steinportalen (avbildet i tidligere poster), da traktorveien med dyp gjørme ikke egnet seg for mine lave sko. Her inne kan en dog se at det er en nylig gjenstøpt fjellinngang - er det denne som du mener med "rått fjell"? Ellers er det jo en inngang gjennom bunkeren avbildet i min tidligere post lenger opp (Inngangsparti til fjellanlegg.jpg).
Knut Ø. wrote:Det var sagt at det var planlagt eit lasarett i øvre leir, men at dette ikkje vart ferdig (eller påbegynt), det var Erling og Paul S. som nevnte noko om dette i sommar. Kan det være dette fjellanlegget som skulle ha den funksjonen? Eller hadde det ein annan kjent funksjon?
Akkurat denne delen av fortsområdet er det området jeg er minst kjent i. Ila. årene jeg jobbet her ute, var det veldig sjelden en tok seg en tur opp her (lite tid til noe mer enn jobb + at dette - som andre områder innenfor gjerdet - var uframkommelig i mange år pga. alt nedfallet etter orkanen på begynnelsen av 90-tallet), og slik sett er det mye jeg først har oppdaget nå. Uansett er jeg mest kjent med fortets nyere historie, men det finnes jo ekspertise (bla de du nevner?) som sikkert kan belyse dette...
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Her er stadig - 17 år (?) etter - tydelige spor etter orkanens herjinger...
Attachments
_MG_6627.jpg
_MG_6627.jpg (67.38 KiB) Viewed 419 times
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Natter wrote:den store utsprengte "gropen" bak steinportalen (avbildet i tidligere poster), da traktorveien med dyp gjørme ikke egnet seg for mine lave sko. Her inne kan en dog se at det er en nylig gjenstøpt fjellinngang - er det denne som du mener med "rått fjell"?
Ja. Inntil sikringssarbeidet svært utilgjengeleg.
Natter wrote:Ellers er det jo en inngang gjennom bunkeren avbildet i min tidligere post lenger opp (Inngangsparti til fjellanlegg.jpg).
Dette er den som ligg i knausen utanfor hovudporten? Litt vanskelig å kjenne igjen på bildet. Men det skulle være ein tredje inngang, mot sør viss eg resonnerer rett. Paul S. eller Erling har sikkert meir info om det.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Knut Ø. wrote:
Natter wrote:Ellers er det jo en inngang gjennom bunkeren avbildet i min tidligere post lenger opp (Inngangsparti til fjellanlegg.jpg).
Dette er den som ligg i knausen utanfor hovudporten? Litt vanskelig å kjenne igjen på bildet. Men det skulle være ein tredje inngang, mot sør viss eg resonnerer rett. Paul S. eller Erling har sikkert meir info om det.
Neida. Denne ligger rundt 20-30m sør for den "råfjellsinngangen" som nå er støpt igjen, så da regner jeg med at det er nr. 3...
Legger ved et bilde jeg tok innenfor inngangsdøren også - hadde ikke skikkelig lys (eller blitz), så en kan bare ane tunellen inn i mørket her.
Legger også ved bilde av den utenfor hovedporten (tatt i sommer) - til sammenligning.
Attachments
Innenfor gjerdet.
Innenfor gjerdet.
IMG_7044.jpg (39.88 KiB) Viewed 412 times
Utenfor gjerdet.
Utenfor gjerdet.
IMG_2489.jpg (99.98 KiB) Viewed 411 times
Last edited by Natter on 26 Jan 2009 17:36, edited 1 time in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Her er et bilde som viser bunkeren med nevnte inngang (rett frem). Den er også synlig til venstre i bildet IMG_7037.jpg i en tidligere post (der kan man få en antydning ift. avstanden opp til den gjenstøpte råfjell-inngangen).
Attachments
Fjellingangen ligger i bunkeren rett frem på bildet.
Fjellingangen ligger i bunkeren rett frem på bildet.
IMG_7036.jpg (103.54 KiB) Viewed 408 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Einherjer wrote:SHV-ko inngang.jpg - Er dette en bunker som lå mer eller mindre over stridshodebunkeren, vis-a-vis bunkeren hvor radarskjermen fremdeles er montert på veggen? Mener at dette var inngangen, men er ikke helt sikker.
Litt vanskelig å vurdere det store bildet etter hukommelsen, men plasseringen er i alle fall slik du beskriver, og stemmer bra med steinfyllingen som nå ligger der (som sagt, tror jeg denne fyllingen ligger litt lengre tilbake i tid ift. det arbeidet som pågår nå).
Einherjer wrote:Legger merke til at kranen på kaien også har blitt fjernet siden i sommer, men den var nå rimelig rusten.
Dette var en "nyere" Munck-kran, som var i bruk frem til ca. 1996-97 (da den ble sperret pga. teknisk tilstand). Resterende lossing av torpedo skjedde enten med fiskefartøyets kran, eller med innleid lastebil (benyttet da gjerne kaien i Herdlevågen, pga. de vanskelige forholdene ved batteriet - spesielt i litt dårlig vær).
Attachments
Torpedokai m/kran 1997
Torpedokai m/kran 1997
TP-kai.jpg (27.19 KiB) Viewed 392 times
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Ok, då har eg fått oversikta, takk for forklaring og bilde. Vi var ikkje ved den tredje inngangen lengst sør (dessverre). Går ut i frå at den har lidd samme skjebne som resten.

