Herdla/Gavlen

Her kan vi alle legge ut informasjon, spørsmål og svar vedrørende kystfort/bunker aktiviteter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

I samband med åpningen av det militære området på Herdla for allmennheten, som omtalt i denne tråden sendte jeg en e-post til Herdla Museum og spurte om vi fikk komme på en "befaring" før arbeidene tok til. Det fikk vi. Riktignok litt usikkert med tanke på fjellanleggene, men vi fikk tilgang til det militære området. Herdla Museum etterlyste også innspill fra oss på hva som bør bevares, så jeg håper flest mulig har anledning til å være med.
Jeg foreslår andre eller tredje, evt fjerde helg i august. (9.-10., 16.-17. eller 23.-24).

Hvem har lyst å være med, og hvordan passer disse datoene for dere?
Last edited by Tarjei on 29 Aug 2011 14:59, edited 1 time in total.
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Eg kunne godt tenkt meg å vore med. Har vore på Herdla berre ein gong tidlegare ein kald februardag for nokre år sidan og det var i anna ærend så det var ikkje mykje eg fekk sett. Kjem tilbake frå ferie ca 5. august og begynner på jobb igjen veka etterpå. Eg og KGJ har også tenkt å ta ein tur til Ålesund i august for m.a. å besøke fjellanlegget i Aksla.
Men burde likevel prøve å få dette til. 9.-10. aug. er den helga det ikkje passar for meg, men dei andre to du foreslår burde kunne gå for min del.
Får sjå kva resten av folket her seier.
Tom E
Posts: 28
Joined: 25 Feb 2008 23:23
Location: Bergen

jeg er med. helgen 9-10 passer ikke bra, grunnet bryllup.
men de andre dagene skal jeg få til
TEE
User avatar
Trond
Posts: 6
Joined: 24 Apr 2008 20:21
Location: Moelv

Hei
Vi er to stk fra Hedemark som kunne tenkt oss å være med.
Det passer bra med helgene du har foreslått.

Trond og Kjetil
Trond H
Tom E
Posts: 28
Joined: 25 Feb 2008 23:23
Location: Bergen

hvordan ser det ut de nærmeste helgene nå da? hvilken blir det?
Hadde vært utrolig kjekt med en tur ut på askøy...
TEE
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Det ser ut som vi satser på søndag 17. august. Tid og sted får vi komme tilbake til.
Tom E
Posts: 28
Joined: 25 Feb 2008 23:23
Location: Bergen

kjempe greier. gleder meg..
TEE
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Hei, satsa på å hive meg med Knut Ø denne søndagen :)
Flora krigshistorielag
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hvis noen kunne ta noen bilder, oversiktsbilder, gruppebilder etc, + skrive noe om turen så kunne man kanskje publisert det på forumet/kystfort.com?
Hadde vært fint for oss som ikke kan dra dit.

Erik h
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

:) Et konstruktiv forslag, Tarjei.
For å rekke over hele Herdla går det en god del timer.
Så da bør man møtes tidlig om søndagen. Begyn med Herdla museum. Tur opp til fortet og ned til torpedobatteriet. Rundtur tilbake til tunnellene i haugen. Videre ned til betonghangaren osv. Turen avsluttes med middag på vertshuset/restauranten.
Uansett, kan det være greit og skrive opp en agenda så fort som mulig, så har de som komme noe å glede seg til.
Erling
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Vel, jeg tenker vi må konsentrere oss om Gavlen, ettersom dette til vanlig er avsperret, og sannsynligvis ikke blir åpnet for publikum før etter at det er blitt "tilrettelagt". Derfor tenkte jeg vi starter med Gavlen og fortet og bruker så lang tid vi trenger på dette og får dokumentert grundig alt som finnes der. Deretter, hvis det blir tid til overs, kan vi forsøke oss på enten Herdla museum eller flyplassområdet.
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Veit du om vi får tilgang til både torpedobatteri, fjellanlegg og det som elles måtte være avlåst?
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Sannsynligvis blir det en tur inni torpedobatteriet i alle fall, men jeg tør ikke love noe før jeg har snakket nærmere med Herdla Museum senere i uken.
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Da sier vi oppmøte søndag klokken 11 på parkeringsplassen på Herdla. (Ikke oppe ved fortet, nede i selve Herdla sentrum ved bussholdeplassen)

Det er litt problemer med å ordne adgang til fjellanlegg/torpedobatteri, da dette fortsatt er forsvarets eiendom og vi må ha godkjenning fra forsvaret. Skal fortsette å prøve utover dagen, men å komme i kontakt med rette vedkommende er lettere sagt enn gjort.

Vi er overlatt til oss selv, så det blir ingen organisert omvisning, og jeg er ikke kjent inne på fortet, men vi får ta det som det kommer. Anbefaler godt fottøy. Jeg krysser fingrene for fint vær.
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Tarjei wrote: Det er litt problemer med å ordne adgang til fjellanlegg/torpedobatteri, da dette fortsatt er forsvarets eiendom og vi må ha godkjenning fra forsvaret. Skal fortsette å prøve utover dagen, men å komme i kontakt med rette vedkommende er lettere sagt enn gjort.
Vi set vår lit til at du får dette til, og kryssar fingrane :)
Post Reply

Return to “Aktiviteter / Turer / Møter”