Gjekk nettopp gjennom bilda mine, og det er ganske lite frå dette området. Det var nok pga at området var så attgrodd at det var rett og slett vanskelig å få skikkelige bilder. Her er eitt av steinportalen med no gjenstøpte inngang i rått fjell bakanfor.
Attachments
Steinportal. Kan så vidt skimte inngang til fjellanlegg bakanfor.
Steinportal. Kan så vidt skimte inngang til fjellanlegg bakanfor.
S6001465_.JPG (150.15 KiB) Viewed 372 times
Last edited by Knut Ø. on 26 Jan 2009 22:33, edited 1 time in total.
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Forresten, kva vart skjebna til dei ombygde R621 og R622 i øvre leir, samt den 4-roms ammobunkeren i nærheten av overnevnte fjellanlegg?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Knut Ø. wrote:Ok, då har eg fått oversikta, takk for forklaring og bilde. Vi var ikkje ved den tredje inngangen lengst sør (dessverre). Går ut i frå at den har lidd samme skjebne som resten.
Nei. Den var åpen i går, men den står sikkert for tur (hvorfor skulle den ikke "sikres" når en ser på alt det andre de har gjort så langt...).
Knut Ø. wrote:Forresten, kva vart skjebna til dei ombygde R621 og R622 i øvre leir, samt den 4-roms ammobunkeren i nærheten av overnevnte fjellanlegg?
Jeg vet ikke om det er gjort ifbm. pågående sikringsarbeid, men her så det ut til å være lagt på nye trelemmer i senere tid (ref. vedlagte bilder tatt i går). Ingen av lukene var utstyrt med hengelås, men jeg fikk ikke opp den ene jeg kjente på (så ut som de var festet med en spiker). Kan jo tyde på at de ikke skal jevnes med jorden, slik de har gjort med LV-ko bunkeren (ref. mitt bilde LV-KO.jpg lengre opp i denne tråden - i kontrast til bildet bunker-3.jpg postet av Erling i tråden "Herdla fort").

Innser forresten at jeg har "rasert" bunker-tour tråden, og burde vel ha lagt det meste her under "Herdla fort"..?
Attachments
Vf ammobunker
Vf ammobunker
Vf (ammo).jpg (106.11 KiB) Viewed 361 times
R622
R622
R622 (våpen).jpg (77.1 KiB) Viewed 361 times
R621
R621
R621.jpg (47.49 KiB) Viewed 361 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Har vært en tur på Herdla i dag - primært flyplassen, men tok en rask tur opp i øvre leir på fortet før jeg dro hjem. Siden januar har man jobbet ytterligere med å sikre dette området. Som bildene viser, er det kjørt på noen lass med grus og masse: Her skal man ikke ha mange spor igjen for ettertiden...
Attachments
Skjønner ikke helt hva de har drevet med her nede, men både hydranten og Vf bunkeren er tilsynelatende like hele.
Skjønner ikke helt hva de har drevet med her nede, men både hydranten og Vf bunkeren er tilsynelatende like hele.
Gjenfylling øvre leir (6).jpg (141.17 KiB) Viewed 260 times
Her er det nok et par meter med ny "overdekning" til stillinger og inngangsparti for den tredje tunellinngangen i denne åsen... (ref. "IMG_7036.jpg" i tidligere post)
Her er det nok et par meter med ny "overdekning" til stillinger og inngangsparti for den tredje tunellinngangen i denne åsen... (ref. "IMG_7036.jpg" i tidligere post)
Gjenfylling øvre leir (5).jpg (132.12 KiB) Viewed 260 times
Her er det nok et par meter med ny "overdekning" til stillinger og inngangsparti for den tredje tunellinngangen i denne åsen... (ref. "IMG_7036.jpg" i tidligere post)
Her er det nok et par meter med ny "overdekning" til stillinger og inngangsparti for den tredje tunellinngangen i denne åsen... (ref. "IMG_7036.jpg" i tidligere post)
Gjenfylling øvre leir (4).jpg (138.63 KiB) Viewed 260 times
Gjenfylling øvre leir (3).jpg
Gjenfylling øvre leir (3).jpg (146.45 KiB) Viewed 260 times
Gjenfylling øvre leir (2).jpg
Gjenfylling øvre leir (2).jpg (134.49 KiB) Viewed 260 times
Gjenfylling øvre leir (1).jpg
Gjenfylling øvre leir (1).jpg (137.39 KiB) Viewed 260 times
Gjennmurt fjellinngang øvre leir.jpg
Gjennmurt fjellinngang øvre leir.jpg (151.91 KiB) Viewed 260 times
Tunell øvre leir.jpg
Tunell øvre leir.jpg (139.8 KiB) Viewed 260 times
Last edited by Natter on 27 Apr 2009 1:27, edited 1 time in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Tar også med fjellinngang og bunker (hva slags type er forresten dette? PAK? regelbau?) som ligger helt i det nordvestlige hjørnet på flyplassen (bak den store flyhangaren):
Attachments
Observasjonsluke bunker flyplass.jpg
Observasjonsluke bunker flyplass.jpg (137.46 KiB) Viewed 259 times
Panserluke bunker flyplass.jpg
Panserluke bunker flyplass.jpg (126.54 KiB) Viewed 259 times
Inngang bunker flyplass.jpg
Inngang bunker flyplass.jpg (148.01 KiB) Viewed 259 times
Fjellinngang flyplass.jpg
Fjellinngang flyplass.jpg (167.06 KiB) Viewed 259 times
Fjellinngang til venstre, bunker til høyre
Fjellinngang til venstre, bunker til høyre
Nord-vestlig hjørne flyplass.jpg (117.59 KiB) Viewed 259 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

...til slutt runder jeg av med denne:
Natter wrote:Her er noen bilder av nyere installasjoner på Herdla slik de fremstår pd (etablert ifbm. "IDA"-anlegget på 90-tallet).
Natter wrote:IMG_7012.jpg (Description: LV-stilling i øvre leir (dekningsrommet ved siden av er fylt/støpt igjen, så det kan se ut som denne ikke skal fylles...?))
Å neida...
Attachments
LV-stilling øvre leir.jpg
LV-stilling øvre leir.jpg (124.8 KiB) Viewed 256 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Fy f***.... Jeg blir fysisk uvel når jeg ser hvordan de "sikrer" anleggene...
Blir rett og slett forbannet.

Skal ikke si så mye mer her, for det blir for mye stygge ord ut av det.


Sukk....
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

PDT_Armataz_01_16 At det skulle bli så trist å se arbeidet som ble gjort, var sterkt. Takk for bildene.
:) Det finnes en PAK-bunker på utsiden som kan være verd å ta titt på. Den ligger i skråningen mellom gravene ved Herdla kirke og den store flaten som ligger på nedsiden. På utsiden av gjerde finnes noen ivrige golfeiere som legger alt flatt på sin vei...
Erling
Attachments
vf-4_7cm-1.jpg
vf-4_7cm-1.jpg (150.29 KiB) Viewed 165 times
Post Reply

Return to “Aktiviteter / Turer / Møter”